Utvecklare 3 års erfarenhet. Vad kan man förvänta sig i lön?

Permalänk
Medlem

Utvecklare 3 års erfarenhet. Vad kan man förvänta sig i lön?

Hej! Skapar en tråd då mina inlägg försvann i lönetråden.

Jobbat som utvecklare i mellanstorstad i snart 3 år. Sitter med mycket .net och en del react, helt OK som utvecklare och har bra mjuka värden men jag går nu i tankarna på att byta jobb dock har jag 0 aning om vad jag kan förvänta mig kräva i lön?

Har hört allt från 38 till 45000, vad kan anses rimligt att ställa?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur bekväm du är i att jobba gratis men..

Mina senaste 3 anställningar (annan bransch) har jag erbjudit att jobba gratis en vecka, sen har jag lämnat löneanspråk.

Då har de fått se vad de gå miste om ifall de tackar nej, och 3 av 3 gånger har de accepterat en mellan 20-30% högre lön än vad kollegorna har. Så den gratis veckan har betalat tillbaka sig flerfaldigt nu

EDIT: lite format fel

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

Jag vet inte hur bekväm du är i att jobba gratis men..

Mina senaste 3 anställningar (annan bransch) har jag erbjudit att jobba gratis en vecka, sen har jag lämnat löneanspråk.

Då har de fått se vad de gå miste om ifall de tackar nej, och 3 av 3 gånger har de accepterat en mellan 20-30% högre lön än vad kollegorna har. Så den gratis veckan har betalat tillbaka sig flerfaldigt nu

EDIT: lite format fel

Intressant! Aldrig hört något liknande, kanske kan vara värt att testa.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Det beror lite på hur duktig du är och vilket företag det är. 38 känns inte orimligt. 45 måste du vara rejält duktig, speciellt då det inte är Stockholm.

Om någon med bara 3 års erfarenhet krävt 45 i Stockholm hade jag förväntat mig hög kvalitet, annars hade jag avslutat rätt tidigt under provis. Med det sagt, 45 är inte orimligt i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Det beror lite på hur duktig du är och vilket företag det är. 38 känns inte orimligt. 45 måste du vara rejält duktig, speciellt då det inte är Stockholm.

Om någon med bara 3 års erfarenhet krävt 45 i Stockholm hade jag förväntat mig hög kvalitet, annars hade jag avslutat rätt tidigt under provis. Med det sagt, 45 är inte orimligt i Stockholm.

Kanske man kan lägga sig runt 40? Medellönen i Sverige är ju 45000 men sen har jag ju mindre erfarenhet och så.

Men nu har jag något att gå på, hatten av! Tackar!

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att ta i från tårna ifall de frågar vad du vill ha samtidigt som du brer på om vad du tjänar idag, "Nja 38 är för lågt, det är på den nivån jag ligger idag och man vill ju självklart gå upp när man byter jobb".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Mitt tips är att ta i från tårna ifall de frågar vad du vill ha samtidigt som du brer på om vad du tjänar idag, "Nja 38 är för lågt, det är på den nivån jag ligger idag och man vill ju självklart gå upp när man byter jobb".

Tack! Det tänker jag, har inget att förlora

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Kanske man kan lägga sig runt 40? Medellönen i Sverige är ju 45000 men sen har jag ju mindre erfarenhet och så.

Men nu har jag något att gå på, hatten av! Tackar!

Medellönen för utvecklare är 45? Stämmer säkert, men då finns det ju med folk som har 40+ års erfarenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Mitt tips är att ta i från tårna ifall de frågar vad du vill ha samtidigt som du brer på om vad du tjänar idag, "Nja 38 är för lågt, det är på den nivån jag ligger idag och man vill ju självklart gå upp när man byter jobb".

Man berättar redan innan sina löneanspråk så arbetsgivaren kan filtrera på en gång. Man blir sällan kallad om inte bägge parter redan har en baslinje.

Tips är ju att inte söka jobb själv, flagga upp att du söker på linkedin och låt rekryterare jaga åt dig. Kom ihåg duktiga rekryterare och bygg upp relation. De tjänar ~200 000 på att hitta jobb åt dig, så de gör ofta ett bättre jobb än vad man själv kan göra. Rekryteraren hjälper dig också med löneanspråk, den får mer betalt ju mer lön du får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Man berättar redan innan sina löneanspråk så arbetsgivaren kan filtrera på en gång. Man blir sällan kallad om inte bägge parter redan har en baslinje.

Tips är ju att inte söka jobb själv, flagga upp att du söker på linkedin och låt rekryterare jaga åt dig. Kom ihåg duktiga rekryterare och bygg upp relation. De tjänar ~200 000 på att hitta jobb åt dig, så de gör ofta ett bättre jobb än vad man själv kan göra. Rekryteraren hjälper dig också med löneanspråk, den får mer betalt ju mer lön du får.

Har nog aldrig gett ett löneanspråk förens sist i processen, brukar inte tas upp innan dess helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Kanske man kan lägga sig runt 40? Medellönen i Sverige är ju 45000 men sen har jag ju mindre erfarenhet och så.

Men nu har jag något att gå på, hatten av! Tackar!

Enligt SCB är medianen för systemutvecklare 43k sist jag kollade. Så under det hade jag inte accepterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Enligt SCB är medianen för systemutvecklare 43k sist jag kollade. Så under det hade jag inte accepterat.

Om man inte har median antalet års erfarenhet kan man omöjligen kräva medianlön. Är dock inte bara kopplat till antal år givetvis, utan även vad du förväntas bidra med, så kan ju korrigera mitt "omöjligen" ovan.

Permalänk
Medlem

Jobbar på ett företag i en medelstor stad.
Här är ingångslönen för utvecklare ca 31k, medianen ligger på 37.5k.
Om man jobbat längre och har mer ansvar så flyttas man till en annan grupp, och där ligger medianen på 46.8k.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Om man inte har median antalet års erfarenhet kan man omöjligen kräva medianlön. Är dock inte bara kopplat till antal år givetvis, utan även vad du förväntas bidra med, så kan ju korrigera mitt "omöjligen" ovan.

Om det stämmer att man i regel får mer i lön när man byter jobb är medianen rätt ointressant när vi pratar om vad man kan få för lön när man byter jobb. Detta då medianen bara beskriver vad de som redan har jobb tjänar, inte vad de skulle få hos en arbetsgivare de skulle ta nyanställning hos.

Så det finns alltså en rätt stor eftersläpning om lönenivåerna på marknaden rör sig (både upp och ner).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Enligt SCB är medianen för systemutvecklare 43k sist jag kollade. Så under det hade jag inte accepterat.

Jobbar man inte i Stockholm behöver man kolla på lönestatistik som undantar "Stockholmslöner" annars kommer man få en skev bild av löneläget. Tvivlar på att medianen i övriga landet ligger så högt för en vanlig systemutvecklare.

Sedan är man ganska färsk med tre års erfarenhet. Jag ser inte varför det skulle vara rimligt att ha ett löneanspråk i de övre percentilerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Jobbar man inte i Stockholm behöver man kolla på lönestatistik som undantar "Stockholmslöner" annars kommer man få en skev bild av löneläget. Tvivlar på att medianen i övriga landet ligger så högt för en vanlig systemutvecklare.

Sedan är man ganska färsk med tre års erfarenhet. Jag ser inte varför det skulle vara rimligt att ha ett löneanspråk i de övre percentilerna.

Visst i Umeå eller så får man nog vara beredd på att gå lite lägre men mellan Malmö, Göteborg och Stockholm är det inte så stor skillnad på lönerna och det är där jobben finns. Nu när det är mycket remote dessutom så även fundera på att jobba "i" storstäderna eller varför inte utomlands? Finns rätt mycket jobb i Köpenhamn t ex.

Tre år är inte så mycket men branschen skriker efter folk vilket givetvis är till fördel för arbetarna. Att begära runt 45k är inte orealistisk alls så länge man är hyfsat duktig. Är själv en jobbsökare nu och de flesta rekryterare jag snackat med har ett spann på 40-55k beroende på erfarenhet.(och hur bra man är på att förhandla 😁)

Sen kan man ju alltid starta eget och dra in 100k eller liknande i företaget men det är såklart mer jobb att hitta uppdrag, deklarera, fixa pension och allt. Och givetvis kan man inte ta ut för hög lön då man ändå får skatta så mycket så man får ta ut under en längre tid.

Permalänk
Medlem

Hur gick det??

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini