HDD konstigt ljud

Permalänk
Medlem

HDD konstigt ljud

Hej! Det är så att jag nyligen kopplade in en HDD jag köpte för 2 år sen och efter några timmar började den göra ett litet kvitter(?) -ljud med kanske 15 sekunders mellanrum. I början trodde jag det var min vattenkylare som hade lite luft i sig, men när jag efter nån dag bestämde mig för att fixa det så upptäckte jag att det var hårddisken som var boven. Jag stängde av datorn och powerdrainade den (första gången jag stängt av den sen någon dag innan), när jag sen startade upp datorn igen så lät den kanske två gånger sen har den varit tyst (20 minuter ca nu).

Min fråga är om jag ändå ska ta ut garantin och sätta i en ny även om den inte börjar låta igen då alla rekommendationer säger att om disken gör konstiga ljud så ska man säkerhetskopiera och byta den ASAP?

Hoppas ni förstår vad jag menar

Ha en fin dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lochoz:

Min fråga är om jag ändå ska ta ut garantin och sätta i en ny även om den inte börjar låta igen då alla rekommendationer säger att om disken gör konstiga ljud så ska man säkerhetskopiera och byta den ASAP.

Japp, rekommenderas!

Jag skulle inte börja använda den utan att först tagit reda på skicket (s.k. SMART-data från den).

"Kvitter" uppstår när läs-/skrivarmen "zickzackar" över diskyta, speciellt en kort sträcka.
Vanligt vid läsproblem; hårddisken gör flera försök att läsa från ett område med problem.

MEN:
Det kan också vara intern kalibrering / parkering som görs, vilket i sig inte behöver betyda något dåligt.
Det är därför man brukar vilja kolla SMART-värden.

Tillägg
Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Japp, rekommenderas!

Jag skulle inte börja använda den utan att först tagit reda på skicket (s.k. SMART-data från den).

"Kvitter" uppstår när läs-/skrivarmen "zickzackar" över diskyta, speciellt en kort sträcka.
Vanligt vid läsproblem; hårddisken gör flera försök att läsa från ett område med problem.

MEN:
Det kan också vara intern kalibrering / parkering som görs, vilket i sig inte behöver betyda något dåligt.
Det är därför man brukar vilja kolla SMART-värden.

Okej, nu har jag kollat i SMART-värdena (tror jag) i ett program som heter CrystalDiskInfo.
Det står att hälsostatusen är "bra" men jag har ju egentligen ingen aning om hur man ska läsa av alla andra värden i programmet.

Kanske värt att tillägga att disken är tom och har alltid varit tom, så jag vet inte vad det är den försöker läsa av? Är det nån drivrutin eller så som kan krångla?

Ironiskt nog började den låta så igen nu när jag skrev det här svaret. EDIT: Det var visst när jag hade hårddisken uppe i CrystalDiskInfo som den lät

Tack för hjälpen:)

Permalänk
Medlem

Om alla prickarna är gröna är det nog inget att oroa sig över.

Om disken är tom kan du prova att komprimera en stor del av din hemkatalog (100-tals GB) för att få en någorlunda stor fil på den. Eftersom disken utsätts för en längre stunds skrivande så skulle en disk som vill slänga in handduken snabbt ge sig till känna här.

Du skulle också få en uppfattning av vad disken gör då ljuden skulle gå från mera jämna intervaller till väldigt slumpartade slag och stötar. Det går även att höra om en disk skriver i intervaller eller står och slirar på samma eller vissa ställen.

Men tänk på att den inte bör innehålla något annat av värde för dig.

Om disken har väldigt hög fragmentering kan detta också ge konstiga ljud då läshuvudet behöver var på väldigt olika ställen. Detta löser man med att defragmentera disken.

Kontrollera även hur disken sitter i chassit. Dåligt monterad disk eller platsen den sitter på kan även göra att chassit blir ett ekotempel och låter mer / kostigare än det borde.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Om alla prickarna är gröna är det nog inget att oroa sig över.

Om disken är tom kan du prova att komprimera en stor del av din hemkatalog (100-tals GB) för att få en någorlunda stor fil på den. Eftersom disken utsätts för en längre stunds skrivande så skulle en disk som vill slänga in handduken snabbt ge sig till känna här.

Du skulle också få en uppfattning av vad disken gör då ljuden skulle gå från mera jämna intervaller till väldigt slumpartade slag och stötar. Det går även att höra om en disk skriver i intervaller eller står och slirar på samma eller vissa ställen.

Men tänk på att den inte bör innehålla något annat av värde för dig.

Om disken har väldigt hög fragmentering kan detta också ge konstiga ljud då läshuvudet behöver var på väldigt olika ställen. Detta löser man med att defragmentera disken.

Kontrollera även hur disken sitter i chassit. Dåligt monterad disk eller platsen den sitter på kan även göra att chassit blir ett ekotempel och låter mer / kostigare än det borde.

I programmet så är de enda prickarna jag kan hitta blåa; men antar att sålänge man inte ser röda så är det bra då?

Menar du att jag ska komprimera en stor mapp på säg D disken med winrar och sen extrahera den på disken som har gjort ljud?:)

Disken är helt tom, den skulle egentligen ersätta min andra disk, men nu vågar jag inte riktigt lita på den förrän jag får klartecken att den funkar som den ska.

Disken sitter bra, när den gjorde ljuden (vilket jag inte tror den har gjort sen jag skrev inlägget) så blev det som att hela hårddisken "stöter" till eller vad man ska säga när man håller i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lochoz:

I programmet så är de enda prickarna jag kan hitta blåa; men antar att sålänge man inte ser röda så är det bra då?

Menar du att jag ska komprimera en stor mapp på säg D disken med winrar och sen extrahera den på disken som har gjort ljud?:)

Disken är helt tom, den skulle egentligen ersätta min andra disk, men nu vågar jag inte riktigt lita på den förrän jag får klartecken att den funkar som den ska.

Disken sitter bra, när den gjorde ljuden (vilket jag inte tror den har gjort sen jag skrev inlägget) så blev det som att hela hårddisken "stöter" till eller vad man ska säga när man håller i den.

Om alla prickar har samma färg är det ok. Eftersom vissa av testerna är av allvarligare typ på fysisk nivå så skulle disken vara i det skicket att det skulle ta väldigt lång tid att ens starta datorn (upp till 5-10 min innan ditt OS ens börjar laddas), eller du skulle få en konstant hastighet på max några kb/sek med långa frysningar (flera minuter) under tiden du kopierar och i i/o-fel var och var annan sekund.

Du ska komprimera direkt till den nya disken annars gör du samma jobb i princip två gånger. I så fall är det bättre i andra riktningen, eftersom du vet om din gamla disk fortfarande fungerar.

Idén med att komprimera direkt till den nya disken är att filen skulle bli oläsbar om det är fel på disken, samt att du se detta med felmeddelanden under tiden. En skadad komprimerad fil skulle dessutom riskera att ha felet på "fel ställe" vilket innebär att felet skulle inträffa mer slumpartat vilket kan drabba innehåll i såväl filer som deras filnamn eller katalogstruktur. Detta är väldigt svårt att lista ut. till skillnad från dokument eller bilder som ofta har metadata och checksummor som kan få deras program att i vissa fall lista ut vad det skall stå eller få innehållet att bli så tydligt att det kan rättas av användaren.

G\a55k1osk är ganska tydligt jämfört med Gfarsjiork.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Om alla prickar har samma färg är det ok. Eftersom vissa av testerna är av allvarligare typ på fysisk nivå så skulle disken vara i det skicket att det skulle ta väldigt lång tid att ens starta datorn (upp till 5-10 min innan ditt OS ens börjar laddas), eller du skulle få en konstant hastighet på max några kb/sek med långa frysningar (flera minuter) under tiden du kopierar och i i/o-fel var och var annan sekund.

Du ska komprimera direkt till den nya disken annars gör du samma jobb i princip två gånger. I så fall är det bättre i andra riktningen, eftersom du vet om din gamla disk fortfarande fungerar.

Idén med att komprimera direkt till den nya disken är att filen skulle bli oläsbar om det är fel på disken, samt att du se detta med felmeddelanden under tiden. En skadad komprimerad fil skulle dessutom riskera att ha felet på "fel ställe" vilket innebär att felet skulle inträffa mer slumpartat vilket kan drabba innehåll i såväl filer som deras filnamn eller katalogstruktur. Detta är väldigt svårt att lista ut. till skillnad från dokument eller bilder som ofta har metadata och checksummor som kan få deras program att i vissa fall lista ut vad det skall stå eller få innehållet att bli så tydligt att det kan rättas av användaren.

G\a55k1osk är ganska tydligt jämfört med Gfarsjiork.

Okej, jag tror jag förstår det mesta av det du skrev, men beslutade att ta på garantin från inet för säkerhets skull så får de avgöra istället för mig; vill inte ha massa viktiga filer på en disk som jag är osäker på 😅

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Om det är viktiga filer så köper du en disk till - dvs. en viktig fil finns aldrig på bara ett media utan minst 2 olika oberoende media.

Du kan aldrig köpa dig till samma säkerhet med en enda diskdrive oavsett om det heter WD-gold eller ännu dyrare enterprise-diskar i jämförelse med filer i 2 kopior på två externa USB-diskar av billigaste sort räknat kr/TB.

Ofta har man 3-2-1 regeln vilket innebär att viktiga filer finns i minst 3 exemplar på 3 olika oberoende media - tex. din dator du jobba med filen , en exemplar på NAS i hemmet och en kopia av Nasets innehåll i en molntjänst eller annan NAS placerad utanför hemmet (tex. hos syskon eller föräldrar).

Det innebär också att när du tar bort filen ur laptop, stationär dator eller telefon för att få plats igen - så raderar man inte filen utan flyttar filen till en ny lagring (i det här fallet inte NAS:en då du redan har en kopia där, då NAS räknas som 1 oberoende lagring oavsett hur många diskar den har i redudans) så att 3-2-1 fortfarande upprätthålls.

Med detta så kan en extern disk eller din dators disk med filen i, gå sönder precis när som helst och du har fortfarande 2 kopior kvar att synka mot den nya disken som ersätter den trasiga.