Biowares storsatsning Anthem går i graven

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Bioware är i praktiken ett dött varumärke. Alla som gjorde deras klassiska titlar har hoppat av Bioware för länge sedan. Vad är vitsen med att bli hypad av uppföljare gjorda av människor som inte hade ett dugg att göra med originalen? Det är som om någon rando skrev en uppföljare till Sagan om Ringen. Meningslöst.

Ja, Bioware känns precis som Blizzard numera.
Det ikoniska utvecklarnamnet ligger kvar, men alla nyckelpersoner bakom de stora varumärkena är borta.
I bakgrunden styr endast kortsiktiga finansiella mål hos drakarna Activision och EA.

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att det gick som det gick med Anthem. Spelet hade sån enorm potential, men Bioware lyckades inte ta till vara på den.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

And we never saw it coming.... *host* *host*

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

And we never saw it coming.... *host* *host*

När jag hörde om Anthem Next så misstänkte jag att EA skulle "lägga ner" det för att senare ta upp det igen och släppa som "Anthem 2", då det antagligen inte skulle gått att fixa spelet med mindre än samma insatser som krävs för att utveckla ett nytt spel... typ.

Det mest troliga är väl att EA suger för evigt, men hoppet är det sista som överger människan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur många timmar Fallout 76 har du kört då?

Jag har snart 500 timmar.

0 timmar Fallout 76 och 0 timmar Anthem. Finns många MMPOOORRGG skit därute för de som bara vill skjuta och vandra runt, de behöver inte förstöra bra singleplay spel med handling för att skapa fler av detta sort.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

0 timmar Fallout 76 och 0 timmar Anthem. Finns många MMPOOORRGG skit därute för de som bara vill skjuta och vandra runt, de behöver inte förstöra bra singleplay spel med handling för att skapa fler av detta sort.

Men hur vet du att dom är skit om du inte har spelat dom? Att dom inte tilltalar dig betyder inte automatiskt att dom är skit. Nu tycker jag personligen att Anthem faktiskt *är* skit, men då har jag också spelat det och kan därför uttala mig. FO76 har jag inte spelat för att det inte tilltalar mig, så jag kan inte veta om det är dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Men hur vet du att dom är skit om du inte har spelat dom? Att dom inte tilltalar dig betyder inte automatiskt att dom är skit. Nu tycker jag personligen att Anthem faktiskt *är* skit, men då har jag också spelat det och kan därför uttala mig. FO76 har jag inte spelat för att det inte tilltalar mig, så jag kan inte veta om det är dåligt.

Skit för att dessa företag som en gång i tiden gjorde utmärkta single player RPG har börjat med ett helt annan typ av spel som egentligen är fullständigt ointressant för "stamkunderna". Dessa två bolag är kända för kvalitets RPG, jag föredrar att de fortsätter sådär. Finns ju en massa andra multiplayer skjutande därute, varför ska de fåtal bra singleplay spelen också bli multiplayer? Så ja, att de misslyckas och floppar gör mig glad...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Men hur vet du att dom är skit om du inte har spelat dom? Att dom inte tilltalar dig betyder inte automatiskt att dom är skit. Nu tycker jag personligen att Anthem faktiskt *är* skit, men då har jag också spelat det och kan därför uttala mig. FO76 har jag inte spelat för att det inte tilltalar mig, så jag kan inte veta om det är dåligt.

Nej, jag håller med om att summan av Anthem tyvärr är skit, även om jag inte kan låta bli att bara flyga runt lite och dänga någon random mob ibland. En gemensam nämnare med FO76 är dock att det är ett "hatat spel" framförallt för att många bildat sig en bestämd uppfattning utifrån vad de läst om spelet på Reddit.

Permalänk
Medlem

Ge oss ett nytt Mass Effect istället. Överlevde Sheppard?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av hakan78:

Ge oss ett nytt Mass Effect istället. Överlevde Sheppard?

Det ska ju komma ett nytt

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Skit för att dessa företag som en gång i tiden gjorde utmärkta single player RPG har börjat med ett helt annan typ av spel som egentligen är fullständigt ointressant för "stamkunderna". Dessa två bolag är kända för kvalitets RPG, jag föredrar att de fortsätter sådär. Finns ju en massa andra multiplayer skjutande därute, varför ska de fåtal bra singleplay spelen också bli multiplayer? Så ja, att de misslyckas och floppar gör mig glad...

Då kan du ju simma lugnt i att i FO76:s fall så är det ett helt annat team som arbetar med det än folket som jobbar på deras singelplayer-titlar. Bethesdas A-lag jobbar just nu på minst 2 solo-RPGer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det ska ju komma ett nytt

Jo. Det har dom sagt så länge att jag knappt kommer ihåg vilket år det var.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Jag kommer naturligtvis att köpa Mass Effect remastern, fast jag redan kört alla tre spelen moddade med buggfixar och högupplösta texturer.
Jag kanske kommer att köpa Dragon Age 4, men jag har inte lirat nåt av de tidigare pga att de kräver EA konto, och det vägrar jag skaffa.
Spel bortom det har jag inga förhoppningar om. Jag antar att de kommer att göra ett nytt Mass Effect för att dra in pengar men jag förväntar mig att det blir som Andromeda, ett generiskt rymd shoot'em-up som inte har någon Mass Effect känsla.
Jag hoppas jag har fel, men jag tror det är slut med Bioware.

EDIT: sen till de som gnällde på Star Wars tidigare vill jag bara säga att Solo och Rogue One var de bästa star wars filmerna sen den ursprungliga trilogin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Då kan du ju simma lugnt i att i FO76:s fall så är det ett helt annat team som arbetar med det än folket som jobbar på deras singelplayer-titlar. Bethesdas A-lag jobbar just nu på minst 2 solo-RPGer.

Bra! Önskar ändå att deras multiplayer floppar. Man vet aldrig vad giriga direktörer får för sig om det visar sig vara lönsam...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Det sjuka var väl att dom ändå pumpade ett år, vilken waste. Kan ju knappt ha varit kul för dom stackare som fick sitta i projektet heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Ge oss ett nytt Mass Effect istället. Överlevde Sheppard?

I ett av sluten gjorde han visst det. Han är väl typ rymdgud i några slut också.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Med den synvinkeln skulle ju aldrig några uppföljare till något verk vara bra. Då skulle vi inte få några nya StarWars filmer heller tex.

Är det bara jag some ser något extremt fel med denna kommentar? Filmvis så har allting StarWars relaterar varit sjukt dåligt under de senaste 5 åren.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrwu:

Är det bara jag some ser något extremt fel med denna kommentar? Filmvis så har allting StarWars relaterar varit sjukt dåligt under de senaste 5 åren.

Japp.
Det är bara du.

Rogue one är i min mening en av de bästa starwarsfilmerna

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Japp.
Det är bara du.

Rogue one är i min mening en av de bästa starwarsfilmerna

Rouge one och Mandalorian är två undantag i annars ett havs av bajs då det gäller Disney-Starwars...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yasko:

Rouge one och Mandalorian är två undantag i annars ett havs av bajs då det gäller Disney-Starwars...

Hehe. Jag hade nog formulerat det aningen annorlunda. Men ja - jag känner väl liknande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Rouge one och Mandalorian är två undantag i annars ett havs av bajs då det gäller Disney-Starwars...

Det ska tydligen bli fler serier framöver likt Mando.
Listan var bra lång, hoppas de håller samma kvalité bara.

Permalänk
Skrivet av Homer_S1:

Hoppsan !
Tur man inte köpte när det begav sig då.
Hade känt mig rätt blåst på kosingen då...

/Homer_S

Anthem är ett av de spel som jag spelat mest och jag är rätt så pi$$ed över denna nyhet.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Medlem

Trist och man tycker detta borde vara en lärdom hur viktigt det är med ett bra första intryck. Spelar inte roll om man spelat ett spel eller inte. Får ett spel dåliga recensioner så är det svårt att få folk att spela det.

Lite andra exempel (bara steam men ger ändå en bild av verkligheten):

No Mans Sky:
Realase: runt 200.000 spelare
1 månad senare: strax över 9000 spelare
Och nu efter diverse uppdateringar osv så ligger det runt 11.000 spelare från att som värst varit runt 1000-2000 spelare
https://steamcharts.com/app/275850#All

Cyberpunk:
Release: över 800.000 spelare
1månad senare: strax över 80.000 spelare
Och nu: runt 20.000 spelare
https://steamcharts.com/app/1091500#All

Förövrigt rätt spännande med tex Path of exile som är riktigt duktiga på att uppdatera sitt spel hur deras statistik ser ut.
https://steamcharts.com/app/238960

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrottOchStraff:

Då skulle vi inte få några nya StarWars filmer heller tex.

Du säger det som om det skulle vara något dåligt

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Du säger det som om det skulle vara något dåligt

Jag tycker dom nya filmerna är asbra Kan ju inte vara ensam om det? Eller har jag missat någonting?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag tycker dom nya filmerna är asbra Kan ju inte vara ensam om det? Eller har jag missat någonting?

Nej du är inte ensam, man får den känslan när man ser de i följd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fototoken:

Anthem är ett av de spel som jag spelat mest och jag är rätt så pi$$ed över denna nyhet.

kan tänka mig det

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar