Köpa induktionshäll, vad ska man tänka på?

Permalänk

Köpa induktionshäll, vad ska man tänka på?

Funderar på att byta ut min vanliga Bosch häll till en med induktion men vad ska man tänka på? T.ex. några funktioner som man bör ha med? Flexzone på en eller båda sidor? Någon med tips? Lutar åt Bosch eller Siemens för då är det samma hål i bänkskivan som jag har nu, 60 cm.

Felstavning
Permalänk
Medlem

Det som måste finnas är en nolledare (blå kabel) när du ansluter hällen

Permalänk
Medlem

Att kastruller och stekpannor fungerar på induktionshällen.

Permalänk

Kolla om dom finns med färdig perilex, annars måste du koppla om!

Sen tycker jag personligen 60cm är för litet. Minst 70.

Permalänk
Relik 📜

Som du är inne på, "Flexzone" eller vad det kan heta som brand name är väldigt trevligt. Vi har på halva, och tycker det räcker fint. Blir riktigt bra för vår ovalformade stekgryta, bland annat! Annars, touchkontroller är vad det är men gäller ju alla spisar. De fungerar okej på den här, men ibland blir det jobbigt.

Har den här...
https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/produktlista/ugnar-...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3708535

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Lutar mot en Bertazzoni för vår del dels för storleken men främst för att det är VRED istället för urusla touchkontroller.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Att den inte har en fläkt, min häll från Whirlpool har det och det låter rätt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CAD-Slaven:

Kolla om dom finns med färdig perilex, annars måste du koppla om!

Sen tycker jag personligen 60cm är för litet. Minst 70.

För att förtydliga. Se till att neutralledaren i ditt periflex uttag är rätt kopplad, är den det inte kan din induktionshäll gå sönder vid inkoppling till ett periflex uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pannkakskungen:

Att den inte har en fläkt, min häll från Whirlpool har det och det låter rätt mycket.

Tror alla har en fläkt, som säkerhet så den inte överhettas.
Dock så kan det vara som med datorer, att kontrollen till fläkten är olika aggressiv. Våran Bosch går bara igång så den låter när man verkligen pressar hällen.

Permalänk
Medlem

Jag jobbade för ett antal år sedan några somrar som vitvarusäljare och minns att när det gällde induktionshällar gällde principen "man får vad man betalar för" väldigt bra. Framförallt skiljer det sig i hur "hög frekvens" och precision de har, alltså, en billig häll tenderar att slå av och på betydligt mer. Ska man exempelvis sjuda något så kan en billigare häll köra max - slå av - max slå av i pulser som blir så pass märkbara att man ser på maten att den, kokar - slutar - kokar - slutar. Dyrare hällar har ofta en jämnare frekvens och bättre kontroll vilket innebär en jämnare temperatur på plattan.

Notera att det säkert har hänt en del sedan typ 2014 och billigare hälar har säkert ärvt en del teknik från premiumsegmentet men å andra sidan är det en marknad som inte utvecklas extremt fort. Med det sagt, var inte rädd för att titta på "fjolårs-modeller" då det sällan är så stora förändringar.

Bosch och Siemens är absolut bra val där Siemens står något högre. Går du på "Electrolux-koncernen" så skulle jag rekommendera att ta steget upp till Husqvarna. 60 cm är standard på de flesta märken, det som skiljer sig är hålet i bänkskivan som kan vara mellan ca 48-55cm. Det skiljer sig dock inte lika mycket mellan märken utan kan lika väl skilja sig mellan två modeller från samma märke så mät upp det hålet ni har eller googla fram inbyggnadsmåttet på den häll ni har just nu.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna nyss som var bäst i test https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1293973
Funkar väl OK. Är inget speciellt med tanke på priset. Det jag stör mig på är att den stora plattan inte är på "framsidan"

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag valde en Neff, främst pga deras magnetiska vred som går att plocka bort. Köpte den när vi renoverade köket för drygt fem år sedan. Den har fungerat kalasbra. Jag har en nedsänkt modell i nivå med bänkskivan. 80 cm med två mindre flexzoner (är kant i kant med varandra och går koppla ihop) och tre "vanliga" zoner.

Fördelar:
Magnetiskt vred/joystick för effekt och att välja platta.
Temperaturvakt, kör man långkok eller dylikt så förstår hällen det (eftersom temperaturen inte överstiger 100 grader), om temperaturen då skenar (det kokar torrt) så stänger den av plattan. Det har räddat mig några gånger utan att förtöra maten.
Väldigt tyst, fläkten hörs inte.

Nackdelar:
Jag upplever att det är lite mindre effekt i flexzonen så det blir inte förstahandsvalet vid t ex wokning.
Kör man en zon på högsta effekt upplever jag att de andra zonerna "pulsar" lite när de körs med låg effekt. Det gör väl egentligen inte så mycket mer än att det upplevs störande om man steker på en köttbit på hög effekt och samtidigt sjuder lite grönsaker på en annan, då hörs det pulserande ljudet av kokande vatten.
Svindyr om man handlar det i sverige. Jag köpte i tyskland. Garantin gäller även i sverige.

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla hos återförsäljare i Tyskland, där kan du hitta hushållsmaskiner för under halva priset jämfört med Sverige.
Jag köpte en Bosch induktionshäll i Tyskland och sparade strax under 50 % på det jämfört med Elgiganten. Sen köpte jag till 2 års förlängd garanti för lite drygt en hundring. Frakt ingick och det var snabb leverans, två veckor. Inga som helst problem...

https://dentystabloggen.wordpress.com/2015/04/16/nya-huset-ko...

Permalänk
Skrivet av JoL_:

Jag jobbade för ett antal år sedan några somrar som vitvarusäljare och minns att när det gällde induktionshällar gällde principen "man får vad man betalar för" väldigt bra. Framförallt skiljer det sig i hur "hög frekvens" och precision de har, alltså, en billig häll tenderar att slå av och på betydligt mer. Ska man exempelvis sjuda något så kan en billigare häll köra max - slå av - max slå av i pulser som blir så pass märkbara att man ser på maten att den, kokar - slutar - kokar - slutar. Dyrare hällar har ofta en jämnare frekvens och bättre kontroll vilket innebär en jämnare temperatur på plattan.

Notera att det säkert har hänt en del sedan typ 2014 och billigare hälar har säkert ärvt en del teknik från premiumsegmentet men å andra sidan är det en marknad som inte utvecklas extremt fort. Med det sagt, var inte rädd för att titta på "fjolårs-modeller" då det sällan är så stora förändringar.

Bosch och Siemens är absolut bra val där Siemens står något högre. Går du på "Electrolux-koncernen" så skulle jag rekommendera att ta steget upp till Husqvarna. 60 cm är standard på de flesta märken, det som skiljer sig är hålet i bänkskivan som kan vara mellan ca 48-55cm. Det skiljer sig dock inte lika mycket mellan märken utan kan lika väl skilja sig mellan två modeller från samma märke så mät upp det hålet ni har eller googla fram inbyggnadsmåttet på den häll ni har just nu.

Har du något riktmärke i pris mellan dåligt och bra? Jag har kvar installationspappret på den gamla Bosch hällen och det verkar inte hänt något på 10 år med måtten på ny siemens/bosch.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Tror alla har en fläkt, som säkerhet så den inte överhettas.
Dock så kan det vara som med datorer, att kontrollen till fläkten är olika aggressiv. Våran Bosch går bara igång så den låter när man verkligen pressar hällen.

Sant, så kan det vara, min är en budgetvariant med en liten jetmotor i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tror alla har en fläkt, som säkerhet så den inte överhettas.
Dock så kan det vara som med datorer, att kontrollen till fläkten är olika aggressiv. Våran Bosch går bara igång så den låter när man verkligen pressar hällen.

Ljudet från fläkten har inte stört mig på någon häll. Däremot så har spoltjutet varit extremt irriterande på de flesta modellerna. Vissa hör inte de frekvenserna, men det gör tyvärr jag.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Som du är inne på, "Flexzone" eller vad det kan heta som brand name är väldigt trevligt. Vi har på halva, och tycker det räcker fint. Blir riktigt bra för vår ovalformade stekgryta, bland annat! Annars, touchkontroller är vad det är men gäller ju alla spisar. De fungerar okej på den här, men ibland blir det jobbigt.

Har den här...
https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/produktlista/ugnar-...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3708535

Funkar det bra med den slide grejen för att ställa värmen? Idag stegar jag mig uppåt eller neråt, kanske inte är så stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Tror det är 60 häll, men min smeg la av för andra gången och skulle kosta ca 4000 kr att laga, blev tippen.
Köpte då ikeas dyraste 60 häll för ca 4500 kr, kanske 2 år sen.
Värmen va väl lika bra men så känslig, trycker man på knapparna med blöta fingrar eller nåt kokar över eller bara torkar av spisen så får den lite spel och stänger av sig och ibland slår på barnlåset. Fanns inga såna problem med smeg induktionen från 2012.
Ångrar i efterhand att jag inte köpte bättre/dyrare, brukar läsa på innan köp men detta gick lite för fort.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av MickeBkrd:

Funkar det bra med den slide grejen för att ställa värmen? Idag stegar jag mig uppåt eller neråt, kanske inte är så stor skillnad.

Ja, tycker just det fungerar fint faktiskt. Du kan också trycka "på skalan" för att sätta en siffra direkt, i stället för att slidea.

Ska sägas att det var ett tillval vid nybygge, så jag gjorde ingen research om exakt den modellen - det var vad som erbjöds, och billigare att lägga till lite där än att byta själv i efterhand. Men som sagt, är trots det nöjd!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBkrd:

Funderar på att byta ut min vanliga Bosch häll till en med induktion men vad ska man tänka på? T.ex. några funktioner som man bör ha med? Flexzone på en eller båda sidor? Någon med tips? Lutar åt Bosch eller Siemens för då är det samma hål i bänkskivan som jag har nu, 60 cm.

Flexzone är bra OM det är en "riktig" flexzone med fyra rektangulära zoner över/under varandra (de brukar dock bara styras som en eller två zoner, inte som fyra separat reglerbara zoner) eller två stora fyrkantiga zoner. (Se mitt tips längst ner i inlägget.) Väldigt många hällar med en markering för flexzon har bara två runda zoner under markeringen vilket gör att du får ganska stora "döda" ytor i mitten. Det är dessutom ofta väldigt svårt att klura ut vilken teknik det är under zonen men tittar man i databladen för hällen brukar det kunna lösa sig.

Skrivet av CAD-Slaven:

Kolla om dom finns med färdig perilex, annars måste du koppla om!

Inga hällar kommer med en perilex-kontakt. Det är inte ens en vettig standard för att ansluta en häll. Ett korrekt kopplat perilexuttag har tre faser, jord och nolla. I de flesta kök finns det 3*16A till häll och ugn, två faser till hällen och en fas till ugnen. Det gör att i de flesta fall är perilexuttaget en "fullösning" och har bara två faser fram, du måste då mäta upp uttaget för att se på vilka stift du har faserna så du sedan kan koppla hällen till samma stift på kontakten. En häll ansluts lämpligen i en kopplingsdosa.

Skrivet av Yorg:

Lutar mot en Bertazzoni för vår del dels för storleken men främst för att det är VRED istället för urusla touchkontroller.

Nu har jag dålig koll på Bertazzonis inbyggnadsprodukter men en sak jag absolut skulle kolla innan jag köper ett smalare märke är att det går att få service. Det kan vara ett elände att hitta en verkstad som vill röra hällen.

Skrivet av JoL_:

Bosch och Siemens är absolut bra val där Siemens står något högre. Går du på "Electrolux-koncernen" så skulle jag rekommendera att ta steget upp till Husqvarna. 60 cm är standard på de flesta märken, det som skiljer sig är hålet i bänkskivan som kan vara mellan ca 48-55cm. Det skiljer sig dock inte lika mycket mellan märken utan kan lika väl skilja sig mellan två modeller från samma märke så mät upp det hålet ni har eller googla fram inbyggnadsmåttet på den häll ni har just nu.

Bosch och Siemens är exakt det samma när man kollar på hällar med samma specar. Sedan kanske någon tycker att Siemens har högre status men sett till prestanda och funktion så är exakt det samma. Lika med Electrolux och Husqvarna (men även AEG), precis det samma när man kollar på motsvarande modeller.

När det gäller inbyggnadsmått är 560x490 mm den absolut vanligaste standarden, det måttet har i princip alla inbyggnadshällar som har ett yttermått på 58-61 cm.

Vilken häll skulle jag då rekommendera? Bra kontroller men fasta zoner och fem års garanti:
Husqvarna QHIS650P

Lite häftigare och troligen den jag själv skulle köpa om min Siemens-häll gick sönder idag:
Witt WIF60SQW2 - har stenskiva och tycker det blir för dyrt att göra hålet större så det blir standardbredden. Hällen är dessutom snygg med glas som har svart undersida, dvs man ser ingen elektronik genom glaset när hällen blir belyst ovanifrån. Alla zoner är 210x190 mm så det blir riktiga flexzoner om man kör en stor oval gryta.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

Förutom att det ska finnas nolla inkopplat, bör man även kika så ledningar och avsäkring är tillräcklig.
Jag bytte precis från glashäll till induktion i min villa, och drog då nya ledningar från proppskåpet och säkrade upp från 10A till 16A.
Är du det minsta osäker är det bäst att ta in en elektriker, i mitt fall tog det bara ett par timmar allt som allt, så det kostade inte mycket i slutändan

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Förutom att det ska finnas nolla inkopplat, bör man även kika så ledningar och avsäkring är tillräcklig.
Jag bytte precis från glashäll till induktion i min villa, och drog då nya ledningar från proppskåpet och säkrade upp från 10A till 16A.
Är du det minsta osäker är det bäst att ta in en elektriker, i mitt fall tog det bara ett par timmar allt som allt, så det kostade inte mycket i slutändan

Riktigt udda om du hade 10A i en villa till hällen. Tidigare ägare som gjort en tveksam köksrenovering? Hällar (utan induktion) kopplas normalt med 2*16A + jord och är det en induktionshäll tillkommer nolla. Alla villor (och radhus/kedjehus/parhus) har normalt 3*16A till häll och ugn (alternativ fristående spis).

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Köper du en med toutch kontroller så prova dem i butik. Jag är riktigt missnöjd med min Electrolux, skitkontroller.
Min bosh jag hade innan var mycket trevligare.

Permalänk
Medlem

Har du en Iphone, skippa Siemens. Jag upptäckte och det står även i deras manual, att deras induktionshäll kan störa Iphone. Gick inte att bara i telefonen samtidigt som man laga mat.

Så kolla upp det.

Permalänk
Medlem

[SH] har koll.

Jag tycker att du bör gå upp till 70 eller 80. På 60hällar är zonerna nästan alltid högst 21. Finns undantag som har 22. Detta fungerar bra om man använder 24cm-pannor. På 70hällar kan det finnas 24cm och på 80häll upp till 32cm zon vilket kommer till pass när man ska koka hummer eller vill ha en riktigtfet stekpanna på. Skaffa en sån här oscillerande multisåg så är det lätt att kapa upp hålet. De går oftast att ha i även om skåpet under bara är 60.
Se även till att ha en mindre zon. 14.5 är standard på lilla plattan. Då får du i mer effekt i mindre kärl.

Min favoriter är electrolux Hox750(med 240mm zon) och hox850(med 320mm zon). En annan anledning till större är att på en 60häll så ställer du dit två 28pannor så är allt fullt rent fysiskt oavsett hur många zoner du har.

Siemens med deras magnetiska puck är jättefräna och nog värda att kika på men jag vet inte så mycket mer. Säkert inte sämre än något annat.
som sh sa så är standardmått numera 560x490 mm för 60hällar oavsett märke. Undantag finns såklart.

//säljer electroluxprylar till vardags.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Jag jobbade för ett antal år sedan några somrar som vitvarusäljare och minns att när det gällde induktionshällar gällde principen "man får vad man betalar för" väldigt bra. Framförallt skiljer det sig i hur "hög frekvens" och precision de har, alltså, en billig häll tenderar att slå av och på betydligt mer. Ska man exempelvis sjuda något så kan en billigare häll köra max - slå av - max slå av i pulser som blir så pass märkbara att man ser på maten att den, kokar - slutar - kokar - slutar. Dyrare hällar har ofta en jämnare frekvens och bättre kontroll vilket innebär en jämnare temperatur på plattan.

Notera att det säkert har hänt en del sedan typ 2014 och billigare hälar har säkert ärvt en del teknik från premiumsegmentet men å andra sidan är det en marknad som inte utvecklas extremt fort. Med det sagt, var inte rädd för att titta på "fjolårs-modeller" då det sällan är så stora förändringar.

Bosch och Siemens är absolut bra val där Siemens står något högre. Går du på "Electrolux-koncernen" så skulle jag rekommendera att ta steget upp till Husqvarna. 60 cm är standard på de flesta märken, det som skiljer sig är hålet i bänkskivan som kan vara mellan ca 48-55cm. Det skiljer sig dock inte lika mycket mellan märken utan kan lika väl skilja sig mellan två modeller från samma märke så mät upp det hålet ni har eller googla fram inbyggnadsmåttet på den häll ni har just nu.

Intressant, hur menar du att Siemens står något högre? Mig veterligen är både Bosch och Siemens tillhörande samma koncern (BSH) med liknande/identiska produkter, och deras största skillnad är den som finns under en multi-brand strategi, med tillhörande komplicerade upplägg av ägande och icke-ägnade i varandra.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av [SH]:

Riktigt udda om du hade 10A i en villa till hällen. Tidigare ägare som gjort en tveksam köksrenovering? Hällar (utan induktion) kopplas normalt med 2*16A + jord och är det en induktionshäll tillkommer nolla. Alla villor (och radhus/kedjehus/parhus) har normalt 3*16A till häll och ugn (alternativ fristående spis).

Gammalt hus från 1960, har varit den avsäkringen sedan det byggdes, gammal standard kanske?

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Permalänk
Medlem

Köpte själv en rätt dyr Bosch-häll med dubbla Flexzoner och en extra flex-zon i mitten som gör att man kan koppla ihop 3/4 av ena zonen plus mittzonen för att köra riktigt stora kärl. Hällen är väldigt bra på många sätt men är inte helt nöjd med flexzonerna, värmer ju som i avlånga rektanglar och täcker inte pannan så bra. Köpte den specifikt för att få så mycket yta som möjligt på stekpannorna då jag upplevde att gamla spisen ofta värmde mest i mitten av pannan, men nu så här i efterhand inser jag att en häll med riktigt stora runda zoner hade varit nog så bra.

Tyvärr har de flesta hällar som störst 21cm stora zoner vilket är rätt litet när man har stekpannor på 28cm och uppåt som ofta har rätt stora bottnar också, så man kan nog anta att det i praktiken skiljer en del i hur jämnt och brett de värmer än om zonen är markerad för just 21cm, och därmed är det nog svårt att läsa sig till hur bra de värmer när man har större stekpannor. Skulle dock gissa att billigare hällar är sämre på detta.

Miele har hällar med 23-24cm stora zoner, skulle nog hellre välja en sån med det jag vet idag. Med det sagt är fortfarande Bosch-hällen grymt bra och jag kan rekommendera det märket för alla vitvaror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Lutar mot en Bertazzoni för vår del dels för storleken men främst för att det är VRED istället för urusla touchkontroller.

Åh herregud vad skönt! Hatar våra touch men inte hittat något annat, bra tips!