Köpråd: mobillurar till min far som har svårt att höra

Permalänk

Köpråd: mobillurar till min far som har svårt att höra

Budget:1200 kr.

Det brukar gå hyfsat med högtalartelefon och prata högt med honom.

Men när han måste ringa till företag pratar de ibland för tyst. De hör honom, men han hör inte dem.

Han tror att nya mobillurar löser detta.

Jag föreslog att ringa hans operatör (tre) och fråga om de har några bra till hans Galaxy S10.

Men finns det några mobillurar som är gjorda för äldre och har klart ljud och extra tydligt tal med hög volym? D.v.s. annat fokus än HiFi-musik eller "x-tra bass". Jag föreställer mig att det skulle finnas lurar speciellt för transportfolk och chefer som pratar en massa i bilen.

De ska gå ner i jackfickan, och han vill nog ha trådlösa. Trådade kräver adapter, men accepteras om de är bättre än trådlösa. Med mick.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Avstängd

Har han hörapparat? Moderna varianter kan också fungera som headset (med ett tillbehör).

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Har han hörapparat? Moderna varianter kan också fungera som headset (med ett tillbehör).

Jag upskattar tanken. Mitt svar till honom var att se om läkare kunde uppgradera hörapparaten. Om han köper en bra och det inte hjälper är det ju utmärkt motivering för att lägga (en hel del mer) pengar på det. Det ger ju högre livskvalitet för honom också tror jag.

Men just nu handlar tråden bara om mobillurar med klart och högt tal. På så vis tänker jag mig att kan den vara till nytta för fler.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Mitt svar till honom var att se om läkare kunde uppgradera hörapparaten. Om han köper en bra och det inte hjälper är det ju utmärkt motivering för att lägga (en hel del mer) pengar på det. Det ger ju högre livskvalitet för honom också tror jag.

Men just nu handlar tråden bara om mobillurar med klart och högt tal. På så vis tänker jag mig att kan den vara till nytta för fler.

Ska det vara in ear, over ear, högtalartelefon eller vad vill farsgubben ha? Jabra har väldigt bra grejer när det kommer till röstsamtal, både hörlurar och högtalare som kan anslutas antingen med kabel eller med Bluetooth. Men återkom med vilken typ ni vill ha så blir det lättare att tipsa

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Jag upskattar tanken. Mitt svar till honom var att se om läkare kunde uppgradera hörapparaten. Om han köper en bra och det inte hjälper är det ju utmärkt motivering för att lägga (en hel del mer) pengar på det. Det ger ju högre livskvalitet för honom också tror jag.

Men just nu handlar tråden bara om mobillurar med klart och högt tal. På så vis tänker jag mig att kan den vara till nytta för fler.

Brorsan som har hörapparat med stöd för blåtandtillbehöret valde att istället köpa "Aftershokz" lurar. Men kanske fel formfaktor.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Zachtionman:

Ska det vara in ear, over ear, högtalartelefon eller vad vill farsgubben ha? Jabra har väldigt bra grejer när det kommer till röstsamtal, både hörlurar och högtalare som kan anslutas antingen med kabel eller med Bluetooth. Men återkom med vilken typ ni vill ha så blir det lättare att tipsa

Han har idag en RF högtalartelefon i bilen, med bra ljud men hoppar frekvens lite. Jag är inte säker på att jag vill att han ska ha en sladd fram till telefonen i hållaren mellan ratten och växelspaken när han kör bil.

Så kör trådlöst, valfri formfaktor så länge den går ner i jackfickan och sitter kvar på skallen/örat.

Antar att jag föreställer mig in-ear med öronklämma och antingen mickpinne eller troligare kort sladd till jackklämma.

Skrivet av Cruentusa:

Brorsan som har hörapparat med stöd för blåtandtillbehöret valde att istället köpa "Aftershokz" lurar. Men kanske fel formfaktor.

Vilken modell? Prisjakt visar många formfaktorer, och en del är över budget, men ändå intressant val.

Detta är ett svårt ämne, för här handlar det ju mest om den mest fantastiska ljudupplevelsen och ljudteknik.

Men jag vet inte, kanske detta är vanligt och SWEC kunde ha en kanontråd med lösningar för pensionärer? Jag skulle älska det.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

S/här/detta forumet. Tack för svar dessutom, uppskattas.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Jag täker att ett bone conduction headset kanske hadde varit bra för en som kanske inte hör så bra ( beroende på hur hörseln är nedsatt dock)
Typ

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Hej denna är lite dyrare men min far som har dålig hörsel har en Doro 8050 4G Mobil finns på Kjell&Co Doro 8050 4G Mobil. Lite utöver din fråga men kan också tipsa om Bellman & Symfon väckarklockorna mycket bra dock så skrämmer det skiten ur husdjuren när den larmar (100dB) om man inte kör med enbart vibrations väckning.

Hoppas mobil tipset var till hjälp, Doro brukar har bra produkter, det bästa vore nog att gå till en affär (lite svårt nu med pandemin) och prov lyssna.

Ha de gött:)