Veckans fråga: Överklockar du?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Överklockar du?

I ett avsnitt av Fredagsfokus avhandlade vi nyligen överklockning – nu undrar vi om just du överklockar, och hur.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Nya saker som måste fungera överklockas inte.

Men gamla prylar som jag inte är beroende av att de fungerar får vara med om en del äventyr

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

kör min nuvarande build med förutom oc på gpu och cpu kör oc på Mhz och timings på mina ram-minnen. Nästa planerade build med 3080 Hybrid och Ghost S1 kommer att ta en helomvändning, där undervolting kommer vara nyckeln i bygget.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Räknas överklocka RAM-minnet att aktivera XMP?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ja, cpu och gpu. En skvätt

Ram på XMP. Undrar med om det räknas?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Absolut!

RAM är ställda till DDR4-3200 (istället för DDR4-2666) och CPU'n att köra all-core 5 GHz (istället för 4,3 GHz).

Permalänk
Praktikant ✨

Bortsett från att köra RAM-minnet utanför officiell specifikation, nej. Är mycket mer intresserad av undervoltning och optimering av energieffektiviteten hos komponenterna.

Permalänk
Lego Master

CPU med nån AI Overclock från ASUS, och XMP på minnena, men räknade bara CPUn.
Har tidigare manuellt OCat min gamla 3570k, men sen grabben tog över den maskinen kör den bara flat 20% AI OC.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Räknas överklocka RAM-minnet att aktivera XMP?

Semantik och det beror på i vilket sammanhang.
Gemene Sweclockeraren så är det bara "extremister" som inte har XMP aktiverat på deras helt vanliga stationära dator för inget speciellt viktigt arbete. Men om du jobbar på Nasa och de ska skicka upp en rymdsond till Mars och du får uppdraget att konfigurera en styrsystem för denna, så räknas XMP i all grad överklockning som man inte alls ska göra.

*edit*
På frågan så underklockar jag själv bara. Jag vill ha hög pålitlighet och väljer hellre marginellt sämre prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid överklockat allt från start så fort jag lagt labbarna på dem. Dock har jag erfarit samt läst att det inte varit lönt att manuellt överklocka 3000-seriens Ryzen, så det lade jag av med. Har dock lekt runt lite med CTR2 och valde ändå att jag överklockar min processor då jag gjort det på varenda en före denna CPU.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Överklockar CPU och RAM.

Överklockar bara GPU vid benchmarks. Vid normal användning tycker jag inte den extra temperaturen och ljudnivån är värd den lilla prestandavinsten som ofta inte resulterar i något märkbart ändå.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Minne (15%), gpu (20%), cpu (60%) överklockat här.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

I dagsläget kör jag Undervolt, lägre frekvens och lägre powerlimit på GPU.
CPU gör sin vanliga grej.
RAM kör automagisk XMP/AMP för att uppnå sin spec.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Sitter än idag på en 3770k som får tuffa på. Kör den i 4.4Ghz och har gjort i... 6+ år och jag har aldrig behövt röra inställningarna. Tanken är att den får kämpa på fram till efter sommaren, då har den tagit mig igenom gymnasiet och universitetet. Många rapporter där.

Sidnotering: Den fungerar faktiskt bättre än vad många tror när man säger att man har en 3770k.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Bortsett från att köra RAM-minnet utanför officiell specifikation, nej. Är mycket mer intresserad av undervoltning och optimering av energieffektiviteten hos komponenterna.

Jag har också "undervoltat" mitt grafikkort, genom MSI Afterburner. Det resulterar utöver lägre temperatur och ljudnivå även i att kortet boostar högre. Räknas inte det som överklockning i sig?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Undervoltar/underklockar allt. SFF :/

Permalänk
Medlem

Både CPU, RAM och GPU. Brukade inte labba så mycket med sistnämnda men tycker att AMD gjort det väldigt smidigt i Radeon Software så blev att pröva hur många extra mHz det gick att få ut, det är dock verkligen ingen exakt vetenskap för det känns som att jag krigar med inbyggda algoritmer ständigt.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Moderator, Testpilot

Skiter björnen i skogen?

Tro fan jag överklockar, vad gör jag annars på det här forumet? Skämt åsido, jag försöker fortfarande överklocka i den mån som det tillåts. Senast var mitt RX 6800 som är ett mycket klockvänligt kort och riktigt kul att leka runt med.

Min 3900x däremot är lite tristare men där har jag laborerat mycket med CTR 2.0 och ställt in manuellt olika profiler.

Överklockning är livet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

PBO på cpun. Ska testa CO någon gång när jag orkar updatera bios.
Graffe är power limit höjd för kunna köra +100 på kärnan och +500 på minnet (effektivt 1GHz ökning så man landar på samma boost nivåer som kom på senare boost kort)
Funderar på att leka med minnerna utanför XMP får att få ner timing eller köra 3800MT/s men nyare bios och CO först.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Bortsett från att köra RAM-minnet utanför officiell specifikation, nej. Är mycket mer intresserad av undervoltning och optimering av energieffektiviteten hos komponenterna.

Jag oxå, men jag tycker det räknas som "överklockning" eftersom man är ute efter mer prestanda per watt. Har undervoltat cpu och gpu(tack vare din eminenta guide) och överklockat mina minnen lite grann(3200 c16 -> 3466 c16)

Permalänk
Medlem

Huvuddatorn kör jag helt stock, vill inte ha någon crashing. Dock så är extremöverclockning väldigt roligt.

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk
Medlem

Köper nytt skit om jag behöver mer/bättre prestanda
Med det sagt ligger min 5800X på 4850MHz ootb vilket jag är rätt nöjd med.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Nä, det är alldeles för svårt att överklocka nu för tiden. Visst har man testat den automatiska överklockningen men då jag inte är i behov av det så bryr jag mig inte nämnvärt om den funktionen.
Det jag kan tänka mig överklocka är väl gpun om jag är ute efter lite mer FPS såklart.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja, cpu och gpu. En skvätt

Ram på XMP. Undrar med om det räknas?

Frågar du Intel så är det överklockning 😂

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förut i CPU-manualerna stod det en siffa hur ofta en processor förväntas göra en felaktig uträckning.
Något som vet vad den ligger på idag, och hur överklockning påverkar felfrekvensen?

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Givetvis. Onödigt att lämna gratis prestanda på bordet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd

Provade lite med min 2600x när jag fick tag på den men det var liksom inte värt det (Adrock B450M HDV). Blev några hundra Hz men nä.

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av Wizbro:

Jag har också "undervoltat" mitt grafikkort, genom MSI Afterburner. Det resulterar utöver lägre temperatur och ljudnivå även i att kortet boostar högre. Räknas inte det som överklockning i sig?

Skrivet av Frisell:

Jag oxå, men jag tycker det räknas som "överklockning" eftersom man är ute efter mer prestanda per watt. Har undervoltat cpu och gpu(tack vare din eminenta guide) och överklockat mina minnen lite grann(3200 c16 -> 3466 c16)

Jo, det är väl kanske en slags underkategori till överklockning.

Är mer att min personliga definition av överklockning är kopplad till att man pressar komponenter att köras i en högre klockfrekvens än specifikationen anger via exempelvis högre spänningspåslag. Men det är ju helt klart sant att man allt som oftast får ut högre klockfrekvenser, och därmed prestanda, när man undervoltar exempelvis grafikkort, så det är väl en definitionsfråga i slutändan.

Permalänk
Medlem

Jag har överklockat förr, men mina nuvarande 3900X och RTX 3070 drar tillräckligt mycket ström som det är. Jag experimenterade lite med att undervolta min 3900X i början men fick det aldrig stabilt, så det fick vara som det är. Men om det hjälper för att få behålla mitt nördkort så har jag i alla fall ett 2000 kr tangentbord

Permalänk
Inaktiv

Överklockar vad det går men i min processors fall (9900k) så klarar den inte mer än stock hursomhelst vilket är 4,7GHz all core