Permalänk
Medlem

asus Zenwifi AX XT8 SONOS

Har installerat ett AX XT8 mesh system med en enhet ansluten till WAN och den andra trådlöst på 5 Ghz.

Fungerar bra utom för en produkt: SONOS (ej någon Boost) dvs SONOS använder ASUS WiFi

2 separata högtalare fungerar korrekt och är registrerade som WiFi enheter i GUI

Jag har dessutom en SONOS Beam med 2 bakhögtalare anslutna trådlöst.

SONOS Beam är registrerad som en WiFi enhet medan bakhögtalarna ligger registrerade som WIRED i GUI, vilket är felaktigt

Någon som vet varför det blir så? Har haft vissa problem med att SONOS inte fungerar som det ska och söker eventuella anledningar....

Permalänk
Medlem

Prova annan firmware. Reseta före och efter du flashar. Gör manuella inställningar efter omflashning.

https://en.community.sonos.com/troubleshooting-228999/zenwifi...

Permalänk
Medlem

Mesh kan vara lite ombytligt beroende på vad för överlappning du har mellan noderna. Sonos och chromecast tex kan behöva bindas till en nod för att inte hoppa emellan för då funkar det inte. Det finns en funktion för det i Asus programvara.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset Anders F. Jag har bundet både Sonos o Chromcast till en nod, Men tyvärr så tappar Sonos högtalarna anslutningen då o då. Har haft samtal med både SONOS o ASUS idag o båda bekräftar att det är problem med senaste firmware på ASUS. Man jobbar på det men ingen release tidpunkt, Dessutom sa ASUS representanten att man måste kanske backa flera releaser för att få SONOS stabilt.... SONOS tycker att man ska köpa deras BOOST för en tusenlapp...

Permalänk
Medlem

@glimmare
Så beam är anslutet med kabel?
Är de bakre högtalarna ihopsatta som ett surround med beamen?

Om du går in i sonos appen och kollar under Inställningar > System > Om Mitt System, på varje högtalare står det WM: sen en siffra vad har respektive sonoshögtalare för siffra?

Hur ser network matrix ut?

Permalänk
Medlem

Min SONOS anläggning. En Play 1 (WM1), en SONOS One (WM1) samt en Beam (WM1) konfigurerad med 2 st surround högtalare SONOS One (båda WM2). Allt trådlöst utan BOOST.
Jag tog tipset från AndersF ovan och har bundet SONOS produkterna till Routern ( ej noden). Surroundhögtalarna dyker inte upp i ASUS lista så ej bundna .
Mitt problem just nu är att allt fungerar men plötsligt finns inte alla SONOS i appen (S2). Går att få tillbaka med strömsladd ur och sedan återinstallation. Kan vara vilken SONOS produkt som helst som faller ifrån.
Igår försvann Beam o surrondhögtalarna. Idag på em fanns de helt plötsligt utan någon omistallation!!
SONOS tycker att jag ska ansluta en SONOS produkt med ETH. Inte bra för mig då routern inte står i närheten av SONOS. Har mycket bra WiFi signal i hela huset. ASUS medger att det är problem men har ingen lösning utan att nergradera . Finns förslag på detta på andra siter.
Alla ideer o tips är välkomna!!

Permalänk
Medlem

Om du ansluter en av högtalarna med kabel kommer du använda SonosNET vilket betyder att högtalarna kommer att anpassa sig automatiskt.

Visa även en bild på Sonos Network Matrix

Permalänk
Medlem

Det är vad SONOS har föreslagit, men min router står inte i nära anslutning till någon av SONOS produkterna. Jag har frågat SONOS om man kan ansluta en SONOS enhet med kabel till NODEN (ej routern) i mitt ASUS Zenwifi AX XT8 . Har inte fått svar än.

Har också frågat om SONOS kan garantera att man inte tappar SONOS om man installerar en BOOST ( då blir det ju ett eget nätverk)
Inget svar än

Permalänk
Medlem
Skrivet av glimmare:

Det är vad SONOS har föreslagit, men min router står inte i nära anslutning till någon av SONOS produkterna. Jag har frågat SONOS om man kan ansluta en SONOS enhet med kabel till NODEN (ej routern) i mitt ASUS Zenwifi AX XT8 . Har inte fått svar än.

Har också frågat om SONOS kan garantera att man inte tappar SONOS om man installerar en BOOST ( då blir det ju ett eget nätverk)
Inget svar än

Enligt mig har du iaf 4 alternativ.

1. Lägger ner lite tid och energi och drar en kabel till någon av sonoshögtalarna

2. Nedgraderar firmware på Asus till 3.0.0.4.386.25790 som verkar fungera med Sonos

3. Köpa en boost som jag tycker är bortkastade pengar eftersom att dra en kabel till en högtalare blir ungefär samma sak

4. Kör på med nuvarande som inte fungerar och helt enkelt vänta på att Asus förhoppningsvis ska lösa problemet med någon kommande firmware.

Permalänk
Medlem

Tack för dina förslag
Så här tänker jag
1. Inte aktuellt med tanke på högtalarnas och routerns placering
2. Kan vara ett alternativ men önskar använda den senaste uppdateringen
3. Ja en kostnad men jag kan ställa en BOOST intill routern på ett mycket enkelt sätt
4. Ja ett alternativ om man lyckas lösa problemet
Har tänkt att försöka med det förslag som SONOS har givit:
Jag ansluter en av högtalarna till NODEN (ej routern) med ETH och kollar om detta blir stabilt.
Hela SONOS systemet är nu anslutet och ligger enl GUI med alla högtalarna på NODEN med ETH symbol. Risken som jag ser är att 5GHZ mellan router o node inte är tillräckligt stabil. Vet om några dagar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av glimmare:

Inget svar än

Jag band båda mina Play 5 till en och samma meshnod. Sedan har jag också lagt till den ena Play 5 i listan för fasta IP-adresser (Inställningar/LAN/IP-bindning). Nu funkar Sonos lika bra helt trådlöst som det gör med en högtalare trådbunden.

Permalänk
Medlem

Tack för förslagen. Jag har anslutit en av SONOS högtalarna till Mesh noden med kabel och det har varit stabilt några veckor nu. Försökte binda högtalare till routern ( utan kabel) men det blev inte stabilt. Har precis uppgraderat till senaste fw för ASUS 42095 och ska testa när jag får tid med att än en gång binda högtalare till routern.
Tidigare har jag fått följande åtgärdslista från SONOS och jag har ändat inställningar så att de överensstämmer med rek från SONOS, med det hjälpte inte.
"Sonos högtalarna skall inte vara på ett guest network, alltså det måste vara en privat IP adress,
också kanalen skall vara samma.
Inställningar för 2.4GHz WiFi:
Bandbredd: Ifall den är inställd på AUTO eller 20/40MHz skall det ändras till 20MHz
WiFi-kanal: Ifall den är inställd på AUTO skall det ändras till en manuell kanal, antingen 1,6 eller
11. (pröva hos dig med kanal 6, minst trafik på den)
Bandsteering: Skall vara avaktiverat (den här heter "Enable Smart Connect" på en Asus router)
Övriga inställningar:
UPnP och Multicast skall vara aktiverade, vissa routrar har dessa funktionerna avaktiverade
på fabriksinställningarna.
- Ifall Airtime Fairness finns som funktion skall den vara avaktiverad.
- Brandvägg, skall sättas på "Low".
Avancerade inställningar > Wireless > Professional:
- Roaming assistant - av aktiverad
- IGMP Snooping - aktiverad
- Airtime Fairness - avaktiverad på både 2,4 och 5 GHz
Avancerade inställningar > LAN > IPTV:
- Multicast routing (IGMP Proxy) - aktiverad
Starta sedan om alla högtalare efter att dessa inställningar"