Två olika märken och storlek på ramstickor (samma hastighet)

Permalänk
Medlem

Två olika märken och storlek på ramstickor (samma hastighet)

Hej!
Här kommer en fråga där jag har något koll på bakgrunden och forskat vidare lite i det på andra forum men tänkte aggregera frågeställningen här för att se om någon har någon matnyttig input

Jag har en laptop med Ryzen 5 4600H med 2x4 GB 3200mhz ram. Jag är intresserad av att utöka detta och utgångspunkten är då såklart 2x8 GB 3200mhz ram, men andra alternativet skulle vara att jag köper en sticka med 16gb så det blir 4+16 GB 3200mhz. Det ger mig då 4gb extra i ramutrymme och det man får betala för det är då att dual channel inte gäller för hela utrymmet, har dock läst att om man ha två rammoduler med samma hastighet så kan man ändå få dual channel på de första 8gb medan resterande 12gb går då som single channel? Dock är det inte samma tillverkare så kan säkert vara lite andra timings osv.

Använder datorn mest för spelande och lättare arbete, så ingen supertung användning av RAM

Äter bara på mig att man kan köpa 1x16GB för typ 450kr och får betala runt 700-800kr för 2x8GB, samtidigt som man då får mindre total ram

Jag utgår från att konsensus är att man ska köra 2x8GB istället och där jag är påväg själv i tankarna, men är öppen för input och gärna erfarenheter

Permalänk
Medlem

Saker som spelar in är antal minnen/om dom har minnes chip på en heller båda sidor/hastighet/CL.
Ju högre antal stickor/minnes chip på båda sidor/högre hastighet/lägre CL kan potentiellt ge problem.

Men i stort sett 2st stickor i lägre hastighet/högre CL funkar oftas felfritt att mixa modell/märken på.
3st så kan det börja bli problem mer ofta, 4st ännu värre/osv.

LinusTechTips förklarar detta rätt bra i sin senaste video.
https://www.youtube.com/watch?v=bTS0ybQ3lCI
Men kortfattat ska man utöka minne så är det ju vanligast att det redan sitter 2st (tex 2x4gig) minnen i och man får då antingen välja att köpa 2st "likadana" med betydligt större risk för problem, heller lägre risk och köpa 2st större (tex 2x8gig) minnen och bara köra med dom.

Utöver det skulle jag säga att ryzen (lite små kinkig med minnen) plattformen så är risk för problem lite större än med intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Saker som spelar in är antal minnen/om dom har minnes chip på en heller båda sidor/hastighet/CL.
Ju högre antal stickor/minnes chip på båda sidor/högre hastighet/lägre CL kan potentiellt ge problem.

Men i stort sett 2st stickor i lägre hastighet/högre CL funkar oftas felfritt att mixa modell/märken på.
3st så kan det börja bli problem mer ofta, 4st ännu värre/osv.

LinusTechTips förklarar detta rätt bra i sin senaste video.
https://www.youtube.com/watch?v=bTS0ybQ3lCI
Men kortfattat ska man utöka minne så är det ju vanligast att det redan sitter 2st (tex 2x4gig) minnen i och man får då antingen välja att köpa 2st "likadana" med betydligt större risk för problem, heller lägre risk och köpa 2st större (tex 2x8gig) minnen och bara köra med dom.

Utöver det skulle jag säga att ryzen (lite små kinkig med minnen) plattformen så är risk för problem lite större än med intel.

Tack för input och det faktum att det är ryzen som sagt så ska jag nog köra safe

Permalänk
Medlem

Ryzen har blivit bättre med nyare generationer och nyare Bios på moderkorten.
Så det är betydligt bättre idag än det var release veckan för ryzen 1.

Har ej pillat nåt direkt med ryzen så kan ej säga hur dåliga/bra dom är med minnen, bara att dom verkar sämre än intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Det ger mig då 4gb extra i ramutrymme och det man får betala för det är då att dual channel inte gäller för hela utrymmet, har dock läst att om man ha två rammoduler med samma hastighet så kan man ändå få dual channel på de första 8gb medan resterande 12gb går då som single channel?

Ja, oftast så fungerar det som du säger, d.v.s. att man får dual på den gemensamma minnesmängden och single på resten. Men det kan vara svårt att verifiera att det faktiskt fungerar.

Du har inte heller någon kontroll över vilken data som hamnar i vilken del av minnet, det är inte så enkelt som att de första 8GB du använder hamnar på dual channel-delen utan fragmentering kommer göra att datan sprids ut i minnet. Så prestandan kan bli ojämn och svår att förutsäga.