Kul språk efter java, mot front - vilket?

Permalänk
Medlem

Kul språk efter java, mot front - vilket?

Hej, jag läser java och funderar på nästa steg. Jag vill gå mot frontend och jobba i ett tydligt, logiskt, kul språk. Några tips?

Helst något som finns att läsa på ngt Universitet så man kan "visa upp" det (jo jag vet, projektportfolio osv funkar också). Gillar att signa upp mer formellt och då bli "tvingad" att faktiskt genomföra.

Permalänk
Medlem

För front-end är det i huvudsak endast JavaScript som gäller, dock tveksamt om det kan sägas vara varken tydligt eller logiskt
WebAssembly är väl det nya som är på väg att ta fart, men det är troligtvis inte särskilt hett på arbetsmarknaden ännu.
Annars är det väl PHP som fortfarande används mycket i t.ex. WordPress och liknande CMS, men oavsett vilket kommer du att stöta på JavaScript.

På universitet brukar det sällan undervisas i något av dessa språk utöver att det kanske labbas med både PHP och JavaScript i någon enstaka kurs. YH är antagligen ett bättre val i just det avseendet.

Permalänk
Medlem

Hehe, nä det är den uppfattningen jag fått av andra om JS. Inte tittat närmare på det av den orsaken, kanska ska göra det ändå.

Tycker det är märkligt att universitet är så sega på nyare språk.

Permalänk
Medlem

Tycker absolut att du bör kika på JavaScript och sedan kan du gå in på valfritt ramverk som underlättar mycket när man jobbar med frontend.

För att lista några större ramverk: React, Vue, Angular

Permalänk
Medlem

Kör Typescript så får du enklare typning, sen kan du bygga med node.js.

Om du vill skapa UI bör du titta på ramverk react eller vue

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Uppskattas. Tänkte inte på ramverken, ska kika vidare där.

Frågan är egentligen främst vad jag läser vidare på universitetet (för dokumentation, jag vet old school... men gratis och tillräckligt relevant) efter java som jag kan få jobb mot webb/front/APP som jag är mest sugen på i dagsläget. Läser redan vid sidan om jobb så är lite begränsad i vad jag kan plugga (bara distans) och hur mycket (25-50%). Verkar dock finns någon enstaka JS-kurs.

Permalänk
Medlem

Jag tycker absolut du bör inrikta dig på greensock och animera med svg. Greensock är absolut snabbaste sättet att animera, gamla flash byggdes på det tex. Nu går allt rakt i browsern bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av High Fidelity:

Jag vill gå mot frontend och jobba i ett tydligt, logiskt, kul språk.

Då kan jag varmt rekommendera Elm – ”A delightful language for reliable web applications.”

Ett mer tydligt, logiskt och kul språk finns inte.

Permalänk
Medlem

Javascript/typescript + react är väl det som frontendare verkar gå loss på nuförtiden, i alla fall när det gäller nyutveckling. Jag kanske är lite hemma blind men det är typ det enda jag sett användas på webben via mitt jobb.

Angular är ett annat populärt ramverk för javascript och single page web applikationer.