Behöver råd vid köp av min första TV

Permalänk
Medlem

Behöver råd vid köp av min första TV

Hej! Jag ska köpa min första TV då jag vill kunna kika film med tjejen här hemma.
Jag kan INGET om specs på TV apparater, just nu bryr jag mig bara om att:

Den ska vara rätt stor (40 - 50 tum)
Inte kosta för mycket
Helst ha 4K då jag vill se sagan om ringen i 4K.

Jag kommer sitta kanske tre meter ifrån TVn..

Är den här prisvärd?

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/197114/samsung-5...

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ge några konkreta råd i den här prisklassen, men är du säker på att du tycker 50" är stort? Idag är ju 55 tum nästan "Standard" när man tittar på ny TV. Och sitter nu tre meter från så blir det ju nästintill litet med 50".

Permalänk
Medlem

Håller med föregående inlägg. Jag har ungefär tre meter till teven och ångrar lite att jag inte köpte större än den 65-tummare jag har. Men budgeten spelar förstås in, större är dyrare, och prisklassen du tittar på är ju ganska budget redan liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennings:

Hej! Jag ska köpa min första TV då jag vill kunna kika film med tjejen här hemma.
Jag kan INGET om specs på TV apparater, just nu bryr jag mig bara om att:

Den ska vara rätt stor (40 - 50 tum)
Inte kosta för mycket
Helst ha 4K då jag vill se sagan om ringen i 4K.

Jag kommer sitta kanske tre meter ifrån TVn..

Är den här prisvärd?

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/197114/samsung-5...

Tack!

. Kommer du att koppla in en Blu ray eller något annat? Bara 2st HDMI portar på TVn, mitt krav är (iallafall för mig) 3st HDMI portar. Sen litar jag inte på dom dära "2 benen", en riktig "brakarare" å TVn välter. Men det är inte jag som ska ev köpa TVn. Har en gammal Thomson 40 tum (till å med 3st HDMI portar) som är liten riktigt liten - 55 - 65 tum är mer lagom, har själv en Panasonic 58 tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

. Kommer du att koppla in en Blu ray eller något annat? Bara 2st HDMI portar på TVn, mitt krav är (iallafall för mig) 3st HDMI portar. Sen litar jag inte på dom dära "2 benen", en riktig "brakarare" å TVn välter. Men det är inte jag som ska ev köpa TVn. Har en gammal Thomson 40 tum (till å med 3st HDMI portar) som är liten riktigt liten - 55 - 65 tum är mer lagom, har själv en Panasonic 58 tum.

Ja, tyckte också att två portar var lite lite..
Vill ju ha Chromecast, dator och blu ray inkopplat..

Gällande ben så är tanken att ha TV'n på väggen..

När jag mäter i cm så känns 55 tum tillräckligt för mig, tycker nästan att det blir för mycket ljus annars om man bara sitter 2,5 meter bort. Men jag är också van vid mindre TV apparater.

Vet inte om jag bryr mig så mycket om TV att jag vill lägga mer än 5000kr, så det borde jag väl sagt i trådstarten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennings:

Ja, tyckte också att två portar var lite lite..
Vill ju ha Chromecast, dator och blu ray inkopplat..

Gällande ben så är tanken att ha TV'n på väggen..

När jag mäter i cm så känns 55 tum tillräckligt för mig, tycker nästan att det blir för mycket ljus annars om man bara sitter 2,5 meter bort. Men jag är också van vid mindre TV apparater.

Vet inte om jag bryr mig så mycket om TV att jag vill lägga mer än 5000kr, så det borde jag väl sagt i trådstarten.

. 55 tum är helt Ok, jag köpte en LG 55 tum 4K UM7400 (någonting, 3st HDMI portar, utgången modell) på Elgianten förra sommaren för ca 5500kr å är helnöjd. Anledningen till att jag köpte en Panasonic 58 tum TX - 58HX810E (2020 års modell) är att: den har HDMI 2.1, stöd för Dolby Atmos/Dolby Vision mm å givetvis 3st HDMI portar, jag kör hemmabio, fanns hos den lokale TV handlaren, var där en fredag EM men fick TVn hemkörd först på lördag. FM. Dock en helt annan prisklass - 11595 (mellandagsrea, ca 13000 någonting annars) med hemköring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

. 55 tum är helt Ok, jag köpte en LG 55 tum 4K UM7400 (någonting, 3st HDMI portar, utgången modell) på Elgianten förra sommaren för ca 5500kr å är helnöjd. Anledningen till att jag köpte en Panasonic 58 tum TX - 58HX810E (2020 års modell) är att: den har HDMI 2.1, stöd för Dolby Atmos/Dolby Vision mm å givetvis 3st HDMI portar, jag kör hemmabio, fanns hos den lokale TV handlaren, var där en fredag EM men fick TVn hemkörd först på lördag. FM. Dock en helt annan prisklass - 11595 (mellandagsrea, ca 13000 någonting annars) med hemköring.

Hmm, kan inget om surround system men det är faktiskt något jag tänkt skaffa i framtiden.
Kanske värt att ha det i åtanke då.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Håller med föregående inlägg. Jag har ungefär tre meter till teven och ångrar lite att jag inte köpte större än den 65-tummare jag har. Men budgeten spelar förstås in, större är dyrare, och prisklassen du tittar på är ju ganska budget redan liksom.

Yapp. Gjorde samma misstag när jag bytte ut min gamla 47" LCD med en 55 tummare.

Var helt övertygad om att detta ska bli så mkt större och bättre. Jovisst var bildkvaliteten lite bättre i 4K än Full HD, men i två veckor satt jag där och var lite "missnöjd" med köpet, f... också att jag bara tog den största dom hade i närbutiken, så det slutade med att jag beställde det största jag fann på netonnet till lägsta priset (storlek blev prio #1 efter detta), och placerade den andra nya 55 tummaren bak sängen (det va inte dumt, tv i sängen är kung! Detta borde jag gjord för länge sen).

Men så blev det ju en 75" , och jag sitter 3 meter ifrån, inte engång vid 1.5 meter kan jag se någon pixlar i 4k. Och det är en jädrans skillnad från 55", NU känns det helt rätt.

Och svart färgen på modern tv apparat i förhållande till min 11 år gamla 47 tummare , jeeeeeeeze, jag är nästan glad för att jag inte har upplevd OLED i den storleken, för mig så ser det galet bra ut. Har inte ångrat en dag sen jag köpte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennings:

Hmm, kan inget om surround system men det är faktiskt något jag tänkt skaffa i framtiden.
Kanske värt att ha det i åtanke då.

. Har "Sagan om Ringen" förlängda versionerna på DVD å Blu ray å du vill inte höra ljudet genom TVns högtalare, inte samma ljudformat som på standard versionerna, ser framemot 4K versionerna. Har även "Hobbit" förlängda versionerna på Blu ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Och svart färgen på modern tv apparat i förhållande till min 11 år gamla 47 tummare , jeeeeeeeze, jag är nästan glad för att jag inte har upplevd OLED i den storleken, för mig så ser det galet bra ut. Har inte ångrat en dag sen jag köpte det.

Nu går vi ifrån ämnet helt och hållet, men det var nog bra att du inte har upplevt oled, för då hade du behövt köpa 77", och dom går på 40K. Jag fick "snåla" och köpa 65" när den trillade under 20k på elgiganten i mellandagarna.

Om du testar den här videon i fullskärm på en oled kommer du få hjärtattack vid 1:30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennings:

Den hade jag valt för den prisklassen. Du kommer älska fjärren med muspekaren (om LG nu har den fjärren på denna modellen?)
Har själv LG OLED 55 och funktionsmässigt är LG väldigt bra på att göra allting "lätt" att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Den hade jag valt för den prisklassen. Du kommer älska fjärren med muspekaren (om LG nu har den fjärren på denna modellen?)
Har själv LG OLED 55 och funktionsmässigt är LG väldigt bra på att göra allting "lätt" att använda.

Fjärren "Magic Remote" ingick inte med min LG (se post längre upp) utan fick köpas separat, brukar inte följa med budget modellerna (inget illa menat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Nu går vi ifrån ämnet helt och hållet, men det var nog bra att du inte har upplevt oled, för då hade du behövt köpa 77", och dom går på 40K. Jag fick "snåla" och köpa 65" när den trillade under 20k på elgiganten i mellandagarna.

Om du testar den här videon i fullskärm på en oled kommer du få hjärtattack vid 1:30
https://www.youtube.com/watch?v=3VZFpwlXKpg

Frågan är ju så om det är värd 25K pris skillnad på dom två tv-apparaterna?

TV'n ovanför har 2020 panel.
34 " (svindyr ROG IPS ultra wide) 2016 panel under.

Bilden berättar sin egen historia, det är sån det ser ut för mig, svartan är kanske inte OLED på den ovanför, men skärmarna idag är så fruktansvärt "nära" att man kan ju börja tänka lite om det nu är värd den extra prisen om man måste "knipa" ögonen för att leta efter nåt extra ljus från det svarta ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Fjärren "Magic Remote" ingick inte med min LG (se post längre upp) utan fick köpas separat, brukar inte följa med budget modellerna (inget illa menat).

Aj vad synd

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Frågan är ju så om det är värd 25K pris skillnad på dom två tv-apparaterna?

https://i.imgur.com/jIYB9fZ.jpg

TV'n ovanför har 2020 panel.
34 " (svindyr ROG IPS ultra wide) 2016 panel under.

Bilden berättar sin egen historia, det är sån det ser ut för mig, svartan är kanske inte OLED på den ovanför, men skärmarna idag är så fruktansvärt "nära" att man kan ju börja tänka lite om det nu är värd den extra prisen om man måste "knipa" ögonen för att leta efter nåt extra ljus från det svarta ?

Fast det är ju inte endast svärtan som är överlägsen på OLED. Färgerna, kontrasten är även det stråt vassare. Det enda de är lite svagare på är ljusstyrkan, som mer och mer närmar sig LED.Hade du ställt en OLED bredvid din TV hade du tydligt sett skillnaden.
Nu säger jag inte att LED är dåliga, utan bara att det är skillnad på andra saker än bara svärtan.
LED har blivit ruskigt mycket bättre de senaste två generationerna, men OLED blir bättre de med.