Veckans fråga: Överklockar du?

Permalänk
Cylon

Veckans fråga: Överklockar du?

I ett avsnitt av Fredagsfokus avhandlade vi nyligen överklockning – nu undrar vi om just du överklockar, och hur.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Hedersmedlem

Nya saker som måste fungera överklockas inte.

Men gamla prylar som jag inte är beroende av att de fungerar får vara med om en del äventyr

Permalänk
Medlem

kör min nuvarande build med förutom oc på gpu och cpu kör oc på Mhz och timings på mina ram-minnen. Nästa planerade build med 3080 Hybrid och Ghost S1 kommer att ta en helomvändning, där undervolting kommer vara nyckeln i bygget.

Permalänk
Medlem

Räknas överklocka RAM-minnet att aktivera XMP?

Permalänk
Medlem

Ja, cpu och gpu. En skvätt

Ram på XMP. Undrar med om det räknas?

Permalänk
Medlem

Absolut!

RAM är ställda till DDR4-3200 (istället för DDR4-2666) och CPU'n att köra all-core 5 GHz (istället för 4,3 GHz).

Permalänk
Häxmästare ✨

Bortsett från att köra RAM-minnet utanför officiell specifikation, nej. Är mycket mer intresserad av undervoltning och optimering av energieffektiviteten hos komponenterna.

Permalänk
Lego Master

CPU med nån AI Overclock från ASUS, och XMP på minnena, men räknade bara CPUn.
Har tidigare manuellt OCat min gamla 3570k, men sen grabben tog över den maskinen kör den bara flat 20% AI OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Räknas överklocka RAM-minnet att aktivera XMP?

Semantik och det beror på i vilket sammanhang.
Gemene Sweclockeraren så är det bara "extremister" som inte har XMP aktiverat på deras helt vanliga stationära dator för inget speciellt viktigt arbete. Men om du jobbar på Nasa och de ska skicka upp en rymdsond till Mars och du får uppdraget att konfigurera en styrsystem för denna, så räknas XMP i all grad överklockning som man inte alls ska göra.

*edit*
På frågan så underklockar jag själv bara. Jag vill ha hög pålitlighet och väljer hellre marginellt sämre prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid överklockat allt från start så fort jag lagt labbarna på dem. Dock har jag erfarit samt läst att det inte varit lönt att manuellt överklocka 3000-seriens Ryzen, så det lade jag av med. Har dock lekt runt lite med CTR2 och valde ändå att jag överklockar min processor då jag gjort det på varenda en före denna CPU.

Permalänk
Medlem

Överklockar CPU och RAM.

Överklockar bara GPU vid benchmarks. Vid normal användning tycker jag inte den extra temperaturen och ljudnivån är värd den lilla prestandavinsten som ofta inte resulterar i något märkbart ändå.

Permalänk
Medlem

Minne (15%), gpu (20%), cpu (60%) överklockat här.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

I dagsläget kör jag Undervolt, lägre frekvens och lägre powerlimit på GPU.
CPU gör sin vanliga grej.
RAM kör automagisk XMP/AMP för att uppnå sin spec.

Permalänk
Medlem

Sitter än idag på en 3770k som får tuffa på. Kör den i 4.4Ghz och har gjort i... 6+ år och jag har aldrig behövt röra inställningarna. Tanken är att den får kämpa på fram till efter sommaren, då har den tagit mig igenom gymnasiet och universitetet. Många rapporter där.

Sidnotering: Den fungerar faktiskt bättre än vad många tror när man säger att man har en 3770k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Bortsett från att köra RAM-minnet utanför officiell specifikation, nej. Är mycket mer intresserad av undervoltning och optimering av energieffektiviteten hos komponenterna.

Jag har också "undervoltat" mitt grafikkort, genom MSI Afterburner. Det resulterar utöver lägre temperatur och ljudnivå även i att kortet boostar högre. Räknas inte det som överklockning i sig?

Permalänk
Medlem

Undervoltar/underklockar allt. SFF :/

Permalänk
Medlem

Både CPU, RAM och GPU. Brukade inte labba så mycket med sistnämnda men tycker att AMD gjort det väldigt smidigt i Radeon Software så blev att pröva hur många extra mHz det gick att få ut, det är dock verkligen ingen exakt vetenskap för det känns som att jag krigar med inbyggda algoritmer ständigt.

Permalänk
Moderator, Testpilot

Skiter björnen i skogen?

Tro fan jag överklockar, vad gör jag annars på det här forumet? Skämt åsido, jag försöker fortfarande överklocka i den mån som det tillåts. Senast var mitt RX 6800 som är ett mycket klockvänligt kort och riktigt kul att leka runt med.

Min 3900x däremot är lite tristare men där har jag laborerat mycket med CTR 2.0 och ställt in manuellt olika profiler.

Överklockning är livet.

Permalänk
Medlem

PBO på cpun. Ska testa CO någon gång när jag orkar updatera bios.
Graffe är power limit höjd för kunna köra +100 på kärnan och +500 på minnet (effektivt 1GHz ökning så man landar på samma boost nivåer som kom på senare boost kort)
Funderar på att leka med minnerna utanför XMP får att få ner timing eller köra 3800MT/s men nyare bios och CO först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag oxå, men jag tycker det räknas som "överklockning" eftersom man är ute efter mer prestanda per watt. Har undervoltat cpu och gpu(tack vare din eminenta guide) och överklockat mina minnen lite grann(3200 c16 -> 3466 c16)

Permalänk
Medlem

Huvuddatorn kör jag helt stock, vill inte ha någon crashing. Dock så är extremöverclockning väldigt roligt.

Permalänk
Medlem

Köper nytt skit om jag behöver mer/bättre prestanda
Med det sagt ligger min 5800X på 4850MHz ootb vilket jag är rätt nöjd med.

Permalänk
Medlem

Nä, det är alldeles för svårt att överklocka nu för tiden. Visst har man testat den automatiska överklockningen men då jag inte är i behov av det så bryr jag mig inte nämnvärt om den funktionen.
Det jag kan tänka mig överklocka är väl gpun om jag är ute efter lite mer FPS såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja, cpu och gpu. En skvätt

Ram på XMP. Undrar med om det räknas?

Frågar du Intel så är det överklockning 😂

Permalänk
Medlem

Förut i CPU-manualerna stod det en siffa hur ofta en processor förväntas göra en felaktig uträckning.
Något som vet vad den ligger på idag, och hur överklockning påverkar felfrekvensen?

Permalänk
Medlem

Givetvis. Onödigt att lämna gratis prestanda på bordet.

Permalänk
Medlem

Provade lite med min 2600x när jag fick tag på den men det var liksom inte värt det (Adrock B450M HDV). Blev några hundra Hz men nä.

Permalänk
Häxmästare ✨
Skrivet av Wizbro:

Jag har också "undervoltat" mitt grafikkort, genom MSI Afterburner. Det resulterar utöver lägre temperatur och ljudnivå även i att kortet boostar högre. Räknas inte det som överklockning i sig?

Skrivet av Frisell:

Jag oxå, men jag tycker det räknas som "överklockning" eftersom man är ute efter mer prestanda per watt. Har undervoltat cpu och gpu(tack vare din eminenta guide) och överklockat mina minnen lite grann(3200 c16 -> 3466 c16)

Jo, det är väl kanske en slags underkategori till överklockning.

Är mer att min personliga definition av överklockning är kopplad till att man pressar komponenter att köras i en högre klockfrekvens än specifikationen anger via exempelvis högre spänningspåslag. Men det är ju helt klart sant att man allt som oftast får ut högre klockfrekvenser, och därmed prestanda, när man undervoltar exempelvis grafikkort, så det är väl en definitionsfråga i slutändan.

Permalänk
Medlem

Jag har överklockat förr, men mina nuvarande 3900X och RTX 3070 drar tillräckligt mycket ström som det är. Jag experimenterade lite med att undervolta min 3900X i början men fick det aldrig stabilt, så det fick vara som det är. Men om det hjälper för att få behålla mitt nördkort så har jag i alla fall ett 2000 kr tangentbord

Permalänk

Överklockar vad det går men i min processors fall (9900k) så klarar den inte mer än stock hursomhelst vilket är 4,7GHz all core