Spotify tillkännager Hifi – musik i CD-kvalitet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaleid:

Inte alls samma sak.
De flesta inspelningar är inte av så hög kvalitet och även det folk rent allmänt använder för att spela upp är rätt mediokert.
Bil och portabelt är t.ex. direkt förlust i kvalitet p.g.a. mycket ljud från omgivningen.

Inspelningarna har troligen aldrig haft högre generell kvalitet men hanteringen efteråt är ofta desto sämre

Skrivet av Kaleid:

Har inte sett bevis för att folk klarar av att höra skillnad på en bra mp3 och cd-skiva under kontrollerade tester.
Hifi-branschen är fullständigt fullt av bogus prylar och "förbättrare" av diverse olika slag allt för att lura kunden på diverse olika sätt.

Vad gäller 1080p och 4K så ser jag skillnaden på min 55". Det är inte så att 1080p i sig är usel men bildkomprimeringen är mycket högre i 1080p än vad ljudet får utstå vid komprimering. När säsong 1 av Game of Thrones släpptes i 4K trots att det spelats in i 1080p så låg skillnaden i just komprimeringen, video äter upp mycket mer data än ljud gör.

De flesta ljud-inspelningar är närmare 14bit i kvalitet, de når inte ens upp till CD-standard. Sen försämras en oerhörd mängd skivor vid mastringen där man tar död på musikens dynamik, så förstörelsen händer långt innan slutprodukten når kunden.

Skillnaderna i ljud är små om komprimeringen görs bra på generellt musik men den är ändå ganska lätt att detektera om man använder "problematiska ljud" som utgångsmaterial

Skrivet av unpronounceable:

Det viktigaste är ju att man har fina och rätt riktade nätverkskablar till sin receiver/streamer låda. Det fattar väl alla som är seriösa med att köpa dyr utrustning?

Edit: Jag kan inte avgöra om detta är satir eller de är seriösa http://www.enjoythemusic.com/hificritic/vol5_no3/listening_to...

Edit 2: Har haft idéer om att starta en ISP och sälja audiofil QoS också för att få Tidal att låta ännu bättre.

Det är väl ganska totalt ointressant med en sådan tjänst då det går att temporärt lagra och spela upp filen helt lokalt, att streama är ju en usel kompromiss i alla lägen och det går att undvika sånt ganska lätt så nån lågjitterstreaminginternetuppkopplingstjänst är tekniskt helt onödig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

På pc har du ju så många andra verktyg att att tillgå. I appen har det funnits rätt länge i alla fall på IOS.

Jag kör realteks krets på PC, inte sexigt men bra nog för mig. Har en rätt ok global EQ i deras mjukvara om du installerar den drivrutinen. "Realtek HD Audio Manager".

EDIT: Använde denna på Windows för några år sen: https://www.equalify.me/
Var riktigt bra, men sen slutade den funka med nya versioner av Spotify. Verkar som de kanske löst det nu ?

Använder ibland mina QC 35 II och Ibland Sennheiser HD558 och har då två profiler som jag växlar mellan i EQ. Gör stor skillnad.
https://cdn.head-fi.org/a/11215642.png

Jag hade väldigt mycket uppskattat en eq i pc-applikationen. På jobbet sitter jag på en Debian-maskin, och den equalizern som finns till pulseaudio är inte direkt särskillt smidig..
Jag är kanske dock ett specialfall här..

Permalänk
Medlem

Det hade varit mycket bättre rent generellt om äldre/original-masters av album/låtar hade introducerats för då hade kvalitén på musiken varit betydligt bättre än den allmänt sönderkomprimerade musiken som produceras idag eller äldre album/låtar som reproduceras med försämrad dynamik för att tillfredställa dagens ungdom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Det hade varit mycket bättre rent generellt om äldre/original-masters av album/låtar hade introducerats för då hade kvalitén på musiken varit betydligt bättre än den allmänt sönderkomprimerade musiken som produceras idag eller äldre album/låtar som reproduceras med försämrad dynamik för att tillfredsställa dagens ungdom.

Är det verkligen dagens ungdom som är anledningen till den här utvecklingen?

Varför skulle dom uppskatta sämre dynamik än andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Har inte sett bevis för att folk klarar av att höra skillnad på en bra mp3 och cd-skiva under kontrollerade tester.
Hifi-branschen är fullständigt fullt av bogus prylar och "förbättrare" av diverse olika slag allt för att lura kunden på diverse olika sätt.

Vad gäller 1080p och 4K så ser jag skillnaden på min 55". Det är inte så att 1080p i sig är usel men bildkomprimeringen är mycket högre i 1080p än vad ljudet får utstå vid komprimering. När säsong 1 av Game of Thrones släpptes i 4K trots att det spelats in i 1080p så låg skillnaden i just komprimeringen, video äter upp mycket mer data än ljud gör.

De flesta ljud-inspelningar är närmare 14bit i kvalitet, de når inte ens upp till CD-standard. Sen försämras en oerhörd mängd skivor vid mastringen där man tar död på musikens dynamik, så förstörelsen händer långt innan slutprodukten når kunden.

Fast den här liknelsen med 1080p o 4K handlar om just upplösning o inte komprimering. Skillnaden mellan en 1080p o 4K bluray är faktiskt mindre än vad dom flesta tror, även om filmen är mastrad i 4K. Jag ser väl också skillnad mellan dom på min 55", men nån direkt enorm skillnad är det inte. Är ju samma sak i bildvärlden, att folk blir lurade av stora siffror o kanske nån helt annan liten teknisk skillnad för att sen vara helsäkra på att det var upplösningen eller bitraten som gjorde att det var "natt o dag".
Men pja, jag håller väl med dig iaf, ville bara klargöra lite typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Är det verkligen dagens ungdom som är anledningen till den här utvecklingen?

Varför skulle dom uppskatta sämre dynamik än andra?

Fick du inte memot? Allt var bättre förr och anledningen är dagens ungdom!

(Jag har passerat 30, är det en godkänd ålder för att säga något sådant eller måste jag vänta ett decennium till?)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kilroy:

Är det verkligen dagens ungdom som är anledningen till den här utvecklingen?

Varför skulle dom uppskatta sämre dynamik än andra?

Nej troligen är inte dagens ungdom boven utan problemen började tidigare med den kommersiella radion och reklam i tv, de vill "höras" så de har jobbat hårt mot låg dynamik och hög medelnivå på ljudet.

Dagens ungdom kan däremot ha en sekundär effekt på problemen pga att de verkar ha mycket låga krav på ljudkvalitet när de lyssnar på musik, tänka alla som spelar upp musik direkt på sin mobil och verkar acceptera hur det låter eller kopplar upp sig mot nån urusel blåtandshögtalare i mono och lyssnar på den bara för att den låter lite mindre fruktansvärt uselt än mobilen.

Många verkar också spela upp musik via tvn, endera direkt på den eller via nån sondbar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

"med dedikerade system för musiklyssning"

Förr sa vi "stereo". Som i, "schysst stereo, Berra!"

Eller om vi ville vara riktigt fina, "hifi-anläggning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, det är lite frustrerande att dom flesta som pratar om ljud-kvalitet inte förstår att komprimeringen oftast är en ganska liten del i vad som påverkar ljudet.

160kbps MP3 rippat ifrån en bra master kan ofta låta bättre än en 1500kbps flac rippad ifrån en dålig master.

Absolut, man får hoppas på att skivbolagen skärper sig och skickar bättre kvalisort till Spotify, jag misstänker att det är där huvudfelet ligger. Mina gamla kassettband får inte bra ljud om jag digitaliserar dem i 24 bitar in i datorn liksom.

För egen del är det inte bitrate eller lossless som spelar roll när jag lyssnar på Spotify i bilen eller när jag promenerar. Endast om man får motorstopp på en otrafikerad skogsväg kan man höra skillnad på flac och 320 kbit mp3 när man sitter i bilen. Åtminstone i min Volvo v70

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Föredetting
Skrivet av ipac:

"med dedikerade system för musiklyssning"

Förr sa vi "stereo". Som i, "schysst stereo, Berra!"

Eller om vi ville vara riktigt fina, "hifi-anläggning".

Ja, och hade jag specificerat stereo hade jag istället fått "hallå, jag har ett 5.1-system jag lyssnar SACD på".

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

En equalizer vore trevligt med. Även om det går att lösa på andra sätt.

Jag kör med Equalify

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Jag har ett nystartat särintresse för budget "hifi" (eller "headfi") och har de senaste veckorna laborerat lite med ett relativt billigt ljudkort (IQaudio DAC+) till RaspberryPi. Jag har alltså inga riktiga HiFi prylar, utan använder mina brusredcerade blåtanslurar från Sony (MDR 100ABN) som jag även kan ansluta med kabel till ljudkortet. Jag upplever en BETYDANDE förbättring i ljudkvalitet streamat från Spotify med ljudkortet jämfört med blåtand. Jämför jag mp3 med FLAC så är det inte lika lätt att höra skillnad, tveksamt om jag klarar ett blindtest.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl ganska totalt ointressant med en sådan tjänst då det går att temporärt lagra och spela upp filen helt lokalt, att streama är ju en usel kompromiss i alla lägen och det går att undvika sånt ganska lätt så nån lågjitterstreaminginternetuppkopplingstjänst är tekniskt helt onödig.

thatsthejoke.jpg

När man på allvar kollar på nätverkskablar för tusentals kronor och börjar fundera på vilken tillverkare av SSD i ens NAS som gör att musiken låter bäst så är man den som skulle falla för QoS med.

Permalänk
Medlem

320 räcker i de allra flesta fall för de allra flesta, men placebo är ju en verklighet och det finns väl de som vill agera mecenat åt Spotify.

Visa signatur

I Sovjetunionen bygger datorn dig!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tenkai Star:

Vart? Hittar ingen på datorn eller i appen. Det har funnits i Appen men bara på mobiler som har hårdvarustöd för Equalizer.
EDIT: Nämen titta den finns i Appen igen. Nu för alla verkar det som. Aja på PC menade jag i alla fall. Verkar inte finnas där.

du får ladda ner dolby Access från Microsoft store och använda dolby atoms för hörlurar i Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrottOchStraff:

På pc har du ju så många andra verktyg att att tillgå. I appen har det funnits rätt länge i alla fall på IOS.

Jag kör realteks krets på PC, inte sexigt men bra nog för mig. Har en rätt ok global EQ i deras mjukvara om du installerar den drivrutinen. "Realtek HD Audio Manager".

EDIT: Använde denna på Windows för några år sen: https://www.equalify.me/
Var riktigt bra, men sen slutade den funka med nya versioner av Spotify. Verkar som de kanske löst det nu ?

Använder ibland mina QC 35 II och Ibland Sennheiser HD558 och har då två profiler som jag växlar mellan i EQ. Gör stor skillnad.
https://cdn.head-fi.org/a/11215642.png

man kan inte använda equalizer i efterhand för då kommer man bara att klippa i frekvenser och inte kompensera man kan heller inte använda equalizer om musiken är i flac för då måste den förs konverteras till pcm 32bitars ljud.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lichad3:

320 räcker i de allra flesta fall för de allra flesta, men placebo är ju en verklighet och det finns väl de som vill agera mecenat åt Spotify.

inte bara säga 320 ljud det bro på om det är mp3 eller aac-lc och Bit rate mode Bit rate kb/s
Sampling rate Frame rate KHZ
Stream size KiB
Bit rate mode : Variable eller constant ljud
Alternate group
Default

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

inte bara säga 320 ljud det bro på om det är mp3 eller aac-lc och Bit rate mode Bit rate kb/s
Sampling rate Frame rate KHZ
Stream size KiB Default
Bit rate mode : Variable eller constant ljud
Alternate group

Jo, visst, men finns ju några standarder som är dominerande och som fungerar bra.

Visa signatur

I Sovjetunionen bygger datorn dig!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lichad3:

Jo, visst, men finns ju några standarder som är dominerande och som fungerar bra.

det är inga standarder utan det är metadata om filen infon man måste veta och får fram med applikation media info som man bra kan se på sina egna filler så företag kan ljuga om metadatan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fick du inte memot? Allt var bättre förr och anledningen är dagens ungdom!

(Jag har passerat 30, är det en godkänd ålder för att säga något sådant eller måste jag vänta ett decennium till?)

Vänta ett decennium till 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Hoppas det funkar bra på min Hegel H190 och Spotify Connect.

Hur streamar du idag?
Förstärkare tenderar att vara bäst som just förstärkare Iaf Hegel är min erfaranhet.
Kommer ihåg när jag kom hem en dag och panikslaget trodde min Hegel 360 eller högtalarna pajat. Det va tjejen som hittat Airplay-funktionen och körde Spotify.
Skämt och sido de flesta förstärkare mår bäst av en dedikerad streamer. Upp till var och en att bedöma såklart.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

man kan inte använda equalizer i efterhand för då kommer man bara att klippa i frekvenser och inte kompensera man kan heller inte använda equalizer om musiken är i flac för då måste den förs konverteras till pcm 32bitars ljud.

Vet inte om jag hängde med. Menar du att EQ i appen är bättre än en Global EQ i windows? Ja har iaf inte märkt någon skillnad. Det enda som spotify gör är ju att strömma ljudet, EQ läggs ju på i efterhand i båda situationerna tänker jag, så ljudet processas väl en extra gång innan det går ut till hörlurarna. Vilket säkert degraderar ljudet något. Men det är fortfarande bättre än att inte ha EQ alls, det bästa är väl kanske att ha en hårdvarolösning som bara behandlar den analoga signalen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej troligen är inte dagens ungdom boven utan problemen började tidigare med den kommersiella radion och reklam i tv, de vill "höras" så de har jobbat hårt mot låg dynamik och hög medelnivå på ljudet.

Dagens ungdom kan däremot ha en sekundär effekt på problemen pga att de verkar ha mycket låga krav på ljudkvalitet när de lyssnar på musik, tänka alla som spelar upp musik direkt på sin mobil och verkar acceptera hur det låter eller kopplar upp sig mot nån urusel blåtandshögtalare i mono och lyssnar på den bara för att den låter lite mindre fruktansvärt uselt än mobilen.

Många verkar också spela upp musik via tvn, endera direkt på den eller via nån sondbar.

För att vara djävulens advokat är det väl knappast någon större skillnad nu mot förr? Bortsett från att det eventuellt är mer musik som konsumeras så de som sitter med taskigt ljud märks mer.

Förr var det väldigt få som hade någon sorts ljudsystem kopplat till TV:n. Nu är det i alla fall många som har en soundbar. Inte optimalt men bättre än ljudet från TV:n.

Fanns även mängder med högtalare förr som inte låter bättre än billiga blåtandshögtalare idag. Alla hade inte boomboxar eller en anläggning som barnbarnet fått ärva för att den duger än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag hade väldigt mycket uppskattat en eq i pc-applikationen. På jobbet sitter jag på en Debian-maskin, och den equalizern som finns till pulseaudio är inte direkt särskillt smidig..
Jag är kanske dock ett specialfall här..

Det finns både pulseaudio-equalizer och pulseeffects. Vet inte vilken av dem du använder, men jag tycker båda är kompetenta. pulseeffects finns det grymt mycket inställningar i medans pulseaudio-equalizer bara är en eq. Du kanske testat båda, men ville bara nämna...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Det finns både pulseaudio-equalizer och pulseeffects. Vet inte vilken av dem du använder, men jag tycker båda är kompetenta. pulseeffects finns det grymt mycket inställningar i medans pulseaudio-equalizer bara är en eq. Du kanske testat båda, men ville bara nämna...

Uppskattar alla förslag!
har bara testat pulseaudio-equalizer. De gör vad jag vill, men byta output fungerar inte som det borde. Behöver starta om datorn för att få eq på rätt putput varje gång jag kopplat ur den..

Pulseeffects verkade inte finnas att installera? Kanske är Debian som är långsam med att tillåta paket.

Permalänk
Medlem

Spotify har väl ett format för hur en master ska vara. Följs inte den så går deras filter in o gör så det låter annorlunda än det som laddas upp. Detta gör att vissa ev gamla låtar är annorlunda mot cd?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Uppskattar alla förslag!
har bara testat pulseaudio-equalizer. De gör vad jag vill, men byta output fungerar inte som det borde. Behöver starta om datorn för att få eq på rätt putput varje gång jag kopplat ur den..

Pulseeffects verkade inte finnas att installera? Kanske är Debian som är långsam med att tillåta paket.

pulseeffects finns i backports. Den är rätt komplicerad med alla inställningar som finns...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

De som hävdat att det är snakeoil i alla år.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

du får ladda ner dolby Access från Microsoft store och använda dolby atoms för hörlurar i Windows.

Dolby på datorn är horribelt. Lägger iofs på diverse effekter som kan låta trevligt ibland, men det har en tendens att komprimera ljudet till den grad att jag hört ful dist komma igenom. Dessutom är deras EQ under all kritik. Massa band, men den är linjär vilket gör att dom allra flera banden bara påverkar dom högre frekvenserna.

Skrivet av guraktersnura:

man kan inte använda equalizer i efterhand för då kommer man bara att klippa i frekvenser och inte kompensera man kan heller inte använda equalizer om musiken är i flac för då måste den förs konverteras till pcm 32bitars ljud.

Det går alldeles utmärkt att använda EQ i efterhand, men man får se till att aldrig höja några band utan bara sänka (om man inte har kontroll på gainen också då vill säga). Använder själv Equalizer APO till datorn o hörlurarna o det funkar klockers, o till finstereon har jag en MiniDSP o den fungerar ännu bättre

Permalänk

Ungefär lika nödvändigt att köpa en aux kabel i plätterat guld. Testat Tidal vissa låtar låter bättre men är helt övertygad som många andra skriver att då är låten inte lika "remastered " som Spotifys varit. Moderna låtar i tidal är där aldrig någon skillnad på. Så köp hellre bra hifi utrustning än att lägga pengar på fina aux kablar och betala extra för mjukvara som inte gör någon skillnad tycker jag

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia