Webbläsaren Brave skickade Tor-trafik via publika DNS-servrar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Webbläsaren Brave skickade Tor-trafik via publika DNS-servrar

Modigt...

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Du frågar efter en webläsare för windows men kör linux? Windows bara för spel. Får jag fråga vad du ska med webläsaren till windows med till då?

Detta är helt off:
Wine och patchar till 98 spel kanske.
https://en.wikipedia.org/wiki/Abandonware
kanske?

https://thehackernews.com/2021/02/privacy-bug-in-brave-browse...
Skrev inte om det var OS beroende eller inte även om bilderna visar windows.

Jag är en besserwisser just nu.

Jag har någon programvara som dödar min proxy localt då. kanske böe kolla om det är brawe. Trode det var malwarebytes som dödade den.

Ännu mera off.
Självsignerat cert för att kunna titta på http trafik via en mjukvaru proxy är inte smart men. Kan vara utbildande om inte annat. Tror/misstänker/vet inte als om det inte kan vara så att Hyper-v och mina virtuella switchar ställer till problem även om alla burkar är av. Trafiken måste ju ändå rotas runt.

Lab miljö är Lab miljö. Man får väl skylla sig själv även om det kan vara frustrerande innan man hittar vad det egentligen är som händer i bakrunden. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Du frågar efter en webläsare för windows men kör linux? Windows bara för spel. Får jag fråga vad du ska med webläsaren till windows med till då?

Var inte specifikt till mig. Får man inte ha funderingar över andra os än det man kör själv?
Tycker dock brave verkar smidigt då den redan innehåller ad och script blockerare (om jag inte är ute o cyklar på script biten?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Och anledningen till att det finns såna sidor är för att folk inte kan ge fan i att använda Chromium, vilket leder till att lata och korkade webbutvecklare utvecklar mot Chromiums de facto-standard i stället för att göra sidor mer generellt kompatibla.

Och just därför bör man ge fan i att använda Chromium-baserade saker!

Håller med men ibland så får man bita i det sura äpplet. Brukar dock skriva ett mail till företaget/myndigheten (eller va det nu kan va) o klaga över att sidan är undermålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Håller med men ibland så får man bita i det sura äpplet. Brukar dock skriva ett mail till företaget/myndigheten (eller va det nu kan va) o klaga över att sidan är undermålig.

Bra,
Min erfarenhet är att de ofta inte svarar eller inte tror på en.
Har mer eller mindre gett upp att få storföretag att inse att de inte använder latin-1 (eller 3?)
att norska och svenska inte är samma språk mm. åäö mm.
Med tanke på att jag är sämst eller näst sämst här då det kommer till stavning så borde jag kanske inte säja så mycket men då nvidia lyckes blanda ihopp det så vart jag lite sur. Bråkade med dem för några månader sedan. De lysnade. Sedan var det ännu mer fel. åäö och sedan vart Ø på fler ställen än innan.
De fattade inte skillnaden mellan svenska och norgie.

Missförstånd beror inte bara på att man som it mitt fall inte kan stava.
Vi bor ju inte i switzerland direkt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Trist att de fimpade Link bubble till förmån för Brave.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Har aldrig förstått mig på Brave heller, jag provade installera i sandbox för att kolla och tyckte det var reklam överallt i webbläsaren och det var bitcoin hit och dit.

Gillar Edge på Windows jag med men hatar Android varianten, sämsta jag använt.

Nu måste jag nästan prova ... kör de också chromium?

Skrivet av talonmas:

Edge är bra... sen de bytte till Chromium. När MS körde sitt eget race så var den ju sådär imo.

Ja, har testat Edge när de bytte till chromium från början, men undrar om de gjort något mer. Den är blixtsnabb nu...!

Väldigt överraskad är jag! Sen är jag lite så att jag gillar MS för att jag utvecklar i .net, men har skytt deras browsers länge. IE liksom och deras egna renderingsmotorer...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Aldrig förstått varför folk rekommenderat Brave.

Ett skäl är att Mozilla och Firefox är tämligen vänster. De kastade ut grundaren Brendan Eich efter ett drev över att han donerat pengar till en kampanj mot samkönade äktenskap. Mozilla vill också inskränka yttrandefriheten på internet genom att censurera fel åsikter:

Mitchell Baker, Mozilla: Permanent borttag av onda aktörer från sociala mediaplattformar räcker inte efter övertagandet av Kapitolium, vi behöver lösningar som startar innan obeskrivbar skada gjorts, vi måste avslöja hur och vilket innehåll som förstärks till vem, vem som betalar för annonser och vilka de är riktade mot samt slå på verktyg som förstärker röster som förmedlar fakta framför desinformation

Med det sagt är det som sagt väldigt tråkigt att den bygger på Chromium och kommer med vad som ärligast kan beskrivas som bloatware.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Vivaldi finns ju också.
Eller Opera.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Var inte specifikt till mig. Får man inte ha funderingar över andra os än det man kör själv?
Tycker dock brave verkar smidigt då den redan innehåller ad och script blockerare (om jag inte är ute o cyklar på script biten?)

Fel av mig i så fall. Tolkade som att du ville ha tips, fick det och sedan ratade tipset. Jag som läste fel

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Ett skäl är att Mozilla och Firefox är tämligen vänster. De kastade ut grundaren Brendan Eich efter ett drev över att han donerat pengar till en kampanj mot samkönade äktenskap. Mozilla vill också inskränka yttrandefriheten på internet genom att censurera fel åsikter:

Mitchell Baker, Mozilla: Permanent borttag av onda aktörer från sociala mediaplattformar räcker inte efter övertagandet av Kapitolium, vi behöver lösningar som startar innan obeskrivbar skada gjorts, vi måste avslöja hur och vilket innehåll som förstärks till vem, vem som betalar för annonser och vilka de är riktade mot samt slå på verktyg som förstärker röster som förmedlar fakta framför desinformation

Med det sagt är det som sagt väldigt tråkigt att den bygger på Chromium och kommer med vad som ärligast kan beskrivas som bloatware.

Ja Mozilla har ju verkligen ingenting att komma med när det gäller integritet och yttrandefrihet. Googles resa från "dont be evil" till där företaget är idag är inte ensam i sitt slag.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medstud:

Ett skäl är att Mozilla och Firefox är tämligen vänster. De kastade ut grundaren Brendan Eich efter ett drev över att han donerat pengar till en kampanj mot samkönade äktenskap. Mozilla vill också inskränka yttrandefriheten på internet genom att censurera fel åsikter:

Mitchell Baker, Mozilla: Permanent borttag av onda aktörer från sociala mediaplattformar räcker inte efter övertagandet av Kapitolium, vi behöver lösningar som startar innan obeskrivbar skada gjorts, vi måste avslöja hur och vilket innehåll som förstärks till vem, vem som betalar för annonser och vilka de är riktade mot samt slå på verktyg som förstärker röster som förmedlar fakta framför desinformation

Med det sagt är det som sagt väldigt tråkigt att den bygger på Chromium och kommer med vad som ärligast kan beskrivas som bloatware.

Du vänder på och kryddar historien rätt skapligt må jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Ja Mozilla har ju verkligen ingenting att komma med när det gäller integritet och yttrandefrihet. Googles resa från "dont be evil" till där företaget är idag är inte ensam i sitt slag.

Vi är helt ense om att Google gör mycket ont. Tyvärr gör det inte att Mozilla blir gott, lika lite som Apple, Microsoft, Facebook, Twitter eller Amazon blir det.

Skrivet av anon134512:

Du vänder på och kryddar historien rätt skapligt må jag säga.

Jag har bara tagit del av det här i backspegeln, så jag skulle bli mycket glad om du har mer information som kan nyansera min möjligtvis orättvist ensidiga bild. Du får jättegärna utveckla vad du menar om du har möjlighet. Man lär sig så mycket av att motbevisas.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk

https://librewolf-community.gitlab.io/

Om någon funderar på att byta från en google browser(Brave, Opera, Vivaldi, Edge)
Men inte gillar att Mozilla fortfarande samlar in massa telemetry etc

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varför måste den vara Chromium-baserad?

Att använda något annat än Chromium baserad webläsare på PC:n är bokstavligt talat att gå tillbaka till stenåldern. Så många fördelar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Belgaar:

Att använda något annat än Chromium baserad webläsare på PC:n är bokstavligt talat att gå tillbaka till stenåldern. Så många fördelar.

Jag förstår inte hur du menar. Är det en fördel eller en nackdel att gå tillbaka till stenåldern? Hade de Firefox under stenåldern? Måste ha missat det avsnittet av dokumentären Familjen Flinta.

Jag använder dagligen Firefox (som är baserad på Gecko, inte Firefox) på min dator och upplever inte att motorn är sämre eller bättre än Chromium.

Permalänk
Medlem

Firefox 86 Introduces Total Cookie Protection

https://blog.mozilla.org/security/2021/02/23/total-cookie-pro...

Ingen annan browser erbjuder bättre funktionalitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Vi är helt ense om att Google gör mycket ont. Tyvärr gör det inte att Mozilla blir gott, lika lite som Apple, Microsoft, Facebook, Twitter eller Amazon blir det.

Jag håller med dig, jag ville inte förminska det Mozilla har gjort och vill göra mot oliktänkande. Det är bra att uppmärksamma.

Visa signatur

RIP 780