Var köper man en sprojlans ny "CD AUDIO"-kabel (CD-ljud till ljudkort)

Permalänk

Var köper man en sprojlans ny "CD AUDIO"-kabel (CD-ljud till ljudkort)

Hey!

Efter att ha spelat igenom halva Quake insåg jag att något saknades - soundtracket! Efter att snabbt ha dammat av min mentala minnesbank insåg jag att det saknades en kabel mellan CD-spelare och ljudkort. Var hittar man en sådan i lager, och vad kallas de i folkmun? Det känns som att om jag letar på fel ställe kostar en sådan 200 spänn, och på rätt ställe 20

Det optimala vore om de gick att få tag på inom EU, så slipper man tull, tjafs och lång leveranstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monsteras:

Hey!

Efter att ha spelat igenom halva Quake insåg jag att något saknades - soundtracket! Efter att snabbt ha dammat av min mentala minnesbank insåg jag att det saknades en kabel mellan CD-spelare och ljudkort. Var hittar man en sådan i lager, och vad kallas de i folkmun? Det känns som att om jag letar på fel ställe kostar en sådan 200 spänn, och på rätt ställe 20

Det optimala vore om de gick att få tag på inom EU, så slipper man tull, tjafs och lång leveranstid.

Menar du en stereokopieringskabel med 3,5mm i båda ändar så finns det lite var stans att köpa:
https://www.dustinhome.se/product/5010967241/ljudkabel?ssel=t...

Vet dock inte om det kommer att fungera rakt av in i ljudkortet dock.
Känns som att cd-spelaren skall kopplas till högtalare direkt.

edit: ah du kanske menar intern ljudkabel. När du skrev cd-spelare gick tankarna till sony walkman etc. Men du menar optisk enhet i datorn på 5,25"?

http://www.itel.se/pprint.php?art=108

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av monsteras:

Hey!

Efter att ha spelat igenom halva Quake insåg jag att något saknades - soundtracket! Efter att snabbt ha dammat av min mentala minnesbank insåg jag att det saknades en kabel mellan CD-spelare och ljudkort. Var hittar man en sådan i lager, och vad kallas de i folkmun? Det känns som att om jag letar på fel ställe kostar en sådan 200 spänn, och på rätt ställe 20

Det optimala vore om de gick att få tag på inom EU, så slipper man tull, tjafs och lång leveranstid.

Kanske Ebay https://www.ebay.co.uk/itm/352288529980 eller annan kinasite, de kablarna har inte behövt användas på 20+ år så har du tappat bort den som följde med så tillhör de verkligen kategorin "udda retrodelar" om du ska ha en lös.

Tänk på
Kabeln har inte behövts för ljudet mer än när cd var helt nytt, ganska snart började man överföra ljudet digitalt via idekabeln. Kan du spela upp en vanlig cd i cd romen ?

Köper du från utanför EU så räkna med kostnaden för import.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monsteras:

Hey!

Efter att ha spelat igenom halva Quake insåg jag att något saknades - soundtracket! Efter att snabbt ha dammat av min mentala minnesbank insåg jag att det saknades en kabel mellan CD-spelare och ljudkort. Var hittar man en sådan i lager, och vad kallas de i folkmun? Det känns som att om jag letar på fel ställe kostar en sådan 200 spänn, och på rätt ställe 20

Det optimala vore om de gick att få tag på inom EU, så slipper man tull, tjafs och lång leveranstid.

Både CD spelarna och ljudkorten kan ha olika varianter av kontakten.
Så kolla vad du behöver så kanske någon här på forumet kan rota lite i gömmorna

Permalänk
Inaktiv

Inget svar

Permalänk

Update: Jag glömde bort tråden fram till dess att kabeln *äntligen* landade i brevlådan i fredags. För förtydligande så var det just en "LJUDKABEL MED 2ST 4-PINS STORA KONTAKTER, FÖR CD/DVD, INTERN" som @griid hänvisade till. När jag packade upp den kändes det halvt hopplöst - hade jag väntat i flera veckor på en kabel som hade fel passform OCH bara tre av de fyra stiften var kontakterade... ? Men icke! Det fungerade rakt av

Kontakterna på både mitt ljudkort och CD-spelaren såg mer T-formade ut, men jag hoppades på att det som saknades bara skulle vara någon form av hake för att hålla kabeln på plats. Det visade sig vara så:

Så nu har jag äntligen klarat Quake, med soundtrack, för första gången på säkert 20 år. Dags för QII! Det enda som är prio just nu på uppgraderingslistan är en bättre CRT. Det blir liksom ghosting/eftersläpning av ljusa objekt mot en mörk bakgrund. Men men, jag kan ändå lira i 100 fps @ 800x600 så det får duga så länge

Utvecklar