Quiz: Remakes och remasters

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av mudde:

Själv tycker jag remasters är fantastiskt då de görs korrekt.

Det är klart att remasters kan vara bra av olika skäl, såsom jag förklarade i mitt tidigare inlägg. Men jag vet inte om jag håller med dina resonemang helt och hållet.

Om ett spel vars grafik är gjord för en viss upplösning, är det i sak inte en brist att högre upplösningar inte finns som val. Dessutom är ju i princip alla spel före ca 2005 (grov generalisering) gjorda för att visas på CRT-skärmar i någon mån och då spelar jag dem hellre på just en CRT än en modern LCD om det inte finns "moderna upplösningar" som val.

Att spelmekaniken är föråldrad är också rätt tveksamt. Av precis samma skäl som jag inte vill se Det sjunde inseglet omklippt för att tilltala en modern publik så vill jag inte bli av med möjligheten att spela Resident Evil med tankkontroll, just eftersom spelet är designat kring det i grund och botten. Lägger man till alternativa kontrollscheman så får det vara valbart, inte default.

Hur vanligt är det med buggar i originalspel som får remasters? Jag kommer inte på några särskilda bortsett från Heavy Rain, där remastern iofs också hade vissa buggar (om än i mycket mindre utsträckning). Men det är klart att om ett spel är helt FUBAR, typ GTA IV, så är det nog lika bra att börja om från scratch mer eller mindre.

Håller helt med dock gällande konsolexklusiva, mer obskyra spel. Men då tänker jag att det primärt handlar om rena portar hellre än remasters. Shenmue är ett ypperligt exempel på det. Nu lades det till flertalet funktioner i de spelen visserligen men det är fullt möjligt att spela dem såsom de upplevdes på Dreamcast, minus laddtiderna förstås.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Dinkefing:

Jag tycker synd om dagens ungdomar som de endas spelen de får spela för första gången är remasters och remakes. Det märks inte bara med spel utan även all form av media och kultur. Vi befinner i en slags mörk medeltid för underhållning.

Endast tre fel. Vad vinner man?

Eh?
Det lanseras ju spel på löpande band. Du kan väl inte på allvar mena att remakes och remasters utgör majoriteten av alla släppta spel över det senaste året?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Det är klart att remasters kan vara bra av olika skäl, såsom jag förklarade i mitt tidigare inlägg. Men jag vet inte om jag håller med dina resonemang helt och hållet.

Om ett spel vars grafik är gjord för en viss upplösning, är det i sak inte en brist att högre upplösningar inte finns som val. Dessutom är ju i princip alla spel före ca 2005 (grov generalisering) gjorda för att visas på CRT-skärmar i någon mån och då spelar jag dem hellre på just en CRT än en modern LCD om det inte finns "moderna upplösningar" som val.

Jag själv är glad om jag slipper ha en CRT-skärm hemma. Det är skönt att kunna spela så mycket som möjligt på samma utrustning i den grad som är rimlig och möjlig.

Lite fixande av grafiska begränsningar och flyt som i originalet begränsades av hårdvara är i mina ögon också bra, så länge det görs med omsorg.

Citat:

Att spelmekaniken är föråldrad är också rätt tveksamt. Av precis samma skäl som jag inte vill se Det sjunde inseglet omklippt för att tilltala en modern publik så vill jag inte bli av med möjligheten att spela Resident Evil med tankkontroll, just eftersom spelet är designat kring det i grund och botten. Lägger man till alternativa kontrollscheman så får det vara valbart, inte default.

Jag håller med att man ska vara försiktig med moderniseringar av spelmekanik. Remasters ska i mångt och mycket kännas som originalet, men ta t.ex. spel som Arcanum - att fixa spelmekaniken där vore önskvärt. Sen finns det många spel där man lade onödigt mycket tid i usla menyer och inventory management - sånt för gärna moderniseras. Jag blir glad också om det finns möjlighet att slippa springa för mycket fram och tillbaka långa sträckor och grinda genom random spawns.

Citat:

Hur vanligt är det med buggar i originalspel som får remasters? Jag kommer inte på några särskilda bortsett från Heavy Rain, där remastern iofs också hade vissa buggar (om än i mycket mindre utsträckning). Men det är klart att om ett spel är helt FUBAR, typ GTA IV, så är det nog lika bra att börja om från scratch mer eller mindre.

KotOR2 som nämnes i Quizen (i viss grad även ettan men båda är fantastiska trots buggarna), och ännu värre med Arcanum är väl exempel på det, men det finns många fler rejält buggiga spel jag spelat mycket. Hade gärna sett dessa buggfixade. Speciellt många konsolspel drabbades ofta då de inte kunde patchas.

Citat:

Håller helt med dock gällande konsolexklusiva, mer obskyra spel. Men då tänker jag att det primärt handlar om rena portar hellre än remasters. Shenmue är ett ypperligt exempel på det. Nu lades det till flertalet funktioner i de spelen visserligen men det är fullt möjligt att spela dem såsom de upplevdes på Dreamcast, minus laddtiderna förstås.

Jag gillar också när Nintendo släppt t.ex. Zelda igen till nya, gärna bärbara konsoler. T.ex. OoT till 3DS är ett exempel på en i mina ögon utmärkt remaster som behåller känslan av originalet bra.

Permalänk

Alla rätt på andra försöket!

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Avstängd

5/10 Korrekta svar!
Du verkar ha en bra balans mellan gamla och nya intressen!

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

9/10 och då tabbade jag mig på "konsol som lanseras med en remake" tänkte direkt på att jag hade ju fan super mario all stars till mitt snes när jag var liten men hade ingen aning om det lanserades med det :/ chansade på nåt annat, dumt att inte gå på magkänslan

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Vadå bundlades med en populär remaster? Mycket vag fråga.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

7/10, men med flera rena turgissningar, måste erkännas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

2/10
Är ganska ointresserad av spelen i denna quiz.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Keeper of the Bamse

"Var det konsolfrågorna eller årtalsfrågorna"

Hehe. Det var konsolfrågorna, första konsolen jag ägde var en Xbox one som jag köpte 2014 eller så. Har ju varit PC-spelare sen 1992, har sjukt dålig koll på gamla konsolspel märker jag

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

3/10. Värdelös på konsolgrejer.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

1/10 Ganska skickligt att ha så lite rätt!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Äntligen något man inte får 7 av 10 på.Tänkte detta blir jag nollad på. Men fick 4 rätt.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

3/10 haha 😋🌧️🕺

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

konsolproblem så blev bara 4 av 10

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Konsoller, det är det där som håller upp hyllor. 3/10.

Permalänk
Medlem

4/10 ganska nöjd ändå

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" Konsol: PS5 (+2TB SSD, 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita
Reciever: Onkyo TX-NR676E UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Lite synd att det gått inflation i remasters på senare tid. Den här quizen tar ju upp en del verkligen vettiga exempel remakes och remasters genom tiderma!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni missförstått frågan om remasters.

Vilken spelkonsol bundlades med en populär remaster?
Super Mario All-Stars är inte en remaster. Det är en remake. Spelet är omgjort från grunden.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kunde gått bättre

Permalänk
Medlem

Haha, det märks att jag inte är nån bred spelare. Flera spel jag inte ens hört talas om, och sen massa konsoler som jag aldrig befattat mig med.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S