Ifixit: "Dualsense har en livslängd om 417 timmar"

Permalänk
Cylon

Ifixit: "Dualsense har en livslängd om 417 timmar"

Fenomenet drift kan väntas ske efter enbart sju månaders användning vid två timmar om dagen.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

På den tiden så hinner den gå sönder på andra sätt.

Hoppas att tillverkade tar till sig och förbättra det som inte håller så länge.

Permalänk
Medlem

417 timmar är ju inte alls mycket. Ett sommarlov av bingegaming som man körde som ung var ju lätt 80h i veckan. Detta känns som en ploj att tjäna mer pengar på tillbehören iom att hårdvaran säljs till förlust.
Jag har ju kvar mina originaldosor från PS4 Pro från 2016 utan issues.

Permalänk
Medlem

Coil Whine plus driftade handkontroll, vad kommer näst? Lite elstötar rätt som det är?

Jag själv är sugen på nästa generationskonsoler, men jag avvaktare på att de först fixar till de största barnsjukdomarna.

Permalänk
Medlem

Vi som har en nintendo switch känner till frustrationen med drift och lider med PlayStation fansens.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man bara inte har tillgång till kalibreringsskruvar till fjädrarna så man kan nolla dem själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Slutsatsen Ifixit drar är att analoga spakar i moderna handkontroller är undermåligt dimensionerade och att det är "bisarrt" att spakarna inte är utbytbara på ett enkelt sätt – speciellt när handkontrollen har en så kort förväntad livslängd.

Läs hela artikeln här

Det är naturligtvis dåligt att de inte håller bättre än så här, men att de är undermåligt dimensionerade beror helt enkelt på att de vill sälja fler tillbehör.

Permalänk
Medlem

417 timmar, sammanlagda drifttiden för 10st Tac 2 joysticks förr i tiden.

Permalänk
Medlem

Min extrakontroll kommer hålla hur länge som helst. Har ju fortfarande inte fått konsolen...
Men 400h låter lite, konstigt om det är samma hårdvara som till PS4, där har det väl inte skrivits om dessa problem?
Något som går att lösa i mjukvaran kanske, med en kalibrering och större deadzone?
Trist om en kontroll för ~700 inte håller bättre och det inte går att byta ut "slitdelarna".

Permalänk
Skribent
Skrivet av McGlooface:

Det är naturligtvis dåligt att de inte håller bättre än så här, men att de är undermåligt dimensionerade beror helt enkelt på att de vill sälja fler tillbehör.

Så är det absolut, och någon har garanterat räknat på det hela och fått fram att kostnaderna av eventuella reklamationer kommer kosta mindre än att montera bättre prylar. Tur att vi har relativt bra konsumentskydd i EU i alla fall för de drabbade – om det nu ens går att få fram ersättningskontroller.

Permalänk
Medlem

Intresserad av ps5 men detta var dåliga nyheter, kan byta ut slitdelarna på Xbox kontrollen?

Permalänk
Medlem

Tur att bristen gjort att jag inte köpt PS5 än. Hoppas att dom fixar der här.

Permalänk
Medlem

417 timmar!!!
En person som nyligen fått sin PS5 kommer alltså att behöva byta sin kontroll om drygt 2 månader då jag säkerligen tror att det kommer spelas ca 6 timmar per dag i genomsnitt. Två timmar per dag låter som man sitter med ett riktigt skitspel
Konsolmarknaden börjar bli som bilmarknaden, man tjänar inga pengar på bilen utan drar in det mesta på service, reservdelar och reparationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

417 timmar, sammanlagda drifttiden för 10st Tac 2 joysticks förr i tiden.

Berodde nog inte på att Tac 2 var dåligt byggda utan att de fick mycket stryk när spelade Track & Field...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Min extrakontroll kommer hålla hur länge som helst. Har ju fortfarande inte fått konsolen...
Men 400h låter lite, konstigt om det är samma hårdvara som till PS4, där har det väl inte skrivits om dessa problem?
Något som går att lösa i mjukvaran kanske, med en kalibrering och större deadzone?
Trist om en kontroll för ~700 inte håller bättre och det inte går att byta ut "slitdelarna".

Jag tror mjukvara kan lösa väldigt mycket.
Det går ju kalibrera på flera sätt, dels bara kolla vad centrum är. Men om användaren sakta drar kontrollen åt olika håll så kan mjukvara detektera felaktigheter och korrigera för detta. Om användaren gör samma moment flera gånger så går det få ett bra resultat.
Problemet med alla dessa algoritmer som analyserar ens input är att de också lägger på en delay och denna delay är kanske ett större problem än vad felet var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

417 timmar är ju inte alls mycket. Ett sommarlov av bingegaming som man körde som ung var ju lätt 80h i veckan. Detta känns som en ploj att tjäna mer pengar på tillbehören iom att hårdvaran säljs till förlust.
Jag har ju kvar mina originaldosor från PS4 Pro från 2016 utan issues.

11,5 timmar per dag? Är både imponerad och oroad 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Min extrakontroll kommer hålla hur länge som helst. Har ju fortfarande inte fått konsolen...
Men 400h låter lite, konstigt om det är samma hårdvara som till PS4, där har det väl inte skrivits om dessa problem?
Något som går att lösa i mjukvaran kanske, med en kalibrering och större deadzone?
Trist om en kontroll för ~700 inte håller bättre och det inte går att byta ut "slitdelarna".

Precis. Jag förstår inte hur denna artikel är skriven.
De har samma interna komponenter som PS4 hävdas det.
Livstid 417timmar? Men PS4:ans kontrollen har bra mycket längre livstid än 417timmar.

Det tyder på att det i så fall finns någon form av adaptions-mjukvara för adaption av nolläget i PS4 som man missat eller gjort fel i PS5. Alternativt så har man byggt in en dead zone i PS4 som man inte har i PS5. Ville uppnå snabbare reaktion och upplevelse av precision? Eller bara en miss?

Om det stämmer med att det är samma interna HW så kommer de antagligen lösa detta med en uppdatering av mjukvara.

Permalänk
Medlem

Känns som att Sony sneglat på Nintendo, och känt att inte fan ska vi vara sämre....dock är Nintendos pro kontroll helt otroligt tålig och bra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilknievel:

11,5 timmar per dag? Är både imponerad och oroad 😆

Då var man väl visserligen 15-18 typ. Nu spelar jag inte alls lika mycket.
Var inte ovanligt att vakna upp, spela, äta, spela, toa/äta, spela, sova. Samtidigt sitta på Skype och snacka med vänner som gjorde likadant.

Permalänk
Medlem

Billiga kopior på Ebay håller betydligt längre än 417 timmar. Det här skämtet får de fan ta och rätta till. En kontroll som kostar 800 spänn ska hålla betydligt längre än 417 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror mjukvara kan lösa väldigt mycket.
Det går ju kalibrera på flera sätt, dels bara kolla vad centrum är. Men om användaren sakta drar kontrollen åt olika håll så kan mjukvara detektera felaktigheter och korrigera för detta. Om användaren gör samma moment flera gånger så går det få ett bra resultat.
Problemet med alla dessa algoritmer som analyserar ens input är att de också lägger på en delay och denna delay är kanske ett större problem än vad felet var.

Jag förstår inte hur mjukvaran ska kunna räkna ut det.

Problemet är väl att användarens inställda värde i kontrollen inte är det som skickas till maskinen. Hur ska maskinen kunna räkna ut en korrigering?

Permalänk
Medlem

Vad betyder ens livslängd i detta sammanhanget ? Den ska klara 2 miljoner cykler, men vad är kriteriet för testet, vad är det som är utanför specifikationen när potentiometern är utjänt ??

Alps verkar inte specifiera detta någonstans publikt, men en vanlig definition av andra tillverkare är att potentiometern räknas som utjänt när linjäriteten har försämrats till hälften av en ny produkt. Det betyder att nollpunkten kan ha flyttats långt innan att 2 miljoner cykler har uppnåts.

Nollpunkten borde kalibreras om elektriskt av firmware vid varje uppstart av kontrollern, då spakarna kan antas vara i neutral position. Jag undrar om dom har provision för att göra detta elektriskt, isf kanske dom kan lösa det med en enkel firmware updatering av kontrollern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag förstår inte hur mjukvaran ska kunna räkna ut det.

Problemet är väl att användarens inställda värde i kontrollen inte är det som skickas till maskinen. Hur ska maskinen kunna räkna ut en korrigering?

Det går att korrigera för felaktigheter på många sätt och de har garanterat redan kod inne som gör detta. Helst av allt ska kontrollen sitta i en apparat där man hela tiden vet styrspakarnas exakta position, sedan läser man av resultatet. Sedan kör man igenom flera olika mönster och ut får man data som man sedan kan använda för att korrigera värdet man får. Problemet är dock flera. För om en användare manuellt ska styra kontrollen så får man mindre data att använda. Dessutom all denna algoritm som körs för att analysera värdet lägger på en delay, där denna delay kan snabbt bli ett större problem än att värdet ej vara korrekt.

Förenklat. Om en användare drar styrspaken från vänster till höger, så borde resultatet bli att positionen från styrspaken hela tiden blir denna rörelse. Om en användare ska upprepa detta 10gånger och det under alla dessa 10 gånger blir så att för ett visst ställe så ser det ut som att styrspaken har hoppat till, så går det göra kod som korrigerar för detta.
Och detta går göra riktigt avancerat med en megastor superdator som typ facebook datacenter i Luleå som endast har till uppgift att läsa ut rätt position ifrån ens spelkontroll.
Där problemet är att förutom att man kanske inte vill ha en dator för några miljarder som beräknar det korrekta värdet, så kommer systemet ändå inte ge en informationen så snabbt som man vill ha och man får en oönskad delay som är värre än vad felet från början var.

Med hjälp av Ai och användaren själv låter kontrollen vara orörd så kan man få ut mittposition, där Ain kan hjälpa till att få ett resultatet som tål variationer.

Så min poäng är att det går mjukvarumässigt fixa till bra algoritmer för att hantera problemet, problemet är att om dessa algoritmer skapar en delay så har man plötsligt ändå fått sämre resultat. Detta leder till att man kan säga att det ej går att lösa mjukvarumässigt.

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att jag hade det här problemet på både första generationens Playstation och första generationens Xbox. Eller var det andra generationens xbox? Den med feta handkontroller var det i alla fall.

Skönt att se hur vissa saker är precis som förut

Permalänk
Medlem

Varför använder man inte någon form av optisk avläsning? Potentiometer fungerar bra för t.ex. dimmers eller volymkontroll, som man justerar max någon gång per dag. Men för spelkontroller som man konstant rör fram och tillbaka flera timmar per dag håller de inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Intresserad av ps5 men detta var dåliga nyheter, kan byta ut slitdelarna på Xbox kontrollen?

Ja, om du kan löda så går det att byta ut dem. Men de ska hålla betydligt längre än detta. Det här är bara för dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Intresserad av ps5 men detta var dåliga nyheter, kan byta ut slitdelarna på Xbox kontrollen?

Jag vet inte vad den allmänna kvalitén är på xbox men jag vet att min 15 år gamla 360 kontroll fortfarande fungerar bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det går att korrigera för felaktigheter på många sätt och de har garanterat redan kod inne som gör detta. Helst av allt ska kontrollen sitta i en apparat där man hela tiden vet styrspakarnas exakta position, sedan läser man av resultatet. Sedan kör man igenom flera olika mönster och ut får man data som man sedan kan använda för att korrigera värdet man får. Problemet är dock flera. För om en användare manuellt ska styra kontrollen så får man mindre data att använda. Dessutom all denna algoritm som körs för att analysera värdet lägger på en delay, där denna delay kan snabbt bli ett större problem än att värdet ej vara korrekt.

Förenklat. Om en användare drar styrspaken från vänster till höger, så borde resultatet bli att positionen från styrspaken hela tiden blir denna rörelse. Om en användare ska upprepa detta 10gånger och det under alla dessa 10 gånger blir så att för ett visst ställe så ser det ut som att styrspaken har hoppat till, så går det göra kod som korrigerar för detta.
Och detta går göra riktigt avancerat med en megastor superdator som typ facebook datacenter i Luleå som endast har till uppgift att läsa ut rätt position ifrån ens spelkontroll.
Där problemet är att förutom att man kanske inte vill ha en dator för några miljarder som beräknar det korrekta värdet, så kommer systemet ändå inte ge en informationen så snabbt som man vill ha och man får en oönskad delay som är värre än vad felet från början var.

Jag kan kanske förstå hur du tänker men får inte ihop det som en rimlig lösning på problemet.

Du önskar att varje joystick kan kopplas upp till en maskin som kontrollerar joysticken enligt ett rörelseschema för att beräkna korrigeringen. Hur ska användarna av PS5:or få tillgång till apparaten för att kunna få ut värden för korrigering till deras joysticks?

I videon så påvisas det att joysticks utsätts för slitage eller förändring av värdet över tid. Proceduren med att få korrigeringsvärden behöver då göras om med jämna mellanrum.

Har jag förstått dig rätt när jag tror att du tänker dig att alla PS5:or ska skicka joystick input till en dator via nätet som sedan ska beräkna en eventuell korrigering för var och en av kontrollerna?

Jag ser att du har redigerat inlägget som jag har skrivit citat på.
Permalänk
Medlem

Det var riktigt dåligt. Speciellt kombinerat med det fullständigt vansinniga priset. Jag hade inte sett det innan, men dessa kostar alltså 700 kronor? Herre gud. Det blir ju över 1.5 kr/timme bara i handkontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Så är det absolut, och någon har garanterat räknat på det hela och fått fram att kostnaderna av eventuella reklamationer kommer kosta mindre än att montera bättre prylar. Tur att vi har relativt bra konsumentskydd i EU i alla fall för de drabbade – om det nu ens går att få fram ersättningskontroller.

Vad baserar du det på ? Faktum är att 2miljoner cykler för en potentiometer är väldigt väldig bra, många är specade till 15k-100k. Det går inte att bygga så mycket bättre, iaf inte till en kostnad som funkar för konsumentprodukter. Den här varianten som klarar 2miljoner cykler är ny på marknaden, den tidigare generationen klarade bara 100k. Om jag själv får killgissa lite så misstänker jag att i andra kontroller med 100k varianten så hanterar man nollpunktskalibrering, dödzon och linjäritet i kontrollerns firmware, eventuellt i kombination med lite extra elektronik för att göra det analogt. I och med den nya varianten klarar 2 miljoner cykler har dom tänkt att den nog klarar sig utan dessa åtgärder, vilket kanske har fördelar i form av minskad fördröjning eller mindre dödzon

Skrivet av MickeBoy:

Jag förstår inte hur mjukvaran ska kunna räkna ut det.

Problemet är väl att användarens inställda värde i kontrollen inte är det som skickas till maskinen. Hur ska maskinen kunna räkna ut en korrigering?

Det får väll ske i kontrollerns firmware, tex kan du kalibrera nollpunkten varje gång du startar kontrollern, då spakarnas kan antas vara i neutral position.

Skrivet av Pepsin:

Varför använder man inte någon form av optisk avläsning? Potentiometer fungerar bra för t.ex. dimmers eller volymkontroll, som man justerar max någon gång per dag. Men för spelkontroller som man konstant rör fram och tillbaka flera timmar per dag håller de inte.

Kan tänka mig 3 orsaker:
1. Kostnad. Absoluta optiska enkodrar (den vanliga typen är incremental vilket är lättare att bygga) är förhållandevis dyra
2. Upplösning. optiska enkodrar har diskreta steg, en potentiometer är helt analog. Begränsningen av upplösning för en potentiometer är ADCns upplösning, vilket kan göras väldigt hög väldigt billigt
3. Skrymmande. En optisk absolut enkoder tar betydligt mer plats än en potentiometer