Hur tar man bort/byter man fläktarna på ett grafikkort?

Permalänk
Medlem

Hur tar man bort/byter man fläktarna på ett grafikkort?

Tjena, köpte nyss två grafikkort och en av fläktarna är trasig. Har en 1060 liggandes och en 1060 fläkt ska passa en RX 580 (i storlek). Jag undrar (ni måste se bilden) om man bara kan ta bort skruvarna under fläkten så att den lossnar? På youtube så verkade det extremt komplicerat då man behövde öppna upp hela grafikkortet.

Här är bild exempel:
https://cdn.discordapp.com/attachments/427217887187435522/813...

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Du behöver vanligtvis inte ta isär hela grafikkortet utan man behöver bara skruva av plasthöljet för att sen skruva av fläktarna. Se video.

https://www.youtube.com/watch?v=geqkVFWfi4c

Visa signatur

Stationär 1: Define R4 | MSI B450 tomahawk max | Corsair CX650M 650W | AMD Ryzen 5 3600 @4.2 MHz (1,35V) | Be Quiet! Pure Rock 2 | Kingston HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 2x8GB | Palit GeForce RTX 2060 Super Dual 8GB
Stationär 2: Phanteks Eclipse P300 Glass | Asus B450 prime plus | XFX 550W Core Edition | AMD Ryzen 5 1600 (AF) @4.0 MHz (1,35V) | Deepcool Gammaxx 400 White | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Asus GeForce GTX 1660 Super dual 6GB
Stationär 3: Zalman Neo 7 | Chieftec Super Series 650W | AMD Ryzen 3 3100 | Aerocooler Cylon 4F | Corsair vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Palit GeForce GTX 1650 Super StormX HDMI DP 4GB
Bärbar: HP Elitebook x360 830 G8
HTPC: Asus VivoMini | Intel Core i7 8550U | 8 GB | Intel UHD Graphics 620

Permalänk

Du behöver ta bort plastkåpan för att kunna koppla kabeln.

Själv fläkten är dock fäst i de skruvarna du har på bild så de måste också bort.

Permalänk
Medlem

Snor tråden lite, har försökt spana runt lite på internet efter asus strix ersättningsfläktar. Har ni någon butik att rekommendera?

Permalänk
Skrivet av mlc:

Snor tråden lite, har försökt spana runt lite på internet efter asus strix ersättningsfläktar. Har ni någon butik att rekommendera?

Aliexpress är mitt bästa bud. Har köpt fläktar där, kolla så du får rätt storlek, fäste och kontakt bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlc:

Snor tråden lite, har försökt spana runt lite på internet efter asus strix ersättningsfläktar. Har ni någon butik att rekommendera?

bytte fläktar i mitt strix 980ti för något år sen, med fläktar från aliexpress. Funkar som man tänkt sig men jag spelade säkert och köpte några olika varianter från olika återförsäljare. Alla passade inte trots att dom var speccade för den specifika modellen.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svar, får leta runt lite där.