Extern SSD/Nvme 4TB ->

Permalänk
Medlem

Extern SSD/Nvme 4TB ->

Finns det extern SSD/Nvme-lagring på 4TB eller mer?

Ser interna SSD finns som 8TB för konsument, och det skulle vara nimt, men de "färdiga" externa verkar ha en limit på 2TB. Kan det verkligen stämma?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

troligen pga att marknaden för usbdiskar med en kostna på 10000:- eller mer är nog ganska liten iom att du generellt inte äns når upp i sata hastigheter med dem utan oftast cappar på 5GBit/s om usb till sata kontrollern i chassit klarar det vilket i många fall den inte gör.

tippar på att mekaniskt i den storlekten är nog mer efterfrågat externt som backup diskar osv iom att du får dem för typ 1/10del av priset.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Asus har ett kabinett för nvme som fungerar finfint.
Köp det samt en nvme-disk så e du hemma.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen pga att marknaden för usbdiskar med en kostna på 10000:- eller mer är nog ganska liten iom att du generellt inte äns når upp i sata hastigheter med dem utan oftast cappar på 5GBit/s om usb till sata kontrollern i chassit klarar det vilket i många fall den inte gör.

tippar på att mekaniskt i den storlekten är nog mer efterfrågat externt som backup diskar osv iom att du får dem för typ 1/10del av priset.

Jag har en Thunderbolt 40Gb/s som jag tänkte nyttja. Jag köper gärna en mekaniskt disk också, om de klarar dessa hastigheter och är helt ljudlösa. Hade en NAS från Qnap med 4 mekaniska diskar i och jisses så slö och ljudlig den var.
Tänkte köpa en SSD eller Nvme extern istället av ovan nämnda anledning.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Asus har ett kabinett för nvme som fungerar finfint.
Köp det samt en nvme-disk så e du hemma.

Yes, tack! Det finns på Dustin och Webhallen också. Det får bli en sådan. Finns det kabinett med Thunderbolt-anslutning tro?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Jag har en Thunderbolt 40Gb/s som jag tänkte nyttja. Jag köper gärna en mekaniskt disk också, om de klarar dessa hastigheter och är helt ljudlösa. Hade en NAS från Qnap med 4 mekaniska diskar i och jisses så slö och ljudlig den var.
Tänkte köpa en SSD eller Nvme extern istället av ovan nämnda anledning.

ja TB3 är väl ett alternativ givetvis iom pci-e passthrough så full hastighet i princip på nvme enheter.

dessa chassin var vad jag fick upp med TB3 och 2.5 eller m.2 enheter
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s461629843&catId=336

dock lite dålig info på prisjakt om m.2 chassina pratar nvme eller sata iom att bägge protokollen kan användas på samma typ av m.2 kontakt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Yes, tack! Det finns på Dustin och Webhallen också. Det får bli en sådan. Finns det kabinett med Thunderbolt-anslutning tro?

Har bara sett med USB 3.2 som ger 10Gb i hastighet.
Finns det med TB (20 el 40Gb) lär det kosta ordentligt mycket mer skulle jag tippa.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag har en OWC Envoy Express med en 1TB m2 nvme disk.

Finns flera m2 nvme ssd diskar med 4TB, men de kostar en del (6000-7000 kr?).

https://www.owcdigital.com/products/envoy-express

https://www.amazon.se/-/en/dp/B08D28X4HW

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Har bara sett med USB 3.2 som ger 10Gb i hastighet.
Finns det med TB (20 el 40Gb) lär det kosta ordentligt mycket mer skulle jag tippa.

Det border räcka iofs. Jag kommer ha 2TB systemdrive och då det inte går att utöka med större- eller extra disk, är jag nödgad att hitta någon extern lösning som fungerar tillfredsställande.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag fick kompromissa, men det blev en Samsung 870 QVO 8TB SSD & ICY BOX USB Type-C enclosure for 2.5“SATA drives. Hoppas den kombon blir bra. Jag fick göra avkall på Nvme då de kostaden nästan dubbelt så mycket som vanlig 2,5" SSD. Men 8 TB lär räcka en stund. Det mesta av filerna kommer vara statiska. Inte så majestätiskt mycket skrivningar till disk, endags lagring för bilder och kanske Time Machine.
Jag får se om det funkar tillfredställande.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Finns ju USB 3.2 Gen 2x2 som ger 20 Gbits men den standarden är rätt sällsynt på moderkort osv som jag förstår det. Vet ej heller vilka NVMe-chassin som stöder det. Har inte sett något Thunderbolt-chassi. Men kanske finns på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Finns ju USB 3.2 Gen 2x2 som ger 20 Gbits men den standarden är rätt sällsynt på moderkort osv som jag förstår det. Vet ej heller vilka NVMe-chassin som stöder det. Har inte sett något Thunderbolt-chassi. Men kanske finns på internet.

Ja, jag hittade en och annan, så det finns. Dock är själva disken dyrare, eller så mycket dyrare att jag inte kunde motivera ett köp.
Det blev en 2,5" med hastigheter på runt 500/500MB/s. Det får duga.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K