Hur fan får jag bort denna PSU kabel?

Permalänk
Medlem

Hur fan får jag bort denna PSU kabel?

Kolla bild: https://media.discordapp.net/attachments/160091259573239808/8...

Har försökt att få ut den där jäveln i minst 1 timma nu. Chassit är så extremt litet så får inte plats med fingrarna där. Någon som vet något trick?

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Avstängd

Lossa processor-kylaren?

Permalänk
Avstängd

Tång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Lossa processor-kylaren?

Gör ingen skillnad... Kan inte få grepp om den då moderkortets skydd för alla ingångar är så extremt ”högt”

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Provade, men chassit är så litet att tången slår i allt annat

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Avstängd

Lossa hela moderkortet då (med cpu kylare, minnen etc kvar på plats), lite meck och tar säkert 10 minuter, men har du redan försökt i en timma så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Kolla bild: https://media.discordapp.net/attachments/160091259573239808/8...

Har försökt att få ut den där jäveln i minst 1 timma nu. Chassit är så extremt litet så får inte plats med fingrarna där. Någon som vet något trick?

I det här läget hade jag nog valt att plocka ur moderkortet helt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Gör ingen skillnad... Kan inte få grepp om den då moderkortets skydd för alla ingångar är så extremt ”högt”

Skrivet av Klubba:

Lossa hela moderkortet då (med cpu kylare, minnen etc kvar på plats), lite meck och tar säkert 10 minuter, men har du redan försökt i en timma så

Får väll göra det....

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

En platt skruvmejsen för att trycka på spärren medan du drar i kabeln (som man inte ska göra) skulle jag har kört på iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Kolla bild: https://media.discordapp.net/attachments/160091259573239808/8...

Har försökt att få ut den där jäveln i minst 1 timma nu. Chassit är så extremt litet så får inte plats med fingrarna där. Någon som vet något trick?

Vet du om kontakten har noen slags haker ved sidene for å holde pluggen på plass?

På dette bilde kan du se hakene jeg snakker om.

I så fall kan du bruke en en flat hodet skuvmejsel for å holde inne haken slik du kan lirke loss den fra festet på moderkortet.

I verste fall er det alternativet å montere av hele moderkortet for å ta den ut av kabinettet eller kun montere av kjøleren, hvilket kan være like vanskelig dersom det er trangt om plass.

Permalänk
Medlem

Brukar väl sitta en låsning på ena långsidan på moderkortets del, går kanske att få upp med en skruvmejsel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Vet du om kontakten har noen slags haker ved sidene for å holde pluggen på plass?

På dette bilde kan du se hakene jeg snakker om.

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fae01.alicdn.com%2Fkf%2FHTB1nGg5omfD8KJjSszhq6zIJFXaR%2F4-20-mm-4-8-4-4-Pin-Male-Female-Housing-PC-computer-ATX-CPU-PSU.jpg&f=1&nofb=1

I så fall kan du bruke en en flat hodet skuvmejsel for å holde inne haken slik du kan lirke loss den fra festet på moderkortet.

I verste fall er det alternativet å montere av hele moderkortet for å ta den ut av kabinettet eller kun montere av kjøleren, hvilket kan være like vanskelig dersom det er trangt om plass.

Den har en ”haker”:
https://media.discordapp.net/attachments/427217887187435522/8...

Alternativet blir antagligen att ta ut moderkortet...Inget verktyg får plats. Det är omöjligt

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziron:

En platt skruvmejsen för att trycka på spärren medan du drar i kabeln (som man inte ska göra) skulle jag har kört på iallafall.

Kan inte få någon kraft med den haha, har inget utrymme att kunna hålla på ett sätt som gör att jag kan använda kraft...Tar ba ut hela moderkortet istället. Tar ju ba sån jävla tid

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Tryck in kontakten med hjälp utav kablarna (lättare att lossa haken/låsningen), tryck sedan tex en mejsel från ovansidan på haken/låsningen (via fläktgallret/hålen) och dra ut kontakten med hjälp av kablarna?

Edit: ser att du skulle lossa moderkortet istället, men många glömmer bort att trycka in kontakten innan man trycker in låsningen

Permalänk
Medlem

Vill ni veta en jävligt kul sak :)? Kan inte få bort ena chassi fläkten då det inte finns tillräckligt mycket utrymme 😆. Skulle inte göra någon skillnad pm jag tog bort CPU kylaren heller...

Kolla bilden:
https://media.discordapp.net/attachments/427217887187435522/8...

Går snart in i väggen vet knte hur jag ska få bort detta moderkort

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Fast en fläktkontakt har ju ingen hake, så den borde du ju bara kunna få tag i kabeln och rycka ut, svårare att få tillbaka sen.

Vet inte om jag missuppfattar bilderna men jag tycker inte det ser trängre ut än "vanligt".

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Själva ”haken” till ramen blockar för en hel sida så kan inte få mitt finger runt den. Utrymmet verkar se mycket större ut på bilden än vad den egentligen är

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Själva ”haken” till ramen blockar för en hel sida så kan inte få mitt finger runt den. Utrymmet verkar se mycket större ut på bilden än vad den egentligen är

Hämtade nyss en liten tång och lyckades få bort CPU fläktkabeln så hoppas att jag kommer åt den andra nu...

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Har spenderat 2,5 timmar på att ta bort en liten fläkt pin kabel och mina kläder är helt dyngsura. fattar inte varför varenda jävla kabel ska sitta så hårt? Vad är det för skit, helt ärligt? Snart kastar jag ut datorn ur fönstret

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Har spenderat 2,5 timmar på att ta bort en liten fläkt pin kabel och mina kläder är helt dyngsura. fattar inte varför varenda jävla kabel ska sitta så hårt? Vad är det för skit, helt ärligt? Snart kastar jag ut datorn ur fönstret

Välkommen till "bygga dator själv" världen

Återkom när du har strulat på sådär i 20 år så kan vi ta ett snack om saken sen

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Välkommen till "bygga dator själv" världen

Återkom när du har strulat på sådär i 20 år så kan vi ta ett snack om saken sen

😁😁😁😁😁

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Välkommen till "bygga dator själv" världen

Återkom när du har strulat på sådär i 20 år så kan vi ta ett snack om saken sen

Förra gången jag byggde en dator så bytte jag till fullstor tornlåda för att jag var så trött på att det var så j*vla trångt... Fast det hjälpte inte när jag skulle byta ut RAM-minnena, där ett var blockerat av processorkylaren så det var bara att ta av den.

Permalänk
Medlem

"Kids theese days" !
På min tid minsann så var varenda äventyr i ett datorchassi likställt med tandläkeri på en haj!
När nya hårdvara släpptes så ringlade sig köerna långa utanför akuten.

Men allvarligt talat så fundera på ett bättre chassi när du ändå håller på
Just saker som dessa är ju vad som skiljer bra chassin från dåliga.