Köpte sak på rea som levererats, nu vill butik skicka faktura

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

[...] men en automatisk orderbekräftelse är inte alltid bindande.
https://www.arn.se/globalassets/extern/pdfer/referat-2017/015...

Den Du hänvisar är exakt ett exempel på det jag skrev tidigare. Man skickar aldrig en orderbekräftelse förrän man är säker att man skall leverera. I den Du hänvisar till så fick beställaren en beställningsbekräftelse, alltså långt ifrån samma sak som en orderbekräftelse.

Citat:

Kunderna hade fått en så kallad beställningsbekräftelse, men beställningarna avbröts innan
företaget skickade orderbekräftelser till kunderna. Avtalsbundenhet uppstår enligt företagets
villkor först när en orderbekräftelse skickas ut

Här har säljaren agerat så som jag hade gjort. Beställaren har i detta fall inte förstått villkoren och dragit det hela vidare till ARN.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Veni:

Den Du hänvisar är exakt ett exempel på det jag skrev tidigare. Man skickar aldrig en orderbekräftelse förrän man är säker att man skall leverera. I den Du hänvisar till så fick beställaren en beställningsbekräftelse, alltså långt ifrån samma sak som en orderbekräftelse.

Här har säljaren agerat så som jag hade gjort. Beställaren har i detta fall inte förstått villkoren och dragit det hela vidare till ARN.

Du läste så klart också att bekräftelsebiten i avtalslagen är disposiv, dvs kan förhandlas bort. Det avgörande i ARN-fallet jag länkade är att det står i deras villkor att bekräftelsen är automatisk och inte ska gälla som en avtalshandling. Vad man kallar bekräftelsen eller accepten är av mindre betydelse.

Citat:

Enligt avtalslagen sluts ett avtal genom att en anbudsgivare ger ett anbud som antas genom en
accept från motparten. Både anbudet och accepten är bindande för den som har lämnat den.
Lagen är dock dispositiv i den delen, vilket innebär att parterna kan komma överens om en
annan modell för att träffa avtal.

Därför kan man inte alltid säga att en automatisk orderbekräftelse är ett avtal som måste följas.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du läste så klart också att bekräftelsebiten i avtalslagen är disposiv, dvs kan förhandlas bort. Det avgörande i ARN-fallet jag länkade är att det står i deras villkor att bekräftelsen är automatisk och inte ska gälla som en avtalshandling. Vad man kallar bekräftelsen eller accepten är av mindre betydelse.

Därför kan man inte alltid säga att en automatisk orderbekräftelse är ett avtal som måste följas.

I det fallet Du länkade till så har säljaren gjort klart vilka villkor som gäller mellan säljaren och köparen.

Säljaren har meddelat att beställningsbekräftelsen enbart just är en beställningsbekräftelse och inget annat. Däremot gör säljaren gällande att en orderbekräftelse är den som upprättar ett avtal mellan parterna.

Och i detta exempel så var det enbart beställningsbekräftelsen som var automatisk(skulle vara konstigt om den var manuell), inte orderbekräftelsen, som dom själv skriver att det är den som upprättar ett avtal mellan parterna. Och i detta exempel så gick där aldrig ut någon orderbekräftelse.

Hade dom fått ut orderbekräftelser så hade dom fått det svårare, och rökta om dom även skickat varorna därefter, och först senare upptäckt sitt misstag.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Nej.

I det här fallet hävdare säljaren att priset var felsatt och att köparen borde insett detta (vad som är rätt/fel i det kan vi låta vara osagt).

Skulle köparen lyda ditt råd skulle det sluta med att säljaren skickade fakturan till inkasso och köparen skulle riskera prickas.

Då är det ju bättre att ta dialogen med säljaren och blir man inte överens - ARN.

Att ignorera nån som skickar faktura är sällan en god idé.

Resonemanget haltar lite. Hade det varit så att säljaren vägrat skicka vagnen för det priset ("det för låga") så hade vi inte haft så mycket att orera om i tråden. Säljaren sålde faktiskt varan, tog betalt och skeppade iväg den. "All sales are final". Sedan kan det faktiskt vara som så att det är en fuling säljaren håller på med: Säljer till låga priser, sedan skickar fakturor i efterhand som kräver kunderna på mer pengar. Sådant ska man inte gå på. Kanske inte så vanligt förekommande i detaljhandeln, men i andra branscher. Exempelvis byggbranschen där kontraktörer gärna vill frångå fasta priser medan bygget är igång för att pressa kunden på mer pengar.

Butiken kan alltså ha satt detta i system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Men resten av vad du har skrivit är bara bullshit. Det är företaget som ska föra en dialog, inte jag som kund när de har gjort fel.

Vi pratar uppenbarligen förbi varandra - jag är den sortens person som ringer företaget och försöker hitta lösningar med en gång om jag hamnar i situationer där jag tror att det kan hjälpa min sak, om så bara för att komma till avslut. Även om det är ett företag så finns det faktiskt människor där på andra sidan och ibland kan de resoneras med. Ibland inte.

Att du mest troligt tycker det förfarandet är bullshit, well, det bryr jag mig inte jättemycket om tbh. Jag delar med mig av lite åsikter på mitt favoritforum och ingen behöver lyssna på dom eller ta dom, eller mig för den delen, på allvar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Intressant fråga det här, vad butiken egentligen kan kräva.
Om detta händer med en uppackad (slängd kartong) och stor vara, kan butiken kräva att du först måste köpa en ny kartong, isärmontera varan och även köra (bensinpengar + tid) den till ett postkontor för att skicka den eller kan du som kund kräva ersättning för sånt?
Det är ju affären som gjort misstaget oavsett vad som lagligen är rätt och om du som kund är ovetande om en vettig prissättning för varan kan inte du beskyllas för att ha använt grejerna som om priset var rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

om priset var rätt.

Priset är alltid rätt om två parter har accepterat det. Man skall inte behöva leja inköpskonsulter för att som köpare få en rapport ifrån konsulten på huruvida säljaren troligtvis har rätt eller fel pris på sin vara/tjänst.

Vill butiken ha tillbaks varan trots att man har redan packat upp en stor vara och börjat använda den, då får dom komma med ett erbjudande som man ej kan tacka nej till.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Veni:

I det fallet Du länkade till så har säljaren gjort klart vilka villkor som gäller mellan säljaren och köparen.

Säljaren har meddelat att beställningsbekräftelsen enbart just är en beställningsbekräftelse och inget annat. Däremot gör säljaren gällande att en orderbekräftelse är den som upprättar ett avtal mellan parterna.

Och i detta exempel så var det enbart beställningsbekräftelsen som var automatisk(skulle vara konstigt om den var manuell), inte orderbekräftelsen, som dom själv skriver att det är den som upprättar ett avtal mellan parterna. Och i detta exempel så gick där aldrig ut någon orderbekräftelse.

Hade dom fått ut orderbekräftelser så hade dom fått det svårare, och rökta om dom även skickat varorna därefter, och först senare upptäckt sitt misstag.

Avtalslagen pratar inte om orderbekräftelse. Så hela ditt resonemang om bekräftelse och orderbekräftelse stämmer bara för att det enligt texten står så i villkoren som företaget gav.

Det spelar ingen roll vad du kallar bekräftelsen, det är ändå en bekräftelse och normalt sluts då ett avtal.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Avtalslagen pratar inte om orderbekräftelse. Så hela ditt resonemang om bekräftelse och orderbekräftelse stämmer bara för att det enligt texten står så i villkoren som företaget gav.

Det spelar ingen roll vad du kallar bekräftelsen, det är ändå en bekräftelse och normalt sluts då ett avtal.

Och villkoren måste köparen acceptera för att ens beställningen skall gå vidare.

En beställningsbekräftelse är en bekräftelse på en beställning, inget annat.
En orderbekräftelse är en bekräftelse på att där har blivit en order(d.v.s. att säljaren har godkänt beställningen).

Ser Du skillnaden mellan dom två?
Beställningsbekräftelse.
Orderbekräftelse.

Att jag beställer 10 kg oxfärs + 288 GB RAM ifrån Nisses Datorlya i Korpilombolo AB och har skickat denna beställning till order@nisses.se och denna skickar en automatisk beställningsbekräftelse betyder inte att jag kommer att få en orderbekräftelse på något av det.

Och är man en seriös näringsidkare så kommer man ha villkor som stipulerar när ett avtal anses har ingåtts mellan två parter. Skulle vara förödande rent ekonomiskt annars om man inte hade haft det.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Vi pratar uppenbarligen förbi varandra - jag är den sortens person som ringer företaget och försöker hitta lösningar med en gång om jag hamnar i situationer där jag tror att det kan hjälpa min sak, om så bara för att komma till avslut. Även om det är ett företag så finns det faktiskt människor där på andra sidan och ibland kan de resoneras med. Ibland inte.

Att du mest troligt tycker det förfarandet är bullshit, well, det bryr jag mig inte jättemycket om tbh. Jag delar med mig av lite åsikter på mitt favoritforum och ingen behöver lyssna på dom eller ta dom, eller mig för den delen, på allvar.

Att du kommer med dina åsikter och tankar är en sak, men du hävdar självsäkert saker som faktiskt är falska. Detta inlägg är det jag syftar på:

Skrivet av TotalF:

Nej.

I det här fallet hävdare säljaren att priset var felsatt och att köparen borde insett detta (vad som är rätt/fel i det kan vi låta vara osagt).

Skulle köparen lyda ditt råd skulle det sluta med att säljaren skickade fakturan till inkasso och köparen skulle riskera prickas.

Då är det ju bättre att ta dialogen med säljaren och blir man inte överens - ARN.

Att ignorera nån som skickar faktura är sällan en god idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Att du kommer med dina åsikter och tankar är en sak, men du hävdar självsäkert saker som faktiskt är falska. Detta inlägg är det jag syftar på:

Ja, f'låt att allting inte blev helt rätt men du stirrar dig blind på just det där och skiter fullständigt i vad som är andemeningen i precis alla mina poster - ta dialogen.

Och jag blir så trött... Hävdar självsäkert... Så bara för att jag uppenbarligen har haft fel så hävdar jag självsäkert... Jag trodde, handen på hjärtat, att det var så det fungerade. Ber om ursäkt för att jag tydligen inte kan avtalsrätten på mina fem fingrar. Ska aldrig komma på tanken att yppa mig om något igen på ett internetforum.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Och villkoren måste köparen acceptera för att ens beställningen skall gå vidare.

En beställningsbekräftelse är en bekräftelse på en beställning, inget annat.
En orderbekräftelse är en bekräftelse på att där har blivit en order(d.v.s. att säljaren har godkänt beställningen).

Ser Du skillnaden mellan dom två?
Beställningsbekräftelse.
Orderbekräftelse.

Att jag beställer 10 kg oxfärs + 288 GB RAM ifrån Nisses Datorlya i Korpilombolo AB och har skickat denna beställning till order@nisses.se och denna skickar en automatisk beställningsbekräftelse betyder inte att jag kommer att få en orderbekräftelse på något av det.

Och är man en seriös näringsidkare så kommer man ha villkor som stipulerar när ett avtal anses har ingåtts mellan två parter. Skulle vara förödande rent ekonomiskt annars om man inte hade haft det.

Order och beställning är ju synonymer. Så vad skiljer mellan order- och beställningsbekräftelse?

Det är väl bara så att olika företag väljer att använda sig av ett av dem.

Har flertalet gånger beställt och fått en orderbekräftelse direkt på mailen.

Det viktiga är ju det som står mer sedan, rubriken är inte det viktiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Order och beställning är ju synonymer. Så vad skiljer mellan order- och beställningsbekräftelse?

Det är väl bara så att olika företag väljer att använda sig av ett av dem.

Har flertalet gånger beställt och fått en orderbekräftelse direkt på mailen.

Det viktiga är ju det som står mer sedan, rubriken är inte det viktiga.

Det är fritt att tolka, men när säljare stipulerar villkoren för vad som är vad så får man acceptera eller neka som köpare.

Mina senaste beställningar(både svenska och utländska) innehåller:

1. Beställningsbekräftelse, bekräftelse på köp.
2. Beställningsbekräftelse, beställning behandlad och på väg.
3. Orderbekräftelse.
4. Beställningsbekräftelse, order på väg.
5. Orderbekräftelse, order på väg.
osv gott och blandat.

D.v.s. det varierar mellan olika säljare och säljarna(eller marknadsplattformen) stipulerar villkoren för vad som betyder vad gällande beställning, order, leverans och köp.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Så länge butiken ifråga inte är välkända för att köra med väldigt höga % rabatter ja.
Men denna butik ÄR välkända för att köra med höga rabatter och har gjort det under många år.

Har trådskaparen bekräftat vilken butik det rör sig om? Så vitt jag ser verkar det endast som att vissa i tråden spekulerat i om det skulle kunna vara XXL.

Skrivet av Veni:

Skriv EJ BESTÄLLT med STORA versaler tvärs över hela pappret.

Sen lägger man fakturan i samma kuvert som den kom i(eller besvarar e-postmeddelandet) och skriver "RETURN TO SENDER" och stryker över sin egen adress om denna syns på kuvertet och lägger den i brevlådan utan att betala för något frimärke.

Får man en faktura på något man inte beställt bör man inte skriva under för vissa blufföretag kanske använder namnteckningen till att förfalska ett kontrakt på något.

Skrivet av twk:

Hur långt efter att affären är slutförd har säljaren rätt att kräva mer betalt? Samma dag du får varan? En vecka efter? Tre månader?

Om du köper någonting i en butik och det är något strul med datasystemet så att ditt kort inte debiterats, förlorar butiken rätten till pengarna om butiken inte debiterar kortet (eller ber dig att betala på något annat sätt) inom tre år från det att du köpte varan. I det här fallet, där butiken hävdar att priset är felaktigt, tänker jag mig därför att butiken har maximalt tre år på sig. Om priset "uppenbart" är felaktigt, kan man dock tycka att butiken borde upptäcka felet rätt så snabbt och att det inte alls är lika "uppenbart" om det tar nästan tre år innan butiken börjar klaga, så ju längre tid det går desto svårare kanske det blir för butiken att hävda att priset är felaktigt.

Skrivet av Veni:

Då skriver jag att man skall skriva EJ BESTÄLLT på fakturan och skicka tillbaks den. Då har man bestridit den och angett orsak. Eftersom det som står på fakturan(detta är alltså den där säljaren kräver extra betalt) är ju inte samma sak som är beställt och således motsvarar det heller inte orderbekräftelsen.

Om man har beställt varan bör man istället skriva "bestrides" och ange att priset är felaktigt. Sedan betalar man in det pris man anser är det rätta priset (om det inte skulle ha dragits från köparens kort ännu).

Skrivet av tankjunior:

Intressant fråga det här, vad butiken egentligen kan kräva.
Om detta händer med en uppackad (slängd kartong) och stor vara, kan butiken kräva att du först måste köpa en ny kartong, isärmontera varan och även köra (bensinpengar + tid) den till ett postkontor för att skicka den eller kan du som kund kräva ersättning för sånt?
Det är ju affären som gjort misstaget oavsett vad som lagligen är rätt och om du som kund är ovetande om en vettig prissättning för varan kan inte du beskyllas för att ha använt grejerna som om priset var rätt.

Butiken har bara rätt att häva köpet om det var uppenbart att priset var felaktigt. Om kunden är "ovetande om vettig prissättning" var det inte uppenbart för kunden att priset var felaktigt och då har inte butiken rätt att häva köpet, tänker jag mig. Är det inte kundens fel borde det vara upp till butiken att återställa varan i ursprungligt skick om kunden börjat använda den. Om kunden medvetet försökt lura butiken kanske det är en annan sak.

Skrivet av Veni:

Ser Du skillnaden mellan dom två?
Beställningsbekräftelse.
Orderbekräftelse.

Japp! "Order" är engelska medan "beställning" är svenska. På samma sätt kan en butik skicka en commandebekräftelse, en chūmonbekräftelse och en bestillingsbekräftelse ("beställning" på franska, japanska och danska/norska). Varför inte skicka ut en tysk Bestellungsbekräftelse också när man ändå håller på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ett par veckor sen fick jag veta att en bekant till min fru köpte samma vagn och de anmälde till ARN efter liknande mailväxling. Det är nog därför det inte kommit någon faktura.

ARN har senast vi kollade inte kommit med något utlåtande men de har tagit sig an fallet. ARN har efterfrågat information från företaget som företaget inte svarat på, och det var tydligen ganska länge sedan.

Så jag avvaktar lite till, men skriver i tråden så fort jag vet mer!

Nu kan jag återkoppla till de som följt tråden. Det har inte kommit någon faktura...
Vi fick nyligen veta från vår bekant att ARN kommit med rekommendationen som ger konsumenterna rätt den här gången

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?