Samsung lovar säkerhetsuppdateringar i minst 4 år på sina Galaxymodeller

Permalänk
Medlem

Samsung lovar säkerhetsuppdateringar i minst 4 år på sina Galaxymodeller

Glädjande att Samsung börjar ta lite mer ansvar och att produkterna också får leva lite längre med säkerhetsuppdateringar.
Kan bara hoppas att fler följer efter.

https://news.samsung.com/global/samsung-takes-galaxy-security...

Permalänk
Medlem

Om det gällt alla Samsungs modeller hade det varit bra men nu gäller det bara vissa utvalda.

Permalänk

Samsung kommer bara ta med de viktigaste säkerhetsfixarna inte alla. Ju mer udda märke desto mindre säkerhetsfixar täcker de till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Samsung kommer bara ta med de viktigaste säkerhetsfixarna inte alla.

Intressant. En länk till det skulle vara bra.

Skrivet av Dinkefing:

Ju mer udda märke desto mindre säkerhetsfixar täcker de till.

Vilka ytterligare märken, menar du, förutom Samsung, som de skulle skicka ut säkerhetsfixar till? De som du kallar udda?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av leifn:

Om det gällt alla Samsungs modeller hade det varit bra men nu gäller det bara vissa utvalda.

Hur menar du "vissa utvalda"? Vilka Galaxy-modeller som släppts från 2019 är det du saknar i listan? Jag har uppfattat det som att samtliga finns med, men jag kanske missar någon!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Att Samsung S9+ som är knappt 3 år gammal inte ska få säkerhetsuppdateringar är bottenlöst dåligt det blir helt enkelt att strunta i säkerheten för någon ny telefon känns inte aktuell i närtid på grund av för lite utveckling av modellerna, thanks for nothing Samsung.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Satariel:

Att Samsung S9+ som är knappt 3 år gammal inte ska få säkerhetsuppdateringar är bottenlöst dåligt det blir helt enkelt att strunta i säkerheten för någon ny telefon känns inte aktuell i närtid på grund av för lite utveckling av modellerna, thanks for nothing Samsung.

Jag hänger inte riktigt med på var det står att S9+ inte ska få säkerhetsuppdateringar? Både januaris och februaris säkerhetsuppdateringar för 2021 verkar ha rullats ut till S9-serien av vad jag kan hitta på nätet. Det nya är att samtliga Galaxy-modeller som släppts från 2019 är garanterade minst fyra år. Det utesluter ju inte att äldre telefoner också kan få uppdateringar.

Januari: https://www.androidauthority.com/samsung-galaxy-s9-plus-updat...

Februari: https://www.sammobile.com/news/galaxy-s9-s9-plus-february-202...

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag hänger inte riktigt med på var det står att S9+ inte ska få säkerhetsuppdateringar? Både januaris och februaris säkerhetsuppdateringar för 2021 verkar ha rullats ut till S9-serien av vad jag kan hitta på nätet. Det nya är att samtliga Galaxy-modeller som släppts från 2019 är garanteradefyra år. Det utesluter ju inte att äldre telefoner också kan få uppdateringar.

Januari: https://www.androidauthority.com/samsung-galaxy-s9-plus-updat...

Februari: https://www.sammobile.com/news/galaxy-s9-s9-plus-february-202...

Jo fast det här är ju då det tredje och sista året säkerhetsuppdateringar kommer skickas ut. "Garanterade" och "kan få" brukar oftast i de här sammanhangen innebära att endast de garanterade modellerna faktiskt får en uppdatering om nu inte något synnerligen allvarligt säkerhetshål upptäcks som resulterar i spridning av skadlig kod i massiv skala.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Satariel:

Jo fast det här är ju då det tredje och sista året säkerhetsuppdateringar kommer skickas ut. "Garanterade" och "kan få" brukar oftast i de här sammanhangen innebära att endast de garanterade modellerna faktiskt får en uppdatering om nu inte något synnerligen allvarligt säkerhetshål upptäcks som resulterar i spridning av skadlig kod i massiv skala.

Okej, jag köper det resonemanget. Samtidigt skulle jag nog själv känna att det var en "bonus" om den mobil jag köpte för två år sedan (exempelvis S10) fick ett år längre med säkerhetsuppdateringar än vad som gick att räkna med när den köptes. Eller tänker jag fel?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Okej, jag köper det resonemanget. Samtidigt skulle jag nog själv känna att det var en "bonus" om den mobil jag köpte för två år sedan (exempelvis S10) fick ett år längre med säkerhetsuppdateringar än vad som gick att räkna med när den köptes. Eller tänker jag fel?

Resonemanget bottnar i en acceptans av undermåliga grundförutsättningar, hur skulle det se ut ifall Microsoft kom ut och sa sorry men ni med äldre processorer än 5 år får tyvärr inga windowsuppdateringar längre. Lite överdrivet exempel förvisso men det är ändå en märklig företeelse där kunder förväntas acceptera att ett byte av hårdvara är nödvändig på grund av en ovilja från i det här fallet Samsung att uppdatera mjukvara. Naturligtvis så syftar detta till att göra en vara obsolet för att hålla konsumtionen uppe, den måhända något obekväma sanningen är ju att mobiltelefontillverkarna de senaste åren haft mer och mer problem med att motivera en uppgradering. Man kommer till en gräns någon gång där kanske inte ytterligare en kamerauppdatering är det som kundkretsen ytterst efterfrågar även om det kanske är användbart.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Lite surt att min S8, som jag behöver ha kvar i många, många, många år eftersom det inte finns nya telefoner med den omistliga funktionen 3.5 mm-kontakt, inte får ens säkerhetsuppdateringar. Hade det inte varit för mobilt bank-id, så hade jag rootat skiten ur den för länge sen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Satariel:

Resonemanget bottnar i en acceptans av undermåliga grundförutsättningar, hur skulle det se ut ifall Microsoft kom ut och sa sorry men ni med äldre processorer än 5 år får tyvärr inga windowsuppdateringar längre. Lite överdrivet exempel förvisso men det är ändå en märklig företeelse där kunder förväntas acceptera att ett byte av hårdvara är nödvändig på grund av en ovilja från i det här fallet Samsung att uppdatera mjukvara. Naturligtvis så syftar detta till att göra en vara obsolet för att hålla konsumtionen uppe, den måhända något obekväma sanningen är ju att mobiltelefontillverkarna de senaste åren haft mer och mer problem med att motivera en uppgradering. Man kommer till en gräns någon gång där kanske inte ytterligare en kamerauppdatering är det som kundkretsen ytterst efterfrågar även om det kanske är användbart.

Jag förstår! Kände du till hur det generellt har fungerat med säkerhetsuppdateringar och vilka tillverkare som har vilka policys för det när du köpte din S9+? Samsung tar ju, som jag har förstått det, "ledartröjan" nu med fyra års-garantin (bland tillverkare med Android), så det är väl kanske ett steg i rätt riktning mot längre stöd?

Förtydligade att jag syftade på Android.
Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag förstår! Kände du till hur det generellt har fungerat med säkerhetsuppdateringar och vilka tillverkare som har vilka policys för det när du köpte din S9+? Samsung tar ju, som jag har förstått det, "ledartröjan" nu med fyra års-garantin, så det är väl kanske ett steg i rätt riktning mot längre stöd?

Det är sant att det är bättre men även fyra år känns lite kort fast det klart skulle inte förvåna mig om något annat i telefonerna går sönder ganska exakt efter fyra år precis passerat.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Samsung tar ju, som jag har förstått det, "ledartröjan" nu med fyra års-garantin

Låtsas inte att du är dummare än du är. Du vet mycket väl att Apple har 5+ års uppdateringar från modellens släpp. Och då handlar det om OS-uppdatering till samma version som nysläppta flaggskepp kör, inte bara säkerhetsuppdateringar.

Du kan absolut argumentera om att Samsung är den coolaste kultingen i stian, men vänta dig inte att någon blir imponerad av det.

Personligen skulle jag gärna se lagstiftning om fem års säkerhetsuppdateringar från sista enhets tillverkning och lagstadgat krav om tre års full garanti på konsumentelektronik, inklusive miniminivå på batteri. Det får gärna öka priserna om det minskar slit-och-släng-kulturen.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av KAD:

Låtsas inte att du är dummare än du är. Du vet mycket väl att Apple har 5+ års uppdateringar från modellens släpp. Och då handlar det om OS-uppdatering till samma version som nysläppta flaggskepp kör, inte bara säkerhetsuppdateringar.

Du kan absolut argumentera om att Samsung är den coolaste kultingen i stian, men vänta dig inte att någon blir imponerad av det.

Personligen skulle jag gärna se lagstiftning om fem års säkerhetsuppdateringar från sista enhets tillverkning och lagstadgat krav om tre års full garanti på konsumentelektronik, inklusive miniminivå på batteri. Det får gärna öka priserna om det minskar slit-och-släng-kulturen.

Nu syftade jag på tillverkare som använder Android, jag ber om ursäkt om det var otydligt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av cyklonen:

Lite surt att min S8, som jag behöver ha kvar i många, många, många år eftersom det inte finns nya telefoner med den omistliga funktionen 3.5 mm-kontakt, inte får ens säkerhetsuppdateringar. Hade det inte varit för mobilt bank-id, så hade jag rootat skiten ur den för länge sen.

När jag kollar upp den nuvarande informationen för säkerhetsuppdateringar som ligger Galaxy S8 fortfarande med på kvartalsvisa uppdateringar. Stämmer inte det med din upplevelse? https://security.samsungmobile.com/workScope.smsb

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Lite surt att min S8, som jag behöver ha kvar i många, många, många år eftersom det inte finns nya telefoner med den omistliga funktionen 3.5 mm-kontakt, inte får ens säkerhetsuppdateringar. Hade det inte varit för mobilt bank-id, så hade jag rootat skiten ur den för länge sen.

du kan ju annars köpa s10, bra mobil o har 3,5mm jack..

Permalänk
Medlem

Tyckte samsung var helt OK på updateringar med 3 år och hade mer säkerhetsupdateringar och feature uppdateringar än andra märken jag använt tidigare i praktiken när man kollar de senaste åren när och hur många uppdateringar som kommit ut.
Kände A71 var trevlig och valde faktiskt S20 FE på jobbet tack vare hur trevlig min A71a var och nu får man en bonus på att båda de telefonerna har 4 års säkerhetsuppdateringar. Nya Nokian brorsan köpte släpar betydligt efter i updateringar.

Sen har updateringar på android sidan diskuterats och det är inte helt på tillverkaren för de sitter ändå med chip från andra tillverkare (oftast) och tar inte qualcomm och ger sitt stöd för snapdragon 865 i 3 år så är behöver den som bygger telefonen på det chippet göra det själv vilket är svårt att ekonomiskt försvara så långt in i telefonens livstid, om de ens får.
https://arstechnica.com/gadgets/2020/12/qualcomm-promises-thr....
Det är ju nyligen som qualcomm började lova säkerhetsuppdateringar i 4 år så samsung är ju bara först på bollen att garantera det.
Nu gör ju Samsung egna chip och då kan man tycka att de borde dra lite extra och trycka 4 års systemuppdateringar på hela brädet och inte bara säkerhet för att trycka lite på qualcomm att de också ger uppdateringar längre fram i tiden.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

du kan ju annars köpa s10, bra mobil o har 3,5mm jack..

Mjo, men det är ju inget fel på min nuvarande S8. Utan det är först när den är uttjänt som det blir problem. Och även S10 är ju redan "gammal" som Samsung ser det. Den kom 2018 eller nåt, va?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av cyklonen:

Mjo, men det är ju inget fel på min nuvarande S8. Utan det är först när den är uttjänt som det blir problem. Och även S10 är ju redan "gammal" som Samsung ser det. Den kom 2018 eller nåt, va?

S10 lanserades 2019 och finns med i planen för fyra års säkerhetsuppdateringar. Såg du det jag skrev om S8 här ovanför?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Hur menar du "vissa utvalda"? Vilka Galaxy-modeller som släppts från 2019 är det du saknar i listan? Jag har uppfattat det som att samtliga finns med, men jag kanske missar någon!

Jag läste lite för snabbt så det stämmer säkert.

Permalänk
Medlem

Detta är en av de få saker jag faktiskt ger heder åt Samsung.
Att de utökade till 3 major Android uppdateringar och 4 års säkerhetsuppdateringar.

Är det super mega bra ala Apple osv? Nej verkligen inte. Men det är betydligt bättre än tidigare och känns mer vettigt att köpa en Samsung för det.
Och även bättre än vissa andra tillverkare, och kollar man på android plattor är det typ bara Samsung som känns värt att köpa pga detta också.

Nu återstår bara Snapdragon till flaggskeppen (mobiler) och inte bara 1 FE modell per år (om det nu blir fler sådana). Sen jävlar kan jag köpa en Samsung igen.

Permalänk
Medlem

Det hela handlar väl om att man får det man betalar för, Samsung Galaxy anses såsom jag förstått det vara "premium" i Androidvärlden och erbjuder man uppdateringar.
Tycker det är superbra att Samsung gör detta då telefonerna lever betydligt längre idag och ofta går i arv.
Sen så borde det finnas ett större intresse runt just säkerhetspatchar även om man inte använder märket/mobiltypen själv.

Permalänk
Medlem

Det rimligaste vore att frikoppla hårdvara från mjukvara, så som det i alla tider varit på PC-sidan. Tillverkaren skapar en hårdvara mot en specifikation, och sen skapar andra mjukvara mot samma specifikation. Användaren kan själv välja "MobilOS-Q" eller "OSMobile-X", typ. Det är egentligen fullkomligt absurt att vi går med på att vår vanligaste dator inte är fri! Här gick det åt helvete snett från början, så det är svårt att reparera nu, 12-15 år efter att katastrofen var ett faktum, men det är ändå förjävligt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det hela handlar väl om att man får det man betalar för, Samsung Galaxy anses såsom jag förstått det vara "premium" i Androidvärlden och erbjuder man uppdateringar.
Tycker det är superbra att Samsung gör detta då telefonerna lever betydligt längre idag och ofta går i arv.
Sen så borde det finnas ett större intresse runt just säkerhetspatchar även om man inte använder märket/mobiltypen själv.

Galaxy finns ju från ca 1000:- och uppåt, så vet inte hur premium de är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Galaxy finns ju från ca 1000:- och uppåt, så vet inte hur premium de är?

Premium nog att få uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det rimligaste vore att frikoppla hårdvara från mjukvara, så som det i alla tider varit på PC-sidan. Tillverkaren skapar en hårdvara mot en specifikation, och sen skapar andra mjukvara mot samma specifikation. Användaren kan själv välja "MobilOS-Q" eller "OSMobile-X", typ. Det är egentligen fullkomligt absurt att vi går med på att vår vanligaste dator inte är fri! Här gick det åt helvete snett från början, så det är svårt att reparera nu, 12-15 år efter att katastrofen var ett faktum, men det är ändå förjävligt.

Det finns väl för och nackdelar med båda tänker jag.
De flesta har ju ingen aning om vad dom köper och vill bara ha något som fungerar, sen försöker man göra jämförelser utan att egentligen ha kunskapen.

Jag uppskattar att tillverkaren tar ansvar för hela produkten, men hade gärna sett en annan modell där tillverkaren faktiskt ser att dom kan tjäna pengar på att hålla en produkt vid liv.
Att ta betalt för uppdateringar (större sådana) hade varit en väg att gå, på så sätt så hade leverantörerna (som Samsung) haft ett incitament att fortsätta supportera äldre enheter. Och att dom även aktivt förbjuder opatchade enheter där det finns säkerhetsrisker för användaren och andra om den används.

Tror dock att det är en mognadsfråga hos konsumenterna där man gärna vill ha allt gratis men inte förstår konsekvenserna av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det finns väl för och nackdelar med båda tänker jag.
De flesta har ju ingen aning om vad dom köper och vill bara ha något som fungerar, sen försöker man göra jämförelser utan att egentligen ha kunskapen.

Vi har ändå haft precis det upplägget på riktiga datorer sen åtminstone 80-talet (lite beroende på hur man räknar). Mobiler är inte annorlunda i grunden. Det kan ju ändå finnas färdiga paket för kunder som inte vill sätta sig in i saker. På datorsidan har vi ju Apple som fyller den nischen. Produkter för människor som hellre vill att andra ska tänka åt dem i stället för att få tänka själva.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vi har ändå haft precis det upplägget på riktiga datorer sen åtminstone 80-talet (lite beroende på hur man räknar). Mobiler är inte annorlunda i grunden. Det kan ju ändå finnas färdiga paket för kunder som inte vill sätta sig in i saker. På datorsidan har vi ju Apple som fyller den nischen. Produkter för människor som hellre vill att andra ska tänka åt dem i stället för att få tänka själva.

Nja, vi har haft det upplägget när det gäller PC maskiner (om man nu definerar PC som x86).
Nästan alla andra modeller har ju haft tillverkare som gjort mjuk och hårdvara, C64, Amiga, Atari, Apple, MSX osv och även om man tittar på TV-spel osv.

Problemet med dagens produkter är väl att dom är så avancerade så att konsumenter har svårt att avgöra komponentval osv.

Sen finns det ju för och nackdelar med allt.
Uppdateringsförfarandet är ju en del som blir lättare utav att man vet exakt vilken hårdvara som mjukvaran ska köras på.
Skydd mot skadlig mjukvara som använder komponenter i hårdvaran är en annan.

Men det hade varit kul men en aktör till på mobilmarknaden där HW och SW var mer separerat, men det kommer nog med den del utmaningar.