Intel: "Rocket Lake får 11 procent bättre lagringsprestanda än AMD Ryzen"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "Rocket Lake får 11 procent bättre lagringsprestanda än AMD Ryzen"

Företaget bakom påståendet att prestandatester inte är viktiga släpper återigen ett eget, där de hävdar överlägsen PCI Express 4.0-prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett minst sagt tillrättalagt test, luktar desperation, liksom peltier-kylarna gör

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Det är helheten av alla saker som gör en produkt bättre. 11% bättre prestanda emot lagring är inte alls fel. Men med tanke på att Core i9-11900K med sina 8 core inte klarar av att köra lite större laster att börja med så blir det väldigt nischat var detta får en så stor betydelse.
Men som sagt alla bäckar små bidrar till att göra en produkt till ett bättre val.

Permalänk
Medlem

Det blir säkert en riktigt vass gamingprocessor.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Verkar vara ett minst sagt tillrättalagt test, luktar desperation, liksom peltier-kylarna gör

Vem kan klandra dem? Något positivt måste de ju få visa.

Jag kommer inte riktigt ihåg hur AMD marknadsförde sina processorer innan Ryzen kom.

Någon som har någon gammal reklamkampanj från AMD?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Vem kan klandra dem? Något positivt måste de ju få visa.

Jag kommer inte riktigt ihåg hur AMD marknadsförde sina processorer innan Ryzen kom.

Någon som har någon gammal reklamkampanj från AMD?

Känns mest som fler kärnor för priset. Allt annat var ju inte så jäkla hippt. Idag är jag väldigt kluven vilket lag jag skulle välja!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Haft 3GB/s, 5GB/s och nu 7GB/s och någon större skillnad är det inte tal om för normal användande.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ja prestanda testar är bara viktiga när sina egna produkter ser bra ut i dem.

Permalänk
Rekordmedlem

De siktar alltså in sig på att optimera mot NAS-cpuer ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Redan börjar man vänta på ärkerivalens kampanj

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Känns mest som fler kärnor för priset. Allt annat var ju inte så jäkla hippt. Idag är jag väldigt kluven vilket lag jag skulle välja!

De tryckte även på sina apuer den inbyggda grafiken har länge varit "bra" på amds modeller.
Och ett tag hade de övertag på små processorer deras motsvarighet till Intel atom var bättre.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Känns mest som fler kärnor för priset. Allt annat var ju inte så jäkla hippt. Idag är jag väldigt kluven vilket lag jag skulle välja!

Varför ska du välja ett visst lag? Köp systemuppsättningen (CPU + moderkort) som ger bäst prestanda för pengarna utifrån dina behov. Att ta hänsyn till värmeutvecklingen kan också vara en bra idé.

Permalänk
Medlem

Tur att de hade en graf. Hade varit svårt att förstå resultatet annars...

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

vem kör med en SSD på ett 16x PCIE kort? Och var är testerna på 2, 3 och 4 SSDer på kortet? För att inte tala om test på NVME-platsen på moderkortet.

Sen är jag allmänt väldigt trött på när företag säger "upp till". Det är ofta extremt missvisande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vernt:

vem kör med en SSD på ett 16x PCIE kort? Och var är testerna på 2, 3 och 4 SSDer på kortet? För att inte tala om test på NVME-platsen på moderkortet.

Sen är jag allmänt väldigt trött på när företag säger "upp till". Det är ofta extremt missvisande.

Håller med, bättre att visa vad "Average" ligger på sett över långtids användning... vad produkten garanterat kommer leverera konstant.
Sen kan det såklart va kul att flika in med att den även kan uppnå dessa siffror i specifika scenarion... men oftast bara "marketing"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är förvånad över att de inte testade en i3 11300 mot R9 5950X, bara för att säga kunna "vår CPU slår AMDs, trots en bråkdel av priset", som om antal kärnor skulle göra skillnad för att testa PCI-E bandbredden...

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

Gillar kängan son inleder artikeln

Skrivet av the squonk:

Verkar vara ett minst sagt tillrättalagt test, luktar desperation, liksom peltier-kylarna gör

Menar du att testet är designat till fördel för Intel? Spekulerar du, eller finns det något som påvisar detta?

Om vi utgår från att informationen är sann så är detta en fördel till Intel, sen hur relevant den är behöver ju presumtiva konsumenter avgöra själva. Peltier känns som det var ett PR jippo. Här är fördelen inbyggd i produkten utan att du behöver extra komponenter för att dra nytta av den.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Intel kastar sina procent omkring sig vad gäller förbättrad prestanda hit och dit. Men sen vet nog vi flesta att det alltid finns en hake med dessa siffror. Men ska bli kul att se om dessa siffror verkligen lever upp till bevis.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Peltier känns som det var ett PR jippo. Här är fördelen inbyggd i produkten utan att du behöver extra komponenter för att dra nytta av den.

Fast här behöver du väl ett "raiser"kort..det brukar inte ingå. Och ska du då ta upp och dela en Pciex16 som väl delas med grafikkortet.
Frågan är ju hur det isåfall är kopplat. Varför körs inte M.2...är Intels M.2 inte lika snabb??

Permalänk

https://en.wikichip.org/wiki/intel/microarchitectures/sunny_c...

Sunny Cove som är grunden har satsat på data jämfört med tidigare Intel cuper.
Däremot ser Zen 3 ut att klara beräkningar bättre (om man inte använder AVX512).
Vissa portar ser helt enkelt ut att vara överlastade...

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Haft 3GB/s, 5GB/s och nu 7GB/s och någon större skillnad är det inte tal om för normal användande.

Du ska mäta hur snabba de är med random write and read i 4kbyte filer. Först då kan man mäta om det verkligen är någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Varför ska du välja ett visst lag? Köp systemuppsättningen (CPU + moderkort) som ger bäst prestanda för pengarna utifrån dina behov. Att ta hänsyn till värmeutvecklingen kan också vara en bra idé.

Det var det jag menade. Just idag är det ganska jämt upp beroende på prestanda per pris. 10400F är väldigt prisvärdig. Annars Ryzen 5900x om jag skulle upp i nivå men priserna är väldigt höga idag. På både CPU och GPU så jag får se när det blir en upgrade. Kanske blir ett helt nytt system nästa gång.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Men suck, var är testet med m.2 slot ?
Men grattis Intel,ni har lyckats hitta några siffror som är bättre än AMD.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Imorgon : intel visar test som visar att Intel har 2 mer bokstäver i företagsnamnet än AMD.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du ska mäta hur snabba de är med random write and read i 4kbyte filer. Först då kan man mäta om det verkligen är någon skillnad.

Det beror ju på vad man ska ha datorn till.
Lite skillnad om man exempelvis ska ha en dator som databasserver eller om man ska ha en dator för videoredigering.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Det beror ju på vad man ska ha datorn till.
Lite skillnad om man exempelvis ska ha en dator som databasserver eller om man ska ha en dator för videoredigering.

De som sitter med datorn som databasserver eller videoregering är mycket små. Random read/write med små filer är minst lika viktigt för nomalanvändaren. Faktum är just det som gör mest skillnad för den vanliga användaren.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att se att Intels marknadsstrategi fortfarande är att kasta skit på konkurrenterna.
Det är iofs mer eller mindre vad jag förväntar mig av Ryan.
Tyvärr.

Såg inte vem som gjort testerna, Principled Technologies?

Däremot är det 100% sannolikt att detta kommer testas i alla recensioner när Intels CPUer lanseras.

korrigering
Permalänk
Medlem

Rätt uppenbart att Intel då inte alls är snabbare när den vanliga M.2-anslutningen används när de måste använda en exotisk anslutning som sannolikt har någon sorts fördel för Intel för närvarande under de specifika testförhållandena.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Intel:

Everyone:

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Kanonbra Intel. Vad bra liksom. Det där var absolut vågskålen som avgör vilken CPU som ska sitta i min nästa dator, SSD prestanda måste nog vara det som jag använder mest när jag spelar och jobbar. Toppjobb Intel, keep doing it.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q