Hur länge håller ett nätagg?

Permalänk
Medlem

Hur länge håller ett nätagg?

Har ett gammalt Corsair TX750 750W i min dator, säkert 12 år gammalt eller något, borde man byta ut det eller håller det?

Har en ryzen 5 3200 och kommer skaffa 3060ti/3070 när det går.

Permalänk
Moderator

Det kan tuffa på fint i flera år till eller så säger det poff och tar med sig resten av datorn när du installerar det nya grafikkortet. Skulle säga det beror på ålder snarare än belastningen i så fall. Det är helt omöjligt för oss att säga om det kommer att hålla eller inte, vad du gör i det här fallet beror på dig och hur mycket du vågar chansa.

Permalänk
Medlem

Det beror på. Jag har haft ett par olika nätaggregat från EVGA med 10 års garanti. Då räknar jag med att det ska hålla minst 10 år. Ditt nätaggregat från Corsair har, om jag inte är ute och cyklar, 5 års garanti. För att vara konsekvent så skulle jag därmed säga minst 5 år. Om du ändå ska uppgradera hårdvaran tänker jag att efter 12 år med samma nätaggregat kan det vara värt att köpa ett nytt.

Permalänk
Frilansskribent

Mitt Corsair HX520 fyller 14 år i år.
Tuffar på som om inget har hänt i min HTPC numera, istället för i min workstation.

Öppnade det härom året och kollade genom det och gjorde rent. Borde kanske byta något tag, men senaste nya nätagget som skulle ersatt det gick sönder efter ett år.

Så det är ju lite, "hur långt är ett snöre?"
Men visst är nätdelar 'färskvara' på flera sätt, saker slits och utsätts för värme.
Men ett bra nätagg bör hålla många år.

EDIT: I ditt fall, skulle jag köpt ny nätdel av modell bättre.

derp
Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

EDIT: I ditt fall, skulle jag köpt ny nätdel av modell bättre.

Jäklar, borde jag då byta mitt 750 W Cougar-nätagg från 2010 när jag någon gång i framtiden får mitt 3080 och 5900X? Jag som tänkte att jag skulle kunna köra på med det gamla som aldrig har krånglat och 750 W borde ju räcka. Kan ett nätagg faktiskt ta med sig hela datorn om det pajar?