Nvidia återintroducerar fler gamla grafikkort – för kryptobrytning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Tolkade det som sagt som att det var miljön som var baktanken, vad var det annars du syftade på? Både Norge och Sverige t.ex. går ensamma igenom mer el per år än Argentina trots att vi tillsammans har en tredjedel av Argentinas befolkning. Var det bara menat som kuriosa? Varför valde du Argentina istället för något av de mycket mindre länderna som använder ungefär lika mycket el?

Gissar att det är pga att det var i "nyheterna"
ex https://www.bbc.com/news/technology-56012952

Permalänk
Medlem

Heja utveckling av teknik, nej vänta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Tolkade det som sagt som att det var miljön som var baktanken, vad var det annars du syftade på? Både Norge och Sverige t.ex. går ensamma igenom mer el per år än Argentina trots att vi tillsammans har en tredjedel av Argentinas befolkning. Var det bara menat som kuriosa? Varför valde du Argentina istället för något av de mycket mindre länderna som använder ungefär lika mycket el?

Sätt en Argentinare i -10c och se om den använder mindre el än en norrman/svensk.

Är ju som att jämföra bensinförbrukning på två bilar men ena kör nedförsbacke och andra uppför...

Utan att ens kolla upp någonting så vet jag för faktum att både Sverige/Norge är mer Co2 neutrala än Argentina där återvinning inte existerar på någon större nivå.

Kan tänka mig att deras kofabriker som inte mäts genererar mer Co2 än vad våra länder gör totalt med tanke på hur mycket kött de exporterar.

Finns lite mer än elförbrukning som kan användas för att jämföra miljöpåverkan, just Argentina är ju ökänd för sina pruttande kossor och volymerna de trycker ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Sätt en Argentinare i -10c och se om den använder mindre el än en norrman/svensk.

Är ju som att jämföra bensinförbrukning på två bilar men ena kör nedförsbacke och andra uppför...

Utan att ens kolla upp någonting så vet jag för faktum att både Sverige/Norge är mer Co2 neutrala än Argentina där återvinning inte existerar på någon större nivå.

Kan tänka mig att deras kofabriker som inte mäts genererar mer Co2 än vad våra länder gör totalt med tanke på hur mycket kött de exporterar.

Finns lite mer än elförbrukning som kan användas för att jämföra miljöpåverkan, just Argentina är ju ökänd för sina pruttande kossor och volymerna de trycker ut.

Det var ju lite det som var min poäng, Argentina drar väldigt lite KWh i förhållande till sin storlek och miljöförstöring jämfört med till exempel de nordiska länderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Du är inte för att åka på semester då också antar jag? Eller anser du att resan till Thailand genererar mer "värde" än kryptovaluta? Tar du bilen till ICA eller cyklar du?

Det är en ganska liten del av världens tillgängliga energi som används till matproduktion och tak över huvudet. Allt annat är mer eller mindre onödigt, eller?

Jag är helt med på din poäng, dock vet jag inte om det är rättvist att jämför energiåtgång på mat med kryprovaluta.
Men nu när elåtgången för krypto är nästan lika stor som Sveriges elåtgång per år, så kan vi nog båda två vara överens om att det mer meningslöst än att lägga samma energi på tex mat

Vi får se till att gå med en handduk i väskan om det blir värre

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

Jag är helt med på din poäng, dock vet jag inte om det är rättvist att jämför energiåtgång på mat med kryprovaluta.
Men nu när elåtgången för krypto är nästan lika stor som Sveriges elåtgång per år, så kan vi nog båda två vara överens om att det mer meningslöst än att lägga samma energi på tex mat

Vi får se till att gå med en handduk i väskan om det blir värre

https://phys.org/news/2015-12-christmas-energy-entire-countri...

Är det en mer rättvis jämförelse? Självklart är detta en "baksida" av en fri marknad och att ström har en marknadskostnad, när du väl köpt energin så är du fri att göra vad du vill med den. Sedan om krypto inte har något värde för dig kan jag förstå, men branschen växer i snitt flera 100% per år i värde vilket vittnar om att marknaden inte håller med om uttalanden som "slöseri med energi" etc etc.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk

Blir nog bra 😄👍 blir som förra vändan, när krypto korten kommer är bubblan över. Köpte ett gäng P104 or för 800 styck när förra bubblan sprack 👍

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem

Ser ingen mening i dessa korten, min 3070 gör 60mh/s och drar 125w.

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zedarion:

Ser ingen mening i dessa korten, min 3070 gör 60mh/s och drar 125w.

Anledningen är att Nvidia vill förhindra översvämning av andrahandsmarknaden med kort när kryptovalutor gör in i sin nästa "krasch fas" så de kan kränga ännu fler kort då miningskorten inte kan säljas till "gamers".

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

speculativ valuta utan något egentligt värde.

Hur tror du att fiatvalutor som SEK fungerar egentligen...?

Permalänk
Medlem

Själva chipet kanske inte tar resurser ifrån Ampre produkterna men GDDR6 minnena som är brist på används.
Varför inte använda gamla GDDR5 så att produktionen av Ampre inte blir skadad?

Permalänk
Medlem

Fult av Nvidia att strypa kryptobrytning med 3060 och påstå att de tänker på gamers. Samtidigt som de lanserar en (gammal eller ej) grafikkortserie just för kryptobrytning. Istället borde de ha återlanserat 2000 serien med lägre priser för alla som inte kan få tag på 3000-serien grafikkort. Men då blir det inte ett lika stort klirr i kassan så det går ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Fult av Nvidia att strypa kryptobrytning med 3060 och påstå att de tänker på gamers. Samtidigt som de lanserar en (gammal eller ej) grafikkortserie just för kryptobrytning. Istället borde de ha återlanserat 2000 serien med lägre priser för alla som inte kan få tag på 3000-serien grafikkort. Men då blir det inte ett lika stort klirr i kassan så det går ju inte.

lite så; nytt namn med en gammal produkt motiverar mer en prisökning.