Permalänk

Uppgradera gaming PC

Från en okunnig till er kunniga!

För några månader sen så uppgraderade jag grafikkortet i min sons pc (en gamingpc som var köpt begagnad)

specifikationerna var som följer:
CPU: Intel Core I7 4790K 4,4 GHZ
CPU kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO​
Moderkort: MSI Z97 Gaming 5​
Grafikkort: MSI GTX 970 4gb gaming​
Ram minne: G.skill 16gb 1600mhz DDR3​
Nätaggregat: Cooler Master Thunder 700w 80+​
SSD: 240gb 6gbB/s​
Hårddisk Toshiba 2TB 7200RPM​
Chassi: Cooler Master Silencio 550 GG Edition (Ljuddämpat och mycket tyst)​
Skivläsare!​
Datorn har 2 fläktar, en fram och en bak!​

Jag köpte dock omgående ett nytt grafikkort! Asus Rog Strix RX 5700 XT 8G

nu går jag i tankarna att byta ut även CPU, ram minne och moderkort?! Då jag lämnade in min dator för utbyte av grafikkort så fick jag till mig att jag nog i framtiden skulle byta ut dessa och att även utöka ram minnet till 32gb då man tydligen skulle ha ddr4 numera! Vad rekommenderar ni för en okunnig? Vad behöver jag för att fräscha upp min dator för en budget runt 10 000 (ej mer, helst under!) Tanken är att behålla grafikkortet och byta ut lite andra delar som passar ihop bra i förhållande till mitt nya grafikkort! Min tanke är att kunna spela dom nyaste spelen i en ok bra standard (min son har inte jätte krav men vi vill hänga med i utveckligen en del iaf om man säger så) samt så är vi sugen att börja med vr via datorn och idag har min dator inte ens ett usb-c uttag som det rekommenderas!
Är jag otydlig i mina formuleringar är det nog mest okunskap haha men fråga så utvecklar jag!
mvh Peter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Soptunnebarn:

Från en okunnig till er kunniga!

För några månader sen så uppgraderade jag grafikkortet i min sons pc (en gamingpc som var köpt begagnad)

specifikationerna var som följer:
CPU: Intel Core I7 4790K 4,4 GHZ
CPU kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO​
Moderkort: MSI Z97 Gaming 5​
Grafikkort: MSI GTX 970 4gb gaming​
Ram minne: G.skill 16gb 1600mhz DDR3​
Nätaggregat: Cooler Master Thunder 700w 80+​
SSD: 240gb 6gbB/s​
Hårddisk Toshiba 2TB 7200RPM​
Chassi: Cooler Master Silencio 550 GG Edition (Ljuddämpat och mycket tyst)​
Skivläsare!​
Datorn har 2 fläktar, en fram och en bak!​

Jag köpte dock omgående ett nytt grafikkort! Asus Rog Strix RX 5700 XT 8G

nu går jag i tankarna att byta ut även CPU, ram minne och moderkort?! Då jag lämnade in min dator för utbyte av grafikkort så fick jag till mig att jag nog i framtiden skulle byta ut dessa och att även utöka ram minnet till 32gb då man tydligen skulle ha ddr4 numera! Vad rekommenderar ni för en okunnig? Vad behöver jag för att fräscha upp min dator för en budget runt 10 000 (ej mer, helst under!) Tanken är att behålla grafikkortet och byta ut lite andra delar som passar ihop bra i förhållande till mitt nya grafikkort! Min tanke är att kunna spela dom nyaste spelen i en ok bra standard (min son har inte jätte krav men vi vill hänga med i utveckligen en del iaf om man säger så) samt så är vi sugen att börja med vr via datorn och idag har min dator inte ens ett usb-c uttag som det rekommenderas!
Är jag otydlig i mina formuleringar är det nog mest okunskap haha men fråga så utvecklar jag!
mvh Peter

Vad kör ni för spel nu och i vilken upplösning/detaljnivå? Vad är det ni vill förbättra? Vill du uppgradera för att du vill uppgradera eller för att någon annan sa till dig att du borde göra det? Jag tycker din dator bör duga redan nu för att köra spel i en OK standard även om det såklart beror på din definition snarare än min. Vilken sorts VR-system är ni intresserade av?

Permalänk
Medlem

Låter som att du skulle ha köpt ny dator från början om du ändå tänker uppgradera MoBo, CPU, minne och grafikkort?
Nä, jag tycker det ser bra ut som det är nu. Räcker fint för spel i 1080p!

Om du vill fräscha till det lite så satsa på kringutrustning som schyssta hörlurar och mus eller nåt.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Vad kör ni för spel nu och i vilken upplösning/detaljnivå? Vad är det ni vill förbättra? Vill du uppgradera för att du vill uppgradera eller för att någon annan sa till dig att du borde göra det? Jag tycker din dator bör duga redan nu för att köra spel i en OK standard även om det såklart beror på din definition snarare än min. Vilken sorts VR-system är ni intresserade av?

Ska väl svara lite allt! I ärlighetens namn är det väl lite både och skulle man väl kunna säga haha! Alltid varit intresserad av datorer och är väl en tekniknörd utan egna superkrafter att lösa saker själv! Har väl hållit på med datorer och gaming själv sen jag var liten och har alltid försökt hänga med i utvecklingen trots min bristande kunskap!
Idag spelar vi eller min son mest Roblox och Unturned, pubg, sandstorm, Sea of Thieves, Teardown och Minecraft osv men han växer och intresset breddas! Vi kör även en del Microsoft Flight simulator och det är ju rätt krävande spel som vi absolut inte i mitt tycke kan spela helt problemfritt i denna bruk och i och med vårt intåg i Oculus Quest 2 så är vi också intresserad att kunna spela även det spelet i vr i en bra najs standard med link kabel och steam VR! Har även köpt på mig Half-life Alex som jag ännu inte testat då (Oculus Quest 2 är en kommande födelsedagspresent till min son som fyller år i April men jag kommer tjuvtesta det innan). Har ingen aning vad Half-life Alex kräver i VR så frågan är lite svår att svara på men vill ju att det rullar på bra!
Så det är väl lite både och.. att hänga med i utvecklingen lite, men också givetvis att jag fick uppmaningen om att mer krävande spel skulle jag behöva uppgradera datorn lite framöver! ! Avsaknaden av Usb-c, Avsaknaden av Ddr4! Avsaknaden av 32gb ram, Men också för att jag kan och har råd att leka lite med min dator! Jag och vi är dock inte sådana supergamers att vi dreglar efter dom allra nyaste grafikkorten på marknaden! Mitt grafikkort byttes av Alina och det var dom som tipsade mig om detta grafikkort med! Dom tyckte att nästa steg var att göra dessa åtgärder och kan jag göra datorn bättre och mer framtidsanpassad med t ex vr spelande, usb-c, ddr4 och nyare kommande spel i bra skick så är det en grej jag iaf funderar på!

har väl inge krav på att det ska spelas i Äkta 4k men "snäppet under" i så bra form som möjligt inom ramen av min budget! Har idag en skärm "Acer 27" Predator XB271HUWQHD" som min dator är kopplad till och har väl ingen tanke på att byta ut den!
Jag är väl mest intresserad av att matcha upp min dator till det grafikkort jag nu köpt! Hade jag varit ute efter ännu bättre hade jag väl behövt ett ännu bättre grafikkort med som dom senaste!
Tack för du tog dig tid att svara, trodde ingen skulle svara haha! Fråga på om du undrar mera, och rekommendera gärna nått om du känner lusten faller in! problemet som jag mest känner är ju att jag inte vet vad som passar ihop med dom delar jag har, där är väl det största bekymret för mig! Vad kan jag ha kvar! Vad behöver bytas, är det bättre att ha den kvar och i framtiden köpa en helt nya gaming pc, eller ska jag uppgradera denna som dom på Alina rekommenderade!

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Låter som att du skulle ha köpt ny dator från början om du ändå tänker uppgradera MoBo, CPU, minne och grafikkort?
Nä, jag tycker det ser bra ut som det är nu. Räcker fint för spel i 1080p!

Om du vill fräscha till det lite så satsa på kringutrustning som schyssta hörlurar och mus eller nåt.

Lite det jag ville höra! bl.a! Jag tänker alltid framåt! och denna dator duger nu för oss men sen? Ska jag ha denna dator tills jag köper ny, eller ska jag succesivt uppgradera den! Vad är bäst och vad kommer man billigast undan med Återigen vill jag hänvisa till mitt tidigare inlägg att rekommendationen från Alina var att uppgradera! Tack för svar!