RX 6800 XT - minnet klockar inte ner

Permalänk
Medlem

Är det här verkligen ett problem?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tongy12:

Tack för förklaringen! Förstår bättre nu.

Vet du vad den "förväntade" värdet för signal blanking ska vara?

Nej tyvärr, men jag tror att standardvärdena finns färdigt att hämta fram i CRU. Det är ingen garanti att de värdena funkar med just din skärm dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Är det här verkligen ett problem?

Inte på så sätt att det är skadligt för grafikkortet, nej.

Det kan dock vara väldigt irriterande som användare eftersom det, beroende på kylare, kan skapa en situation där kortet blir tillräckligt varmt för att köra igång fläktarna, som sedan kyler ner kortet så fläktarna slår av, för att sedan en kort stund senare bli tillräckligt varmt att köra igång fläktarna igen osv osv.

Så i en sån situation får man antingen leva med fläktar som går on - off - on - off - on - off i korta intervaller eller slå av zero RPM mode helt och hållet = mera oväsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Inte på så sätt att det är skadligt för grafikkortet, nej.

Det kan dock vara väldigt irriterande som användare eftersom det, beroende på kylare, kan skapa en situation där kortet blir tillräckligt varmt för att köra igång fläktarna, som sedan kyler ner kortet så fläktarna slår av, för att sedan en kort stund senare bli tillräckligt varmt att köra igång fläktarna igen osv osv.

Så i en sån situation får man antingen leva med fläktar som går on - off - on - off - on - off i korta intervaller eller slå av zero RPM mode helt och hållet = mera oväsen.

Alternativt justera fläktkurvan eller se till så det kommer in mer luft i chasit.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har aldrig sett minnet klockas ner på mina GPU's senaste 5 generationerna jag har haft, däremot har det alltid funnits funktion för GPU att klocka ner sig baserat på belastning.

Det du bör kolla efter är strömförbrukning och inte stirra dig blind på temp/minnesklocka, antagligen är den redan väldigt nära viloläge.

Permalänk
Medlem

Kör jag 120Hz så klockar minnena ner sig men kör jag 144Hz så klockar inte minnena ner sig samt kör jag custom inställning 142Hz så klockar minnena ner sig.. Skärmen är en LG 27GL83A-B.

Finns en video (av många säkert) som beskriver hur man "fixar" detta för AMD kort då.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tongy12:

Tja! jag har ett rx6800xt aorus master, och har nu märkt att memory clock alltid ligger på runt 2000 mhz även när grafikkortet är på 1% användning vilket gör att min temp alltid ligger på 60 grader. Någon annan som har detta problemet?

Vilken bios har du? kan du kolla?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nDre:

Vilken bios har du? kan du kolla?

https://i.imgur.com/y4l3N2c.png

Har samma bois

https://imgur.com/a/KhG5t3w