Vilket bilmärke är billigast på bildelar/reparation? (Köpråd)

Permalänk
Medlem

Vilket bilmärke är billigast på bildelar/reparation? (Köpråd)

Har planer på att införskaffa mig en bil inom en snar framtid, men behöver lite hjälp.

Är inte särskilt bilintresserad, och vill egentligen att allt bara "ska funka".

Bilen får kosta max 200 000:- , helst en "Sedan", då jag tycker den formen är finast.

För mig är det viktigt med en pålitlig bil. Som rullar utan större strul. När det väl behövs reparation så ska inte en bildel kosta lönen, utan ligga på en sund nivå (självklart beror det på vilken del det är). BMW och AUDI har jag hört har dyra bildelar, så de ryker för mig. Citroen och Renault har man hört dåliga rykten, frågan är hur mycket det stämmer?

När jag väl köper bilen så ska den hålla så långt det bara går.

Så om ni har lite tips och råd på bilmärke och modell, berätta gärna.

Har inget krav på att den ska ha "the latest and gratest". Mitt största fokus ligger i att den ska hålla, och ha bra kvalité i sitt primära syfte (bromsar, motor, och allt annat som en bil ska ha).

Hoppas ni förstår hur jag tänker.

EDIT: Kan lägga till att jag kör till jobbet med den (60 km varje dag, tur-retur). Gärna hästkrafter 140 eller mer.
Är inte intresserad utav en minibil. En "lagom" stor (sedan helst - men kombi, SUV, fungerar också). År 2015 och uppåt.

//Outbox.

Permalänk
Medlem

Autodoc säljer billiga bildelar https://www.autodoc.se
Din trådstart är lite snurrig, vet du inget mer än att du vill ha en sedan som är billig att reparera? Tala om att kasta ett stort nät. Förresten, ett bra alternativ till ordet reliabel är pålitlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Autodoc säljer billiga bildelar https://www.autodoc.se
Din trådstart är helt snurrig, vet du inget mer än att du vill ha en sedan som är billig att reparera? Tala om att kasta ett stort nät. Förresten, ett bra alternativ till ordet reliabel är pålitlig

Ahh, svengelska "reliable". Vad mer är det du inte förstår i trådstarten?

Har lagt till lite mer info.

Som sagt, har ingen bra koll på bilar och vad som är "bra att ha". Hade jag vetat det hade jag inte startat denna tråd.

Permalänk
Medlem

Trodo om du behöver köpa reservdelar.

Sedan billigaste sedanen att fixa och reparera tror jag att skulle säga en Saab 9-5 02-10, Helvete va billig reservdelar är både nya å begagnade. Få saker som behövdes bytas ut de 6 åren jag hade den och det finns instruktioner hur man fixat allt på nätet.

Permalänk
Medlem

Kia eller Japanskt. Håller för alltid

Permalänk
Medlem

Suzuki

Jag sitter i samma sits. Jag skulle behöva byta till en större bil med fyrhjulsdrift. Ska man ha en nyare bil utav dem större märkerna så landar en begagnad på 200-250 tusen. Har hört av folk samt läst en del om Suzuki. Ingen macho bil men ska hålla riktigt bra. Jag ska nog ta och provköra en Suzuki Vitara kommande vecka hos en handlare och se. Men kika lite på suzuki.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Kia eller Japanskt. Håller för alltid

Vad kör du själv för någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marre021:

Jag sitter i samma sits. Jag skulle behöva byta till en större bil med fyrhjulsdrift. Ska man ha en nyare bil utav dem större märkerna så landar en begagnad på 200-250 tusen. Har hört av folk samt läst en del om Suzuki. Ingen macho bil men ska hålla riktigt bra. Jag ska nog ta och provköra en kommande vecka hos en handlare och se. Men kika lite på suzuki.

Tack för tips, ska kolla :D. Ähhh behövs ingen "macho-bil".

Permalänk
Medlem

En 10-15 år gammal bil brukar ha betydligt billigare delar än en bil som är nästan ny. För 200 000 kr får du en 3 år gammal bil, vilket i princip en nästan ny bil.

Välj en så vanlig bilmodell som möjligt i ett så vanligt utförande som möjligt. Det är bra om modellserien varat ett par år, gärna samma modell i 7 år eller mer.

Du skulle kunna köpa dig en välskött Volvo S60 som inte rullat så många mil, VW Passat funkar oxå, den finns i sedanmodell. Sedanmodeller brukar dessutom vara billigare än kombibilar eftersom de inte alls är lika praktiska för exempelvis en barnfamilj eller för någon som behöver lasta mycket.

200 000 kr är väldigt mycket pengar för en bil. Åk till en bilhandlare som har alla möjliga nästan nya bilar med lite olika tillverkare och modeller och kika runt.

Nej Audi har inte nödvändigtvis dyra bildelar, BMW kan däremot ha det men är inte säkert att det nödvändigtvis behöver vara så. Men man kan göra det väldigt dyrt för sig och köpa "original" delar hos auktoriserade återförsäljare.

Jag skulle köpa nya bromsvajrar till familjens Volvo V70 2007. På Volvo kostade vajrarna ca 1100 kr styck (2 går åt) från Tyskland gick de att köpa för 160 kr styck med frakt.

Vissa bildelar kan du spara en hel del pengar på att köpa begagnade dessutom.

Delar kan du köpa på exempelvis redan nämnda Autodoc, Mister-Auto ett annat. Bildelar24 finns oxå. Det finns fler ställen jag inte kommer på nu.

Permalänk
Medlem

Kolla på Kia eller Skoda. Där kan du få i princip nya bilar för dom pengarna. Då har du garantier dessutom.

Permalänk
Medlem

Ett tips när du hittat en bil som är intressant är att söka på "<bilen> kända fel" och se även vad dessa kända fel kostar att åtgärda.

Sedan hade även bilprovningen förr statistik på vilka bilar som hade minst anmärkningar, och vad vanliga fel på bilarna var.
Vet ej om det finns kvar.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att reservdelspriset inte är intressant, det som kostar är arbete. Ska du ha en så pass ny bil så titta på vilka garantier (om några) de erbjuder, vad som täcks av de, vad som täcks av helförsäkringen hos ditt försäkringsbolag. Vid större jobb som inte täcks av garantin kommer bilen avskrivas och du köps ut om nu försäkringen täcker vad som nu hänt, i annat fall får du köra den till skroten.

För 200 000 får du en ny Kia Rio, ny Škoda Fabia Combi, ny Hyundai i30/i30 Kombi, Hyundai Kona, ny Opel Crossland, ny Peugeot 2008 etc, men då får du ta värdeminskningen som sker omgående. Beg och du får en större bil med större motor då, men kan fortfarande vara ny nog att ha lite garanti kvar. Vill du ha plugin-hybrid så bör du hitta en beg Ioniq runt 200 000 kr och då kan du kör din pendling på el.

Du kan i princip köpa vad som helst utom Tesla för 200 000 kr, det handlar bara om skick och ålder.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du inte är bilintresserad så antar jag att du inte är intresserad av att meka själv heller?
I sådana fall skall du hålla dig borta från alla Audi, BMW, Mercedes osv, de kan kosta en arm att serva/reparera, men det gäller även de flesta nyare bilar. Tillverkarna tjänar inte så mycket pengar på bilarna, men guld på att folk servar dem.

Välj en pålitlig bil, jag säger som vanligt Toyota valfri modell.
De har dessutom inte så blodiga priser på service/reservdelar, men det finns givetvis undantag även hos dem.

Men om du inte bryr dig om bilar, varför smälla 200k på en? Onödigt mycket pengar, när du kan få en schyst A till B bil för runt 50k eller mindre.

Permalänk
Medlem

Kia har väl 7 års garanti och Toyota har 10 års garanti/20 000 mil. Har själv en toyota avensis 2015 av den anledningen.

Permalänk
Medlem

Koreanskt/Japanskt är prisvärda och pålitliga, speciellt nyare modeller.

Permalänk
Medlem

Mazda har 10 års garanti (eller 15 000 mil, vilket som kommer först) på sina bilar, så där kan t.ex. Mazda 3 eller Mazda 6 vara av intresse. Mazda 6 är lite större. Köper du en Mazda från 2017 så är du nog runt din budget (eller långt under) med en välutrustad bil och då är det fortfarande 6 år garanti kvar. Kan man inget om bilar så är det ju himla skönt att kunna lämna in bilen för reparation gratis.

Permalänk
Medlem

Jag kör Mercedes och det skulle jag väl inte rekommendera om man vill komma billigt undan med delar och service...

Du hade kunnat kolla på diverse "Delplock" sidor vad som finns mycket av. Brukar vara mycket VAG (VW, Audi, Skoda, mycket delar som är samma), eventuellt en del Saab. Där kan du också hitta delar MYCKET billigt om du behöver laga. Kruxet är att du får meka av prylarna själv. Men varför inte ta tillfället i akt att lära sig litegrann, även om man inte är intresserad?

Jag har egentligen bara en input. När det gäller service, olja och oljefilter, så håll dig borta från "long life" olja och intervaller som brukar ligga på en 3000 mil. Du vill byta betydligt oftare, då många bilar speciellt med turbo kläggar igen rejält annars. Silar och geggiga oljetråg. Om du nu vill att bilen ska gå och gå. Innan jag köpte mercan hade jag en passat som gick 47.000 mil. Oljebyte och filter var 1500 mil!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skulle säga att reservdelspriset inte är intressant, det som kostar är arbete.

Inget är så sant som detta. Efter de år jag jobbat som bilmekaniker kan jag bara säga, stirra dig inte blind på reservdelspriser då de inte säger särskilt mycket alls. En reservdel kan kosta ett par hundralappar men det tar åtta timmar att byta den. Ett extremt exempel förvisso men det är mycket så det är med moderna bilar. Arbetstiden är det som kostar.

Och för guds skull, åk inte till verkstäder typ "Solna bilteknik" bara för att de är billiga. Det finns en anledning till varför de är billiga.

Vill du slippa så mycket huvudvärk som möjligt ska du köpa en ny bil så du har garantier och försäkringar som täcker eventuella problem. En begagnad bil som passerat bäst före är inget bra köp om du oroar dig för höga reparationskostnader för de kommer, förr eller senare, såvida du inte har kompisar som kan hjälpa dig med i alla fall de enklare sakerna.

Olika bilforum är din vän när du söker runt efter vad saker kostar och vilka verkstäder du ska undvika.

Permalänk
Medlem

@Alphahanne: Det ju brutalt många olika jobb som tar 6-10 timmar, så där rycker typ en månadslön bara i arbetskostnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Inget är så sant som detta. Efter de år jag jobbat som bilmekaniker kan jag bara säga, stirra dig inte blind på reservdelspriser då de inte säger särskilt mycket alls. En reservdel kan kosta ett par hundralappar men det tar åtta timmar att byta den. Ett extremt exempel förvisso men det är mycket så det är med moderna bilar. Arbetstiden är det som kostar.

Och för guds skull, åk inte till verkstäder typ "Solna bilteknik" bara för att de är billiga. Det finns en anledning till varför de är billiga.

Vill du slippa så mycket huvudvärk som möjligt ska du köpa en ny bil så du har garantier och försäkringar som täcker eventuella problem. En begagnad bil som passerat bäst före är inget bra köp om du oroar dig för höga reparationskostnader för de kommer, förr eller senare, såvida du inte har kompisar som kan hjälpa dig med i alla fall de enklare sakerna.

Olika bilforum är din vän när du söker runt efter vad saker kostar och vilka verkstäder du ska undvika.

Skrivet av Petterk:

@Alphahanne: Det ju brutalt många olika jobb som tar 6-10 timmar, så där rycker typ en månadslön bara i arbetskostnad

Många verkstäder går runt på bara oljan, dessutom. Man kan tycka att en service på 8000 är dyrt, men kollar man kvittot så ser man vart de mesta av slantarna går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Alphahanne: Det ju brutalt många olika jobb som tar 6-10 timmar, så där rycker typ en månadslön bara i arbetskostnad

Det jag menar.

Ett bra exempel. Många motorer har idag kamrem. Det kan vara en billig bil i inköp men den är konstruerad så att för att kunna byta rem-eländet måste motorn lyftas ur. Själva delarna kostar egentligen ingenting men arbetet att göra jobbet kan ta två hela arbetsdagar. Det är inget taget bara ur luften, så är det på vissa bilmodeller.

Så ska man köpa en bil och vill vara säker på att inte stå där med svarte petter när saker behöver fixas, kolla upp vad standardreparationer kostar. Kamremsbyte, bromsar (såväl skivor som ok och motorer till handbroms, alltså inte bara belägg), styrleder, bärarmar, drivaxeldamasker, turboaggregat (om sådant finns), ABS-sensor, AC-pump, generator, vattenpump, kylare osv. osv. Alla dessa saker är sådant som kommer att behöva bytas, frågan är bara när.

Och se för tusan till att byta olja ofta och använda rätt olja, särskilt om motorn har kamkedja, annars står man där med motorras och det är billigare köpa ny bil än reparera.

Permalänk
Medlem

Toyota bygger inte världens roligaste bilar, men de har ju gott rykte
https://www.youtube.com/watch?v=4E793WS72aU

Permalänk
Skribent

Ju mindre biltillverkare, desto dyrare delar, generellt sett. VAG är bra sett till tillgång på delar och att använda dem i massvis med olika modeller, vilket driver ner kostnaderna.

Ska det rekommenderas bilar till främlingar säger jag i nio fall av tio Toyota. De funkar, de har till och med verkstäder som vet vad de gör, och det finns anledningar till att det gjorts vetenskapliga studier på just deras kvalitetsarbete. Att bilarna är lika roliga som syfilis att framföra är en annan femma, det brukar inte bekomma den genomsnittliga bilkunden som ska frakta bakdelen från punkt A till B. Just Toyota har också hyfsade reservdelspriser, då de är såpass stora och globalt utspridda.

För egen del har jag främst ägt Peugeot och Renault, utan egentliga skräckhistorier. Objektivt är reservdelarna betydligt dyrare än till VAG i fallet Renault, men köper man dem inte från svensk handlare sparar man ofta 50–60 procent. Genom att skruva själv sparar man de stora pengarna, fick förra veckan en offert på 4 500 spänn för att byta styrleder på båda sidor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unclefred:

Kia har väl 7 års garanti och Toyota har 10 års garanti/20 000 mil. Har själv en toyota avensis 2015 av den anledningen.

lite missledande information där kanske, toyota har 3 års nybilsgaranti.
Sedan har de som många andra premium märken en viss garanti på beg bilar de säljer själva och som du sedan måste serva hos dem för att kunna ta del av den.

Permalänk
Moderator

Intressant att du dömer ut Audi. Jag har för tillfället en 10 år gammal Audi A3 TDI och jag tror inte att jag haft en billigare bil. Jag har kört den ca 32000 mil och har fixat väldigt lite. Hittills har det varit hjullager och länkarmar fram och det är allt. Men inte så konstigt när bilen gått så långt den gått.

Innan det hade jag två olika Toyota, och visst var jag väldigt nöjd med dem och jag tyckte att det var lite problem, men det var alltid något som upptäcktes på varje service när de blivit 3-4 år. Bromsar som låg emot och andra smågrejer. Lätt 1000-2000kr extra vid varje service.

Permalänk
Medlem

Som jag förstår vill du inte skruva och ha det problemfritt, då skulle jag satsa på en ny lite billigare bil med lång nybilsgaranti där även serviceavtal ingår, problemfritt ägande i 5 år borde inte vara något konstigt i så fall. Sen för andrahandsvärdet så är det ofta lättare att bli av med en kombi bara ett tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

För egen del har jag främst ägt Peugeot och Renault, utan egentliga skräckhistorier. Objektivt är reservdelarna betydligt dyrare än till VAG i fallet Renault, men köper man dem inte från svensk handlare sparar man ofta 50–60 procent. Genom att skruva själv sparar man de stora pengarna, fick förra veckan en offert på 4 500 spänn för att byta styrleder på båda sidor...

Yttre? Då är det fan ett rån. Jag har bytt massor av styrleder på olika Renault-modeller (De ÄTER styrleder av någon anledning) och det är ett jobb jag fixar på en halvtimme per sida. Är det inre är det lite knepigare men inte så värst mycket.

Permalänk
Skribent
Skrivet av Alphahanne:

Yttre? Då är det fan ett rån. Jag har bytt massor av styrleder på olika Renault-modeller (De ÄTER styrleder av någon anledning) och det är ett jobb jag fixar på en halvtimme per sida. Är det inre är det lite knepigare men inte så värst mycket.

Inre och yttre, bara jobb. Har svårt att förstå hur det blir drygt fyra timmar jobb även med inre leder. Delarna i sig kostade mig hutlösa 20 euro för båda sidor. Saknar lyft att göra det själv på, bara.

Permalänk
Medlem

Toyota min första tanke, känd för att vara pålitliga, kör själv japanskt fast Honda. Lexus har också gott ryckte dock inge billiga delar.

Permalänk
Medlem

Alls svar som inte börjar med Toyota kan du ignorera. (Lexus om du vill köpa lite lyxigare). Är inne på min 5e Volvo men det är ju bara för att farsan alltid kört en.