Resultat: Vilka varumärken känner SweClockers läsare till?

Permalänk
Melding Plague

Resultat: Vilka varumärken känner SweClockers läsare till?

Resultaten från varumärkesundersökningen har trillat in och bjuder på intressant kuriosa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

varmilo <3

Permalänk

Lite förvånad att Apple just nu inte kom på första plats på Laptop, hade det varit för någon månad sedan hade den säkert kommit först. Sedan ska man skilja på vad man tänker på när man hör laptop och vad man tänker köpa.
Hörde man nätdel för några år sedan så det första man tänkte på var Ace of sweden, det var kanske dock inte ens förstahandsval.

När det gäller laptop så var hp och Dell riktigt stora, det är de säkerligen än. Men jag har inte sett en enda ny sådan på över 5år. På elkedjorna är de mycket Acer och Apple, lite Huawei och Samsung. Professionellt så är det Lenovo för hela slanten bland de jag har umgåtts med och då inget budget utan från 25 000kr.

Permalänk
Medlem

Men hallå. Var är Abit på moderkortssidan!?

Visa signatur

---

Permalänk

Faktiskt väntade resultat i min mening

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Att Apple skulle komma på femte plats det trodde jag inte

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk
Medlem

Att kalla Fractal Design Lokal producerat är väll att ta i ?
Gissar Design i Svergie outsourcat till Kina som all andra är min gissning.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lite förvånad att Apple just nu inte kom på första plats på Laptop, hade det varit för någon månad sedan hade den säkert kommit först.

Håller inte alls med faktiskt, Apple är för mig långt ner på listan, både för privatbruk (Acer) och via företaget (lenovo).

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hörde man nätdel för några år sedan så det första man tänkte på var Ace of sweden, det var kanske dock inte ens förstahandsval.

Vad är några år sedan för dig? 10-15? Det är ju långt ifrån aktuellt...

Permalänk
Medlem

Intressant!

Tackar.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Föga förvånande att ASUS toppar mycket, deras varumärke är sjukt starkt. Att Apple inte toppar laptop och mobiler hör dock snarare till folks medvetna val att utesluta för vare sig man tycker om märket eller inte vet ALLA att de tillverkar laptops och mobiler.

För det var väl ingen rankning mellan ens 3 val?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Kul att man fick vara med att sätta Varmilo på kartan. De gör grymma tangentbord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Att Apple inte toppar laptop och mobiler hör dock snarare till folks medvetna val att utesluta för vare sig man tycker om märket eller inte vet ALLA att de tillverkar laptops och mobiler.

För det var väl ingen rankning mellan ens 3 val?

Jag tror du överskattar Apples varumärke i vissa kategorier. Jag har t.ex. ännu inte haft en Apple-laptop, vare sig via arbetsplats eller privat. De flesta har jag haft via jobbet. Det jag förknippar med laptop är såna jag haft och kan förväntas få via arbetsplats, och där är HP, Dell och Lenovo riktiga giganter. "ALLA" vet att de också tillverkar laptops.
Hade kategorin hetat "laptop för bildbehandling/filmredigering/annan media-verksamhet" hade jag garanterat förknippat det med Apple. Detsamma om det fanns kategorier som "jobbmobil" (Apple & Samsung givna första tankar där) eller "surfplatta". Bara "mobil" förknippar jag med privat mobil och de märken jag brukar snöa in mig på vid val av såna.

Permalänk
Medlem

dela upp det i 2 delar nästa gånga så alla orkar/hinner med att svara 😉

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

dela upp det i 2 delar nästa gånga så alla orkar/hinner med att svara 😉

Det gick fort, var bara första sidan som var "jobbig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det gick fort, var bara första sidan som var "jobbig".

hehe kan tänka mej det, känner sig lite halvkass när man inte gjorde klart det med orken sa bara poff så var den borta efter några frågor ☹️

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Jag tror du överskattar Apples varumärke i vissa kategorier. Jag har t.ex. ännu inte haft en Apple-laptop, vare sig via arbetsplats eller privat. De flesta har jag haft via jobbet. Det jag förknippar med laptop är såna jag haft och kan förväntas få via arbetsplats, och där är HP, Dell och Lenovo riktiga giganter. "ALLA" vet att de också tillverkar laptops.
Hade kategorin hetat "laptop för bildbehandling/filmredigering/annan media-verksamhet" hade jag garanterat förknippat det med Apple. Detsamma om det fanns kategorier som "jobbmobil" (Apple & Samsung givna första tankar där) eller "surfplatta". Bara "mobil" förknippar jag med privat mobil och de märken jag brukar snöa in mig på vid val av såna.

Precis. Om man tittar på Mobil och tittar i USA så är det en helt annan tongång. Apple räknas som Proud developed in America och allt som Samsung kommer med är plagiat och elak stöld från Apple (de går verkligen på snacket i deras lanseringar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Jag tror du överskattar Apples varumärke i vissa kategorier. Jag har t.ex. ännu inte haft en Apple-laptop, vare sig via arbetsplats eller privat. De flesta har jag haft via jobbet. Det jag förknippar med laptop är såna jag haft och kan förväntas få via arbetsplats, och där är HP, Dell och Lenovo riktiga giganter. "ALLA" vet att de också tillverkar laptops.
Hade kategorin hetat "laptop för bildbehandling/filmredigering/annan media-verksamhet" hade jag garanterat förknippat det med Apple. Detsamma om det fanns kategorier som "jobbmobil" (Apple & Samsung givna första tankar där) eller "surfplatta". Bara "mobil" förknippar jag med privat mobil och de märken jag brukar snöa in mig på vid val av såna.

Köper ditt tänk kring laptops men även jag själv hade troligtvis nämnt Apple även innan jag köpte en Mac (bland annat för att majoriteten av resterande klasskamrater på den tiden hade Mac). Gällande mobiler så har, enligt första länk jag hittade, Apple dubbla samsungs marknadsandelar i Sverige. Med det sagt finns det troligtvis bias mot SweC läsare men att det inte är en av de första man tänker på tror jag inte på. Själv tänkte jag Apple, samsung, One+ precis som blev topprankade.

https://gs.statcounter.com/vendor-market-share/mobile/sweden

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Kul och intressant undersökning. Mina svar verkar stämma ganska bra med resultaten.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Hyfsat väntade resultat. Frågan är om det hade blivit någon skillnad ifall frågorna hade kommit i en annan ordning? Jag menar: om jag exempelvis kommer på Asus, Lenovo och Apple som laptops ökar chansen att jag kommer ihåg Asus som moderkortstillverkare också och det finns en risk att jag annars hade tänkt på Asrock, MIS och Gigabyte istället men eftersom Asus redan fanns i huvudet blev det det märket.

Jag vidhåller att kvalitén på undersökningarna måste höjas.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Köper ditt tänk kring laptops men även jag själv hade troligtvis nämnt Apple även innan jag köpte en Mac (bland annat för att majoriteten av resterande klasskamrater på den tiden hade Mac). Gällande mobiler så har, enligt första länk jag hittade, Apple dubbla samsungs marknadsandelar i Sverige. Med det sagt finns det troligtvis bias mot SweC läsare men att det inte är en av de första man tänker på tror jag inte på. Själv tänkte jag Apple, samsung, One+ precis som blev topprankade.

https://gs.statcounter.com/vendor-market-share/mobile/sweden

Den länken skiljer sig rejält från annan statistik. Jag antar att den räknar i omsättning och inte i antal mobiler vilket i sammanhanget gör ganska stor skillnad.
Se t.ex. https://www.androidauthority.com/global-smartphone-market-202...
Där har Apple legat globalt på mellan 11% och 21% i de olika kvartalen 2020 (så de bör ha ~16%) i antal medan din läng anger 27,5% (troligtvis av omsättningen) under 2020.

Hur som helst så speglar inte resultaten i undersökningen hur populära märkena är och formas av hur den är utformad.
Det känns ganska givet att en iPhone-användare anger Samsung som ett av de tre alternativen man främst förknippar med mobil (efter Apple såklart) då de är störst och mest kända bland Android-märkena. En Xiaomi/Huawei/Oneplus-användare tänker säkert på Samsung tidigt, men inte helt säkert att Apple är bland de första märkena de tänker på när det gäller mobil.

Jag t.ex. har Xiaomi som privat mobil som är det som används till nästan allt. De första märkena jag tänker på när det gäller mobil är således Xiaomi, Huawei (frugans och även min förra var såna) och Samsung (har haft några). Apple skulle säkert komma på plats 4-5 eller så (troligtvis efter Oneplus) på det jag förknippar med "mobil".

Så som frågan är ställt kommer vissa märken hamna annorlunda än de skulle om frågan var att välja det enda märket man främst tänkte på. På samma sätt ser man att Ubiquiti inte ens hamnat med i topp 3 bland Routrar medan de troligtvis hamnat i topp 2 om enkäten enbart var ställd till de som regelbundet läser inlägg under "Nätverk och uppkoppling".

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

I förstaplats valde ja ASUS i allt ja förknippar med dem o Logitech i mus/tangentbord.

Tillverkare av grafikkort valde ja faktiskt NVIDIA, AMD o Intel.
Ja vet att det inte är vad ni ville höra men det e va JAG förknippar de med.

Skrivet av Gorian:

Men hallå. Var är Abit på moderkortssidan!?

De var mitt förstaval. Är också besviken att de inte ”vann” 🙁

Skrivet av e3henri:

Precis. Om man tittar på Mobil och tittar i USA så är det en helt annan tongång. Apple räknas som Proud developed in America och allt som Samsung kommer med är plagiat och elak stöld från Apple (de går verkligen på snacket i deras lanseringar)

Amerikansk exceptionalism.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Asus i topp bland skärmar hade jag inte trott. Jag kom inte ens att tänka på att Asus faktiskt gör skärmar också.

Jag ser Samsung/LG/AOC som top 3 och alla andra långt bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Föga förvånande att ASUS toppar mycket, deras varumärke är sjukt starkt. Att Apple inte toppar laptop och mobiler hör dock snarare till folks medvetna val att utesluta för vare sig man tycker om märket eller inte vet ALLA att de tillverkar laptops och mobiler.

För det var väl ingen rankning mellan ens 3 val?

Tänk på målgruppen SweClockers också, tror generellt vana användare dras ifrån överprisade och ibland riktigt dåligt designade datorer.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Köper ditt tänk kring laptops men även jag själv hade troligtvis nämnt Apple även innan jag köpte en Mac (bland annat för att majoriteten av resterande klasskamrater på den tiden hade Mac). Gällande mobiler så har, enligt första länk jag hittade, Apple dubbla samsungs marknadsandelar i Sverige. Med det sagt finns det troligtvis bias mot SweC läsare men att det inte är en av de första man tänker på tror jag inte på. Själv tänkte jag Apple, samsung, One+ precis som blev topprankade.

https://gs.statcounter.com/vendor-market-share/mobile/sweden

Där ser man att Apple säljer bättre i rikare länder.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Netgear:

Kul och intressant undersökning. Mina svar verkar stämma ganska bra med resultaten.

Åh, åh! Jag vet vad du skrev in på "routrar"!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag känner mycket väl till Apple men för mig så associerar jag ordet "Laptop" av någon anledning mer med företagsinriktade Dell och HP, varför jag skrev de varumärkena. Apple är för mig annorlunda på något sätt.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Tänk på målgruppen SweClockers också, tror generellt vana användare dras ifrån överprisade och ibland riktigt dåligt designade datorer.

Denna undersökningen handlar dock inte om vad man köper utan vilka märken man känner till. Visst har det dock en viss korrelation. Håller dock med om att det inte funnits på kartan för mig att köpa en mac (delvis då min egen från 2012 fortfarande tickar på fantastiskt men också pga att de är överprisade) men nu med nya generationen ser det fint ut.

Skrivet av cokeman 1337:

Där ser man att Apple säljer bättre i rikare länder.

Who would've thought?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Märkligt att ni inkluderade alla frågor ang utrustning förutom; "Headset"

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Åh, åh! Jag vet vad du skrev in på "routrar"!

Haha, faktiskt så har jag nog inte kört netgear-router på flera år. ASUS har det blivit och det var nog det jag skrev först.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold