Kylning av minne på RTX 3*

Permalänk
Medlem

Kylning av minne på RTX 3*

Hej! Som så många andra med RTX 3*-kort gillar jag inte riktigt de här memory junction-temperaturerna och jag funderar över enkelt sätt att få ned dem något. I mitt fall är det helt uteslutet att börja plocka isär mitt kort, och jag är inte beredd att slänga stora pengar på något som i slutändan antagligen inte är ett jätteproblem, plus att jag har tummen mitt i handen, men att sätta lite passiv kylning på bakplåten skulle kunna vara tänkbart.

Först såg jag den här artikeln
http://www.norbert-the-great.com/index.php?entry=Solved:-RTX-...

och tänkte att ja vad fasen, jag har inte precis samma kort, men jag skulle kunna köpa några sådana här lösa kylflänsar
https://www.inet.se/produkt/6301343/enzotech-ramcooler
och det värsta som händer är att det är några hundra kronor i sjön.

Men hela backplaten funkar rimligen som en (dålig) kylfläns, och jag kommer ha svårt att se precis var minnena sitter. Så skulle inte ett alternativ kunna vara att köpa en fläns som täcker hela baksidan? Som den här.
https://www.elfa.se/sv/profilkylelement-sk-56-serien/pf/DC-70...

Den är aluminium och inte koppar och det är förstås sämre, men den är också mycket större. Ja och så fästa den med värmeledande tejp och hoppas på det bästa. Potentiellt problem: jag vet inte vad den väger.

Jag har inte hållit på med hemmabyggd kylning tidigare. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Uppdatering: jag hittade vikten på den där sista kylflänsen från Elfa. Den väger ca 1,5 kg vilket är lika mycket som grafikkortet med befintlig kylning (ballpark). Det kan inte vara bra att dubbla den vikten när kortet hänger i en vanlig tower-låda. Jag får lägga ned den idén. De mindre kylflänsarna kan fortfarande vara aktuella dock.

Permalänk
Medlem

Ahaha! Jag frågade PNY Europa om de kunde tänka sig att dela med sig av var minneskretsarna sitter. Det är förmodligen referensdesign, men ändå. De svarade att nej det vill de inte göra, för om jag sätter på kylflänsar på backplaten ryker garantin.

För kännedom: I call bullshit.

Permalänk
Medlem

Kan inte detta vara värt ett försök. Ta en 120mm/140mm fläkt. Sätt fast den på sidan med hjälp av buntband (ungefär som när du monterar ett grafikkort vertikalt) och som därmed forslar luft mot sidan av kylflänsen på kortet. Visserligen kommer gammal luft att till viss del cirkulera men det borde förhoppningsvis ge någon skillnad i minnestemperaturer.

Permalänk
Medlem

Så... detta hände. Jag hittade en video där någon tagit bort backplaten, och så satte jag dit kylflänsarna ovanpå minnena, så gott jag kunde.

Hjälpte det då? (Jag fattar att hur det går för just mig inte är så intressant, men någon kanske sitter och funderar på något liknande och undrar om det är någon idé.

Jo, för all del. Inte magiskt mycket, men inte försumbart heller. Vid de settings jag då hade låg memory junction på... ja vad var det, 92-94 grader sådär. Vid samma last och samma settings med flänsarna var det i stället ca 87 grader. Så det gav fem-sex grader. Det får vara ok för en så enkel insats.

Edit: nähä, kan man inte länka till bildfil på Dropbox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

Kan inte detta vara värt ett försök. Ta en 120mm/140mm fläkt. (...)

Jag ska svara på detta när jag listat ut hur man länkar bilder!

Permalänk

Tror en sån här https://mp5works.com/product/gpu-bpc-serial-kit-black-top/ löser det vad jag hört.
Tvekar på att du kan få ner den mycke utan att öppna kortet,
Edit ja om du vill kirra en custom loop och koppla in den dvs.

Permalänk
Skrivet av Horvendile:

Jag har inte hållit på med hemmabyggd kylning tidigare. Vad tror ni?

Jag tror att du kommer få svårt att hitta ett nytt kort när du pillat sönder ditt.

Grafikkortet är designat för att hantera temperaturerna på minnena när man spelar med det, och vad som händer vid mining är helt enkelt inte applicerbart eller relevant.

Permalänk
Medlem

Som sagt, plocka isär befintlig lösning är inte aktuellt över huvud taget. Det blev ok med de små kylflänsarna och det var lite kul pyssel. Jag håller med om att det egentligen antagligen inte behövs alls, men... det var lite kul.