BSOD vid Windows Update och även direkt efter nyinstallation

Permalänk
Medlem

BSOD vid Windows Update och även direkt efter nyinstallation

Sonen har en äldre dator som används frekvent så nu är stämningen inte på topp och jag kommer inte vidare själv.

Ursprungligt problem
En windows-uppdatering behövdes för ett spel. Vid varje försök att installera uppdateringen (Feature Update version 20H2) blev det blåskärm och uppdateringen rullades automatiskt tillbaka. Felkod: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA. Detta uppstår endast vid försöka att installera uppdateringen, spel och annat går hur bra som helst att köra.

Då felkoden indikerar vad som skulle kunna vara minnesfel, körde vi Memtest86 utan att något hittades. Provade även att ta ut en av de båda RAM-stickorna i taget men samma fel fortfarande. Testade även att rensa pagefile.sys då det stod som tips någonstans.

Efter ominstallation av Windows
Installerade om Windows på SSD:n (tog bort samtliga partitioner på båda diskar för att verkligen tömma allt) och efter första omstarten när själva filerna kopierats/installerats kom samma BSOD igen. Då testade jag följande - ett steg i taget:

• Byta ut båda RAM-minnen mot andra som vi köpte begagnat under dagen

• Installera Windows igen på den mekaniska hårddisken

• Plocka ut Geforce-kortet och körde på integrerade grafiken (hade redan tidigare plockat ut enda övriga kortet, ett ASUS-wifi-kort)

• Körde repair via Windows-USB-stickan

Men inget har hjälpt, även om jag vid något tillfälle kommit lite längre innan BSOD:en har dykit upp. Det enda jag själv kan tänka mig återstår nu är att det är moderkortet och/eller CPU:n vilket är mindre lätt att ta reda på då vi tyvärr inte har några andra gamla doningar liggande för att testa att byta till.

Någon som har fler goda råd?

Specs
Minne: 2x8 GB Kingston HyperX Beast 2400MHz (även testat med 2x8 GB Ballistix 1600 Mhz)
Grafikkort: MSI GeForce GTX 1070 Gaming 8 GB
Disk 1: 256GB Samsung 950 Pro SSD
Disk 2: 1TB mekanisk HDD
Processor: Intel Core i7-4770K
Moderkort: MSI Z97 Gaming 5
Nätdel: 500W (80+)

Permalänk
Medlem

Återställ BIOS för att få bort all överklockning och ändring, samt uppdatera BIOS till senaste firmware (1.D): https://download.msi.com/bos_exe/mb/7917v1D.zip (från https://www.msi.com/Motherboard/support/Z97-GAMING-5#down-bio...
Installera Windows igen (på SSD) med två RAM i andra och fjärde platsen från processorn, om BIOS är redan på 1.D installera Windows med bara en RAM på andra platsen från processorn.

Annat att testa:
- I BIOS med XMP på/av där PÅ är RAM överklockning och körs i optimala spec, och AV sätter moderkortet gränsen på RAM.
- Kan vara bra att skapa nytt Windows USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Återställ BIOS för att få bort all överklockning och ändring, samt uppdatera BIOS till senaste firmware (1.D): https://download.msi.com/bos_exe/mb/7917v1D.zip (från https://www.msi.com/Motherboard/support/Z97-GAMING-5#down-bio...
Installera Windows igen (på SSD) med två RAM i andra och fjärde platsen från processorn, om BIOS är redan på 1.D installera Windows med bara en RAM på andra platsen från processorn.

Annat att testa:
- I BIOS med XMP på/av där PÅ är RAM överklockning och körs i optimala spec, och AV sätter moderkortet gränsen på RAM.
- Kan vara bra att skapa nytt Windows USB.

Jag uppdaterade bios till 1.D och resetade alla inställningar i bios. Sen startade jag om och då kom vi faktiskt vidare in i Windows (utan att ha installerat om). Drog igång en Windows Update som startade om och nu står och tuggar med meddelandet "Getting Windows Ready. Don’t Turn Off Your Computer". Har googlat och det rekommenderas att man låter den stå i 2-3 h innan man försöker komma runt det så det gör vi väl. Den har nog hållit på i ca 45 min nu vilket är drygt men men.

Just nu sitter de "nya" (begagnade) RAM-minnena i burken, så det skulle ju - om det visar sig fungera till sist - kunna vara så att de gamla RAM-minnena de facto var trasiga, och att de "nya" behövde nya bios-versionen och fabriksinställt bios för att fungera. Jag tackar så länge och återkopplar här när (om) vi kommit vidare.

Tack så länge @Aizu

Permalänk
Medlem

Victory!

Det funkar!!! Stort tack för hjälpen @Aizu.

Vi sa att vi meckar inte mer just nu, men eventuellt testar vi att även sätta i de gamla minnena om nån dag och ser om det fortsätter lira så får han ju 32 GB minne. Och börjar det krångla är det tydligt tecken på att det är något fel på dem.