Snabbtest: Cooler Master Sub-Zero – låter lika mycket som den kyler

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meantek:

Att hänga upp pumpen i buntband påverkar inte prestandan.

@Meantek

Det kan bli vibrationer som påverkar flöde samt varvtal på pumpen.

Permalänk
Medlem

Jag kan absolut gå igång på låga idle-temps, även om det är load-temp som faktiskt betyder något i ett sammanhang. Vilket får mig att undra vem målgruppen är, som är ute efter en brutal kylare som inte presterar bättre än en vanlig kylare? Status - absolut, men då ska den prestera därefter också, vad är det annars att skryta med?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag kan absolut gå igång på låga idle-temps, även om det är load-temp som faktiskt betyder något i ett sammanhang.

Ja, och folk är generellt "livrädda" för höga CPU-temperaturer.

Jag har en i7-8086K med en tämligen mild överklockning i form av att den boostar till 5 GHz all-core (istället för 4,3 GHz), vilket gör att jag regelbundet når 90C med en Noctua NH-U14S, samtidigt som kylaren låter betydligt mindre än grafikkortet eftersom den är såpass bra att jag kan hålla en försiktig fläktkurva.

Håller med om att det är kul att kyla till onormalt låga temperaturer, men någon högre funktion fyller det inte om det sker på bekostnad av t.ex. ljudnivå, som ofta blir fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

När jag menar massiv kylning så måste det nödvändigtvis inte vara en STOR tornkylare.

Titta i denna tråden. #18923913
Det går att tänka utanför boxen och göra nytt.

Görs detta på fabrik på rätt sätt vore jag väldigt intresserad.

Det är ju på sätt och vis en STOR tornkylare bara det att den är integrerad i chassit.
Synd att det inte blivit mer populärt då det ändå verkar finnas en del tillverkare av chassin med integrerad kylning sedan några år tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Häftig produkt trots allt, hoppas det utvecklas mer på denna fronten. När en customloop ändå landar på 10 lök så får det härna kosta.

Har drömt en riktiga feting-kylningar sedan jag var ung tonårsgrabb och hittade dessa klassiker på nätet, eller Kazaa eller vad def nu var på den tiden.

https://youtu.be/NU1l95eJyrY

Hehe kul video. Har just en sån kylare ståendes hemma i förrådet. Tillverkad av företaget Chip-Con, Prometeia mach 1. Svindyrt när det begav sig men så kul o leka med minusgrader. Snickare faktist ihop ett custom fäste till min X570 bräda med min 3700x. Funkade fint. Men Zen producerade väldiga mängder värme under load märkte jag. Kunde dock hålla en full-load temp på ca 20c vilket jag tyckte var hyffsat.

Permalänk
Medlem

Har inte läst om Peltier-element för personmaskiner på ett par år, intressant. Att den låter som spoltjut lät inte så trevligt. ("Ta sönder" är ..antingen norrifrån eller söderifrån, samma med "göra sönder". Jag kommer från mitten och har alltid sagt "ha sönder" men har haft kollegor från Skåne och Ume och de sade ta och göra.)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Så den klarar stock, det var mer än jag trodde...

Hur mycket klarar den att klocka en processor då?

Kalla den för något steg över normala användare men inte testa att klocka alls?

Alltså, ja det är ett snabbtest, men folk kommer ju tro att den fungerar till mer än detta, men det gör den ju inte troligen

Inte för att det var någon enorm överklockning men vi körde ju all core 5,1 GHz vid 1,25v. Så stock är väl att ta i

Inte för att det är någon extremöverklockning såklart

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Inte för att det var någon enorm överklockning men vi körde ju all core 5,1 GHz vid 1,25v. Så stock är väl att ta i

Inte för att det är någon extremöverklockning såklart

Ja, jo, absolut, men motsvarande kylare som testats av andra har ju inte klarat att klocka bättre än vanliga luftkylare...

TEC-plattan är ju lite klen för en stor CPU helt enkelt.

Hade den varit lite större (mer effekt) hade ju hela helheten blivit på en annan nivå, och priset hade kunnat se lite mer rimligt ut...

Prestandan är inte bra nog, och som ni visade är ju ljudnivån redan kass... svårt att kyla 400W helt enkelt

Permalänk
Medlem

Vad är det för ett Peltier element som sitter i den? Verkar vara i klenaste laget.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Att hänga upp pumpen i buntband påverkar inte prestandan.

Kan du visa mig två exempel som säger det motsatta?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Vad är det för ett Peltier element som sitter i den? Verkar vara i klenaste laget.

200W om det följer Intels spec, så bör kunna kyla strax under det till normala temperaturer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@Kenneth Skulle vara intressant om redaktionen vill testa den nya IceGiant ProSiphon Elite

https://www.icegiantcooling.com/

"Engineered in Austin, Texas"
They cooled too greedily and too deep...

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Snart sagt allt som inom konsument spannet är allt skräp. Om det så är gamla prestige märken som Penn eller ABU, produceras med samma usla drev i billig gjutmetall. Jag är så trött på skräp. Upp i kvalitet, hysteriskt mycket dyrare. Minsta lilla handpåläggning och det drar iväg med nästan tusental kronor.
Sen står halva står världen och skriker och om mlljön... men fakk that så länge vi kan få billig skit till låg pris.
Helt Ot jag vet det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Bra snabbtest, väntar på ett större test där ni testar allt, och utan buntband. Kan vara lösningen på min lådas problem med kylning, alldeles för mycket thermal throttling även med en väldigt dyr luftkylare.

Du tänker att din lösning med kylning i ditt chassi är att introducera en komponent som drar 200W extra utöver det du redan har?

Dyr är inte alltid bra, och med tanke på kapaciteten av vattenkylning du kan få för samma pris, så skulle jag nog rekommendera att du går på vatten i så fall, om det är så att din i5a drar så mycket....

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det var nog klena grejjer det. När jag tänker på mera extrema 24/7 lösningar så tänker jag på kompressorkylning i banorna Asetek Vapochill men kan hända att de slutade säljas för länge sen, var ju på den tiden CRT skärmar var dominerande ännu.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jahopp, så en helt värdelös produkt då? Temperaturdeltat är ju inte stort nog för att rättfärdiga. ...

Jag skyller på processorn att kylningen blev dålig.
Tvärtom blev jag väldigt förvånad att temperaturen vid belastning inte var högre! Med så liten matningseffekt till peltierelementet borde temperaturen bara fortsatt stiga, men de verkar ha lyckats hitta någon metod att öka värmegenomföringen per tillförd watt.

Om processorn ställts in att bara använda en eller två kärnor (alternativt underklockats och -voltats) borde man kunnat se en betydligt större skillnad gentemot Noctua-kylaren.

Jag saknar också ett subjektivt snabbtest av enbart fläktarnas ljud (ensam fläkt på fullvarv), eftersom kylaren i sin helhet inte låter som förväntat.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Olle P:

Jag skyller på processorn att kylningen blev dålig.
Tvärtom blev jag väldigt förvånad att temperaturen vid belastning inte var högre! Med så liten matningseffekt till peltierelementet borde temperaturen bara fortsatt stiga, men de verkar ha lyckats hitta någon metod att öka värmegenomföringen per tillförd watt.

Om processorn ställts in att bara använda en eller två kärnor (alternativt underklockats och -voltats) borde man kunnat se en betydligt större skillnad gentemot Noctua-kylaren.

Jag saknar också ett subjektivt snabbtest av enbart fläktarnas ljud (ensam fläkt på fullvarv), eftersom kylaren i sin helhet inte låter som förväntat.

Det var ju samma processor som kyldes av en Noctua, så det kan ju omöjligt vara processorns fel. Det handlade ju om 200+ watt som skulle bort från lika stor yta i båda fallen.

Och varför i hela helsefyr skulle man ställa in processorn att köra dualcore med mindre spänning? Det är ju ett praktexempel på att anpassa benchmarksen så att de passar resultaten. Jobbar du på Apple eller Intel månne?

Nä, prestanda direkt ur lådan på högpresterande processorer, vilket är vad konsumenten kommer använda den till, är vad Sweclockers testade, och som sig bör.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni missar hela poängen med produkten med detta "snabbtest". Vinsten i att använda denna kylningslösning (som intel själva varit högst delaktiga i att ta fram) är att dra nytta av thermal velocity boost. D.v.s. att få processorn att sträcka rejält på benen vid belastning på ett fåtal corer. Att köra en fast, manuell överklockning till 5.1 över alla kärnor missar helt syftet med denna kylare.

Är besviken över att ni inte läser på om produkterna ni testar, vad är det för mening med att testa en produkt om ni inte sätter er in i produktens syfte och funktion? Räcker med att skumma igenom der8auers video i 5 minuter så förstår ni. Han får upp cpun i 5.6GHz+ vid enkeltrådad prestanda. Däri finns hela vinsten i denna produkt. https://www.youtube.com/watch?v=uOrUNT_0XVY

Hade varit intressant med ett ordentligt test för att se prestandavinster i t.ex. spel med denna lösning och en vettigt inställd thermal velocity boost. Hör av er om ni vill ha hjälp eller råd, jag har viss erfarenhet av överklockning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det var ju samma processor som kyldes av en Noctua, så det kan ju omöjligt vara processorns fel. Det handlade ju om 200+ watt som skulle bort från lika stor yta i båda fallen.
Och varför i hela helsefyr skulle man ställa in processorn att köra dualcore med mindre spänning?

Testet gällde kylning med ett peltierelement, om du mot förmodan skulle missat det.

Effekten (dvs den mängd värme som transporteras bort) för vanliga kylare är helt beroende på temperaturskillnaden mellan den varma bottenplattan och temperaturen i omgivningsluften där värmen ska lämnas av. Effekten ökar exponentiellt med temperaturskillnaden och det finns (i princip) ingen övre gräns för hur mycket värme som kan transporteras bort.
Peltierelement har däremot ett absolut maxtak för hur mycket värme som kan transporteras bort, som beror på elementets design och hur mycket ström som går genom elementet. Med så mycket tillförd värme som denna processor ger ligger man väldigt nära detta maximum, så temperaturen blir ganska hög.
Om man i testet använder en processor som genererar mindre värme kommer Noctua-kylaren att prestera något sämre medan peltierelementet kommer in i sitt rätta arbetsområde och kan dra ner temperaturen mera. Titta bara på den enorma skillnaden i kylning när processorn är i vila!

Jag ser inte heller att detta skulle vara ett orimligt test gentemot målgruppen, eftersom den som verkligen vill koncentrera sig på överklockning även bör sikta på att maximalt överklocka enstaka kärna.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Olle P:

Testet gällde kylning med ett peltierelement, om du mot förmodan skulle missat det.

Effekten (dvs den mängd värme som transporteras bort) för vanliga kylare är helt beroende på temperaturskillnaden mellan den varma bottenplattan och temperaturen i omgivningsluften där värmen ska lämnas av. Effekten ökar exponentiellt med temperaturskillnaden och det finns (i princip) ingen övre gräns för hur mycket värme som kan transporteras bort.
Peltierelement har däremot ett absolut maxtak för hur mycket värme som kan transporteras bort, som beror på elementets design och hur mycket ström som går genom elementet. Med så mycket tillförd värme som denna processor ger ligger man väldigt nära detta maximum, så temperaturen blir ganska hög.
Om man i testet använder en processor som genererar mindre värme kommer Noctua-kylaren att prestera något sämre medan peltierelementet kommer in i sitt rätta arbetsområde och kan dra ner temperaturen mera. Titta bara på den enorma skillnaden i kylning när processorn är i vila!

Jag ser inte heller att detta skulle vara ett orimligt test gentemot målgruppen, eftersom den som verkligen vill koncentrera sig på överklockning även bör sikta på att maximalt överklocka enstaka kärna.

Alltså, folk som vill nå 8Ghz på en kärna kommer ändå inte köpa den här. Den här kylaren riktar sig ju helt klart till folk som vill ha något som kyler bättre än custom-vatten, eller? Då kommer ingen sitta med undervoltade processorer och annat trams.

Det är helt klart relevant att ha en 10-core med full turbo att testa på.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

När jag -99 kylde en pentium III 450MHz och överklockade till 675MHz med ett peltierelement har jag för mig att elementet var tyst. Men de två delta fläktarna på 7000rpm lät en hel del. Det var en enkelprodukt med rejäl kylfläns två fläktar och bra tätning runt CPU. Det fungerade fint 24/7.
Men när jag något år senare (2001?) gjorde en egen kyllösning med detta peltierelement och en stor standard kylare råkade jag ha sönder en Pentium III 750 MHz som gick i 1.125 GHz. Var nog fukten som var problemet, eventuellt den höga volten på cpun. I alla fall slutade jag leka med peltierelement då blev lite för dyrt att köpa en ny CPU och våga köra på egna extrema kyllösningar igen.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Rauf:

Ni missar hela poängen med produkten med detta "snabbtest". Vinsten i att använda denna kylningslösning (som intel själva varit högst delaktiga i att ta fram) är att dra nytta av thermal velocity boost. D.v.s. att få processorn att sträcka rejält på benen vid belastning på ett fåtal corer. Att köra en fast, manuell överklockning till 5.1 över alla kärnor missar helt syftet med denna kylare.

Är besviken över att ni inte läser på om produkterna ni testar, vad är det för mening med att testa en produkt om ni inte sätter er in i produktens syfte och funktion? Räcker med att skumma igenom der8auers video i 5 minuter så förstår ni. Han får upp cpun i 5.6GHz+ vid enkeltrådad prestanda. Däri finns hela vinsten i denna produkt. https://www.youtube.com/watch?v=uOrUNT_0XVY

Hade varit intressant med ett ordentligt test för att se prestandavinster i t.ex. spel med denna lösning och en vettigt inställd thermal velocity boost. Hör av er om ni vill ha hjälp eller råd, jag har viss erfarenhet av överklockning

Skulle inte påstå att vi missar poängen helt. Vi testar vad kylaren faktiskt kan prestera genom att sätta mer fasta värden och då kunna jämföra det med en luftkylare. Sen går det givetvis att få mer prestanda från processorn med den här kylaren ställt mot en traditionell luftkylare, men det är inte huvudsaken med våra kylartester.

Hade vi fått behålla kylaren längre än några dagar hade vi säkert kunna göra en artikel som fokuserar mer på överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Skulle inte påstå att vi missar poängen helt. Vi testar vad kylaren faktiskt kan prestera genom att sätta mer fasta värden och då kunna jämföra det med en luftkylare. Sen går det givetvis att få mer prestanda från processorn med den här kylaren ställt mot en traditionell luftkylare, men det är inte huvudsaken med våra kylartester.

Hade vi fått behålla kylaren längre än några dagar hade vi säkert kunna göra en artikel som fokuserar mer på överklockning.

Trist att ni bara fick låna ett par dagar, förstår också att det skulle ta rätt så mycket tid att sätta sig in i och utföra bättre tester av denna, till en liten målgrupp. Men testet ni gjort är ju faktiskt lite som om ni skulle recensera en familjebuss, och det ni redovisar är prestandan 0-100km/h... Det är liksom inte särskilt relevant.

Generellt kan jag också säga att när det gäller överklockning idag så är en fast frekvens över alla kärnor väldigt föråldrat. Framförallt så är detta ett tips när det blir dags att recensera Rocket Lake (11900K)...

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Rauf:

Generellt kan jag också säga att när det gäller överklockning idag så är en fast frekvens över alla kärnor väldigt föråldrat. Framförallt så är detta ett tips när det blir dags att recensera Rocket Lake (11900K)...

Vad för överklockning är det du vill se inför kommande CPU-recensioner?

och gällande KYLARTESTER så är det värmen vi vill åt. Vi skulle lika gärna kunna använda en uppvärmd platta, så länge den är värms upp till exakt samma punkt varje gång. Därför låser vi både frekvens och spänning på processorn så alla kylare får samma förutsättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vad för överklockning är det du vill se inför kommande CPU-recensioner?

och gällande KYLARTESTER så är det värmen vi vill åt. Vi skulle lika gärna kunna använda en uppvärmd platta, så länge den är värms upp till exakt samma punkt varje gång. Därför låser vi både frekvens och spänning på processorn så alla kylare får samma förutsättningar.

Det är ju som ni är inne på i fredagsfokus, för att överklockning ska ge någonting idag så behöver man ställa in efter hur många kärnor som belastas och vilken typ av last det är. Det är så processorer fungerar idag och då bör överklockningen också ske på liknande sätt. Det finns ju idag verktyg för att göra detta, även om det är mer komplicerat än att låsa en spänning och multipel. Visst kan det fortfarande finnas en poäng att mäta hur långt man kan komma med låst all core överklockning för de som sysslar mycket med rendering, videokodning eller andra tyngre laster. Men eftersom intel är så pressade nu av AMD så lär de vara rätt maxade redan från fabrik, och lär hamna precis som AMD att man tappar spelprestanda vid låst all core överklockning.

Och gällande det aktuella testet, så är min poäng att detta inte är en traditionell kylare och kan inte testas på det sättet. Den är inte till för att kyla en tyngre last effektivt. Den är till för att kyla en lägre last på ett väldigt ineffektivt sätt (energimässigt), men till en låg temperatur. Dessutom med det viktiga tillägget att hela syftet är att öppna upp för prestanda som inte kan nås på något annat sätt (för en normal konsument). Traditionella kylare är bara till för att flytta värme, men denna kylare måste ses i ett större sammanhang för att utvärdera produkten.

Jag säger inte att det är en bra eller vettig produkt, men det går att inte uttala sig om den utifrån ert test (mer än att den låter som ett tröskverk). Om det visar sig att man kan få upp cpun till 5.6GHz vid 2 kärnor som der8auer t.ex. så kanske det ändå finns en liten målgrupp? Men om det visar sig att man når 100MHz högre 2 core boost än med en vanlig kylare, till priset av 300W mer effektförbrukning. Vem är då intresserad av en sådan produkt?

Permalänk
Medlem

Förvånad över att den överhuvudtaget klarade av den överklockade 10900K. Bra jobb ändå av ingenjörerna mäste jag säga. Skulle vara intressant att se vattentemperaturen. Peltier gavs ju upp för länge sen för det helt enkelt blev för svårt att på ett vettigt sätt få bort värmen effektivt utan att behöva vindtunnel-fläktar. Senaste gången jag använde en peltier var en 226W på ett Radeon 9800 Pro och då använde jag ändå kylt vatten för att kunna få ner temperaturerna. Blev ändå inte subzero vid full load, tror jag låg på ca 14 grader eller så.