Windows Defender ändra scanningsfrekvens?

Permalänk

Windows Defender ändra scanningsfrekvens?

Tycker diskarna scannas väldigt ofta sen ett tag tillbaka vilket på ett sätt är bra men är lite orolig att min "gamla" 8TB ska slitas onödigt mycket.
Den har en drifttid på 31197 timmar.
Har Windows 10 Pro, går det att göra så att vissa diskar inte scannas lika ofta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Tycker diskarna scannas väldigt ofta sen ett tag tillbaka vilket på ett sätt är bra men är lite orolig att min "gamla" 8TB ska slitas onödigt mycket.
Den har en drifttid på 31197 timmar.
Har Windows 10 Pro, går det att göra så att vissa diskar inte scannas lika ofta?

Har för mig att det finns inställningar i Grupprinciper för det, så kontrollera där.

(Sitter dock inte vid min Win 10 dator just nu så kan inte komtrollera om exakt var den inställningen finns där.)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Har för mig att det finns inställningar i Grupprinciper för det, så kontrollera där.

(Sitter dock inte vid min Win 10 dator just nu så kan inte komtrollera om exakt var den inställningen finns där.)

Tack, ska kika när jag kommer hem.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Har för mig att det finns inställningar i Grupprinciper för det, så kontrollera där.

(Sitter dock inte vid min Win 10 dator just nu så kan inte komtrollera om exakt var den inställningen finns där.)

Hittade bara att man kunde ändra vilken dag och vilken tid t.ex. och "komma ifatt skanning" som jag stängde av.
1ggr / vecka är dock ok så nu när jag valt en specifik dag och tid så hoppas jag den iaf inte scannar lika ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Hittade bara att man kunde ändra vilken dag och vilken tid t.ex. och "komma ifatt skanning" som jag stängde av.
1ggr / vecka är dock ok så nu när jag valt en specifik dag och tid så hoppas jag den iaf inte scannar lika ofta.

Lite sent svar, men det var inte förrän nu jag sitter vid min Win 10 dator och kunde ta en titt i Grupprinciper.

Det finns även en inställning i mitt Win 10 (vilket är version 1909) där man kan ställa in att skanning endast ska ske om datorn är på men används inte för tillfället.
Den finns här: Computer Configuration -> Administrative Templates -> Windows Components -> Windows Defender Antivirus -> Scan och heter Start the scheduled scan only when the computer is on but not in use

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.