Rekommendera en bra budgetmobil.

Permalänk
Medlem

Jag har 2 extra budgetmobiler, en är xiaomi och den andra från realme. Kan helt klart rekommendera en realme över xiaomi då man får typ nästan ingen bloat installerat som med xiaomi, eller ads i deras ui har jag då inte sett. Realme är ju dotterbolag till Oneplus så gillar man sånt UI så lär man trivas med realmes, inte för att xiaomi och deras Miui är dåligt på nått sätt men fick jag ett val så blir Miui mitt andrahandsval helt klart.

Sen får man rätt duglig kamera också på deras budgetmobiler, xiaomis telefoner i 1500kr klassen är kameran oftast bedrövlig. Tycker inte min realme telefon ligger så långt efter min samsung s10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur tycker du 21:9 formatet fungerar? Den lär ju va väldigt lång samt att kolla på you tube kanske inte är optimalt med pillar boxes?

Udda i början men vanesak. Fick vänja mig vid att hålla telefonen lite annorlunda så man når topphörnena i vissa appar. På hemskärmen kan man nå notification bar genom att dra ner på skärmen varstans man vill vilket underlättar. Längden är sjukt nice när man surfar dock, mycket mer information får plats. Från min gamla telefon blev den bara längre och inte bredare vilket var trevligt för vissa andra telefoner är alldeles för klumpiga att hålla med en hand!

Jag tittar inte så hemskt ofta på klipp på telefonen, videoklipp har som sagt två svarta pelare men absolut ingenting jag har lidit av eller tänker alldeles för mycket på. Man kan zooma in till kostnad av beskärning av över- och underdelen av klippet vilket är fine beroende på klipp men då i stället får man tänka på att klippet rundas av i hörnena samt utskärningarna för kamerorna syns.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Detta test kanske kan vara en bra start för att få inspiration. "Dagsfärskt", https://m3.idg.se/2.1022/1.648344/test-billiga-smartphones?ut...

Permalänk
Medlem

Nu är det rabatt igen på Motorola G 5G Plus / 4GB / 64GB. Är det dumt att köpa en telefon som kom ut för nästan ett år sedan?

kampanjpris moto G 5G Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Nu är det rabatt igen på Motorola G 5G Plus / 4GB / 64GB. Är det dumt att köpa en telefon som kom ut för nästan ett år sedan?

kampanjpris moto G 5G Plus

Dumt och dumt. Det är ju inte som att den inte går att använda i flertalet år framöver.

Jag har 128GB-versionen, och jag är väldigt nöjd med den. Den är dock inte nedsatt pris på. Men ifall du inte behöver 2 SIM-kort i den så kan du ju alltid schoffa in ett SD-kort ifall du behöver mer lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Dumt och dumt. Det är ju inte som att den inte går att använda i flertalet år framöver.

Jag har 128GB-versionen, och jag är väldigt nöjd med den. Den är dock inte nedsatt pris på. Men ifall du inte behöver 2 SIM-kort i den så kan du ju alltid schoffa in ett SD-kort ifall du behöver mer lagring.

Jag har köpt telefonen nu och är mycket nöjd.

En fråga , använder du dig av anpassad bakgrundsbelysning eller manuell? Drar inte anpassad mycket batteri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har köpt telefonen nu och är mycket nöjd.

En fråga , använder du dig av anpassad bakgrundsbelysning eller manuell? Drar inte anpassad mycket batteri?

Jag kör adaptiv bakgrundsbelysning. Möjligen att det drar lite extra batteri med att kolla av bakgrundsljuset hela tiden, men det kan inte vara särskilt mycket i jämförelse med själva skärmens ljusstyrka. (Läsa en sensor i 1Hz är inte direkt dataintensivt eller beräkningstungt)

D.v.s. (Förutsatt normala ljusförhållanden över en dag) om du kör skärmen manuellt i 100% hela tiden så kommer den nog dra mer än adaptiv. Om du manuellt sätter ned den i 25% drar den säkert mindre. Om du använder adaptiv så behöver du inte pilla med att dra upp och ned ljusstyrkan.

Alltså: gör som du vill och är bekväm med.