Får "Blue Screen" varannan uppstart känns det som.

Permalänk
Medlem

Får "Blue Screen" varannan uppstart känns det som.

Tja, tycker att jag får en Bli screen efter varannan uppstart och typ alltid olika koder.

Jag googlar koderna och försöker åtgärda felen med hjälp av tips på varje specifik kod. Men Blue screen verkar återkomma hela tiden, och olika varje gång typ. Windows är up to date, så även typ alla drivrutiner till de olika komponenterna (tror jag).

Körde först mina minnen i 3200 MHz då dom kan det, men ändrade sen ner till standard 2666 MHz. Ska man gå ännu lägre kanske?

Nu vet jag inte om just minnena är det som orsakar allt, men har sökt efter virus med Windows virus-sökare och den hittar inget virus eller fel.

Tips och hjälp uppskattas.
Något står ju inte rätt till. Och detta är min första gejmingdator, så vet inte om detta är vanligt för många.

Permalänk

Oj.

Det kan ju vara så mycket detta beror på. Vad har du för specifikationer på datorn och ålder? Eller är den ett nyköp? Vänd dig i så fall till ÅF.
Är alla delar lika gamla eller är den uppgraderad med nyare komponenter?

Du får säkerligen många smarta tips här bara du delar lite mer information om datorn.

otydlig
Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Tja, tycker att jag får en Bli screen efter varannan uppstart och typ alltid olika koder.

Jag googlar koderna och försöker åtgärda felen med hjälp av tips på varje specifik kod. Men Blue screen verkar återkomma hela tiden, och olika varje gång typ. Windows är up to date, så även typ alla drivrutiner till de olika komponenterna (tror jag).

Körde först mina minnen i 3200 MHz då dom kan det, men ändrade sen ner till standard 2666 MHz. Ska man gå ännu lägre kanske?

Nu vet jag inte om just minnena är det som orsakar allt, men har sökt efter virus med Windows virus-sökare och den hittar inget virus eller fel.

Tips och hjälp uppskattas.
Något står ju inte rätt till. Och detta är min första gejmingdator, så vet inte om detta är vanligt för många.

Du kan prova med att uppdatera bios.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk

Kör du XMP-profilen på minnen eller har du bara ändrat hastigheten på dem? Om inte, kör XMP-profilen.
Uppdatera BIOS.
Plocka ur CMOS och återställ till fabrik.
Ominstallera operativsystemet.

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem

Okej fick flera svar här.

Köpte datorn i November hos Komplett, med ett 1660 Super, en Ryzen 3600, 16 GB Corsair rgb minnen, dom där popuraste.

Enda jag gjorde var att installera Windows som jag köpte, och sen installerade jag drivrutiner när jag kollade en Youtube video på en populär kanal, engelsktalande. Sen har jag bara installerat några spel och så.

Vet inte ens vad XMP profil är.
Ändrade bara hastigheten på minnena då dom hade 3200 MHz i egenskaperna och moderkortet tillåter det.

Hur uppdaterar jag bios och hur fixar jag XMP-profil, känns som båda dom grejerna kan fixa en hel del🙂

Permalänk
Medlem

Detta är datorns Specs:

Svive Halo S650
Palit GeForce GTX 1660 SUPER GamingPro OC
AMD Wraith Stealth
AMD Ryzen 5 3600
Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB
Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
Corsair TX550M, 550W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Detta är datorns Specs:

Svive Halo S650
Palit GeForce GTX 1660 SUPER GamingPro OC
AMD Wraith Stealth
AMD Ryzen 5 3600
Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB
Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
Corsair TX550M, 550W PSU

På det moderkortet heter det D.o.c.p

Välj den inställningen samt fyll i 3200mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

På det moderkortet heter det D.o.c.p

Välj den inställningen samt fyll i 3200mhz.

Vart väljer jag den inställningen? Försökt leta men vettefan vart jag ändrar D.O.C.P. Helt noob på detta😬

Lyckats uppdatera BIOS iaf via internet. Hade en version från 17/6 2020 och den uppdaterar nu till en version från 8/12 2020. Så 6 månader nyare bios iaf.

Edit: Tror jag hittade D.O.C.P profilen.
Stod auto, off och sen D.O.C.P så valde den och då poppade 3200 MHz upp strax under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Vart väljer jag den inställningen? Försökt leta men vettefan vart jag ändrar D.O.C.P. Helt noob på detta😬

Lyckats uppdatera BIOS iaf via internet. Hade en version från 17/6 2020 och den uppdaterar nu till en version från 8/12 2020. Så 6 månader nyare bios iaf.

Edit: Tror jag hittade D.O.C.P profilen.
Stod auto, off och sen D.O.C.P så valde den och då poppade 3200 MHz upp strax under.

Toppen! Hoppas att de löst sig om det nu är minnet som strulat innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Toppen! Hoppas att de löst sig om det nu är minnet som strulat innan.

Några blue screens jag fått har det stått "..._memory_..." på iaf. Kan kanske ha att göra med andra minnen på datorn, jag vet inte. Men uppdaterade ju iaf BIOS nu också och tror jag uppdaterade någon annan drivrutin också om det var processorn kanske.

Pallar fan inte installera om Windows asså, men kanske blir illa tvungen till slut😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Några blue screens jag fått har det stått "..._memory_..." på iaf. Kan kanske ha att göra med andra minnen på datorn, jag vet inte. Men uppdaterade ju iaf BIOS nu också och tror jag uppdaterade någon annan drivrutin också om det var processorn kanske.

Pallar fan inte installera om Windows asså, men kanske blir illa tvungen till slut😬

Menar du efter att du har fixat docp? Eller innan?

För jag tror att du hade innan satt in 3200mhz och låtit timings osv vara på auto vilket snabbt leder till problem samt för lite ström till minnerna i default auto.

Det som händer med docp profilen är att den manuellt ställer in timings som minnerna är godkända för samt höjer volten till rätt, brukar oftast vara 1.35. Beroende på minne såklart.

Sedan så kan det ju vara så att minnet som används inte finns med på QVL listan vilket gör det en gambling om minnerna fungerar som dom ska eller inte, då tillverkaren inte har testat den konfigen.

Jag gamblade t.ex med mina hyperx fury, som tur nog fungerade felfritt på 3200cl16 trots att dom inte var med på QVL listan. Men det är inte alltid det fungerar. Därför rekommenderas det att köpa ram som finns på QVL.

Har inte tagit mig tid att kika på QVL listan med dina minnen, men med tanke på att du köpte det som ett färdigt system så lär det ju ha kollat så att allt ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Menar du efter att du har fixat docp? Eller innan?

För jag tror att du hade innan satt in 3200mhz och låtit timings osv vara på auto vilket snabbt leder till problem samt för lite ström till minnerna i default auto.

Det som händer med docp profilen är att den manuellt ställer in timings som minnerna är godkända för samt höjer volten till rätt, brukar oftast vara 1.35. Beroende på minne såklart.

Sedan så kan det ju vara så att minnet som används inte finns med på QVL listan vilket gör det en gambling om minnerna fungerar som dom ska eller inte, då tillverkaren inte har testat den konfigen.

Jag gamblade t.ex med mina hyperx fury, som tur nog fungerade felfritt på 3200cl16 trots att dom inte var med på QVL listan. Men det är inte alltid det fungerar. Därför rekommenderas det att köpa ram som finns på QVL.

Har inte tagit mig tid att kika på QVL listan med dina minnen, men med tanke på att du köpte det som ett färdigt system så lär det ju ha kollat så att allt ska fungera.

Jag ändrade bara till 3200 MHz utan att välja DOCP och trodde det var rätt.

Men nu har jag även satt på DOCP och då valdes 3200 MHz automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Jag ändrade bara till 3200 MHz utan att välja DOCP och trodde det var rätt.

Men nu har jag även satt på DOCP och då valdes 3200 MHz automatiskt.

Det är rätt Dvs docp. har du haft några problem sedan dess, var mer min fråga.
När du svarade så var det oklart om du hade problem efter eller om du menade att du hade problem innan.

Samt du sa även att du uppdatera bios, vilket även det hjälper med minnes kompatibilitet.
Så hoppas att det har löst sig nu.

Permalänk
Medlem

Du måste säga vad det är för felkoder du får annars är det svårt att hjälpa. Om du trycker restart i Windows får du BSOD varje gång då? Om man få BSOD vid boot kan Windows stänga av funktioner etc för att lyckas starta. Datorn stängs nämligen inte av helt när man trycker "stäng av" om man inte stängt av fast startup i Windows power settings först förutom vid restart.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Du måste säga vad det är för felkoder du får annars är det svårt att hjälpa. Om du trycker restart i Windows får du BSOD varje gång då? Om man få BSOD vid boot kan Windows stänga av funktioner etc för att lyckas starta. Datorn stängs nämligen inte av helt när man trycker "stäng av" om man inte stängt av fast startup i Windows power settings först förutom vid restart.

Kommer inte ihåg alla olika blue screen koder jag gått men säkert 4-6 olika.

Men tre av dom är dessa om jag minns dom korrekt:
"KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE"
"MEMORY_MANAGEMENT"
"CRITICAL_PROCESS_DIED"

och googlat dom varje gång typ och försökt med någon åtgärd, någon har återkommit, men några nya kommer upp ibland.

Nu har datorn dock inte haft blue screen på senaste 2 uppstarterna efter att jag valt D.O.C.P och uppdaterat drivrutinerna igen och uppdaterat BIOS. Så.... *peppar peppar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Tja, tycker att jag får en Bli screen efter varannan uppstart och typ alltid olika koder.

Jag googlar koderna och försöker åtgärda felen med hjälp av tips på varje specifik kod. Men Blue screen verkar återkomma hela tiden, och olika varje gång typ. Windows är up to date, så även typ alla drivrutiner till de olika komponenterna (tror jag).

Körde först mina minnen i 3200 MHz då dom kan det, men ändrade sen ner till standard 2666 MHz. Ska man gå ännu lägre kanske?

Nu vet jag inte om just minnena är det som orsakar allt, men har sökt efter virus med Windows virus-sökare och den hittar inget virus eller fel.

Tips och hjälp uppskattas.
Något står ju inte rätt till. Och detta är min första gejmingdator, så vet inte om detta är vanligt för många.

Om du överklockar RAM eller CPU. Ställ ned allting till stock och se om du får allting stabilt.
Finns ingen mening att börja överklocka när datorn är så pass instabil just nu.

Jag hade detta problem när jag överklockade.
XMP-profiler kan verkligen ställa till det!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Om du överklockar RAM eller CPU. Ställ ned allting till stock och se om du får allting stabilt.
Finns ingen mening att börja överklocka när datorn är så pass instabil just nu.

Jag hade detta problem när jag överklockade.
XMP-profiler kan verkligen ställa till det!

Men sen jag valde D.O.C.P så har datorn fungerat stabilt. Överclockar endast minnena och innan valde jag 3200 mhz utan att välja D.O.C.P. Sen märkte jag att jag hade en 6 månader gammal BIOS så uppdaterade den. Nu har datorn startat upp 3 gånger utan blue screen.