Lösa kylning för 2 rtx 3090

Permalänk
Medlem

Lösa kylning för 2 rtx 3090

Jag försöker lösa hur jag ska lyckas kyla 2 stycken asus rtx 3090 där varje kort tar upp 2.7 kortplatser. Just nu har jag ett msi z490 gaming carbon moderkort och med båda korten isatta kommer det bli runt 1 cm luft emellan dem.

Jag misstänker att 1 cm luft mellan korten kommer vara för lite för att de inte ska bli för varma (har bara öppnat ena kortet ännu)

Jag har inte lyckats hitta ett moderkort som har större utrymme mellan pcie portarna och att hitta rtx 3090 i lager som bara tar upp 2 kortplatser verkar omöjligt just nu.

Anledning till 2 kort är för 3d rendering.

Någon som har något tips på lösning?

Permalänk
Medlem

Hej
du får nog sätta vattenblock på dom.
https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Water-Cooli...

Permalänk
Medlem

Vilket chassi har du :)?
Tänker om man kan sätta ena kortet på högkant, om det finns något stående expationsplats, och sedan köpa en PCI förlängare ifrån grafikkortet till Moderkort.
Stående variant (ses på baksida cassi)

Ett till chassi med stående

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig byggt vattenkylning förut, jag misstänker att det är ett väldigt stort projekt?

Skrivet av Tawen:

Tänker om man kan sätta ena kortet på högkant, om det finns något stående expationsplats, och sedan köpa en PCI förlängare ifrån grafikkortet till Moderkort.

Just nu sitter allt i ett Bequiet 500dx men ett nytt chassi kan helt klart vara en möjlighet. Brukar pcie förlängare skapa några stabilitetsproblem i windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats1976:

Just nu sitter allt i ett Bequiet 500dx men ett nytt chassi kan helt klart vara en möjlighet. Brukar pcie förlängare skapa några stabilitetsproblem i windows?

Svårt att tro att det medför problem. Vissa chassi-konstruktioner är detta enda möjlighet, och ibland skickar de med en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats1976:

Jag har aldrig byggt vattenkylning förut, jag misstänker att det är ett väldigt stort projekt?

Det är väl inte helt ovanligt att man måste låsa kortet / porten till PCI-E 3.0 för att få det att funka bra, tycker jag mig ha sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

när jag tittat på bilder på alla chassin med vertikal montering för det extra grafikkortet så verkar det som mest vara 3 slots. Detta borde väl göra att fläktarna på kortet nästan täcks av sidopanelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats1976:

när jag tittat på bilder på alla chassin med vertikal montering för det extra grafikkortet så verkar det som mest vara 3 slots. Detta borde väl göra att fläktarna på kortet nästan täcks av sidopanelen?

Jo, dessutom är kortet som sitter horisontellt större än PCI-sloten är hög så kortet och dess strömkontakter kommer vara ivägen för det vertikalt monterade kortet. Det är inte en lösning för 2st kort, utan för alternativ montering av 1 kort.