Permalänk
Medlem

Strömadapter fiberbox

Hej!

Har köpt en lägenhet där det finns en äldre fiberbox monterad men det saknas strömkabel. Har kontaktat BRF och fiberleverantören men inte fått några direkta svar. Visar sig vara lättare sagt än gjort att köpa en online, hittar ingenting. Någon som har något bra förslag? Kanske rentutav har en gammal liggande? Kan stifta en egen kontakt/kabel om någon har möjlighet att kolla vilka pins som är 12v/gnd.

Modellen är Allied Telesis AT-IMG616.

All hjälp välkommen, tack på förhand!

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

det borde stå input voltage/ampere och polaritet på den någonstans.
Ex. polaritet.

med det skulle du kunna hitta någon som passar. Storleken på själva pluggen kan ju vara ett problem

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Hej!

Har köpt en lägenhet där det finns en äldre fiberbox monterad men det saknas strömkabel. Har kontaktat BRF och fiberleverantören men inte fått några direkta svar. Visar sig vara lättare sagt än gjort att köpa en online, hittar ingenting. Någon som har något bra förslag? Kanske rentutav har en gammal liggande? Kan stifta en egen kontakt/kabel om någon har möjlighet att kolla vilka pins som är 12v/gnd.

Modellen är Allied Telesis AT-IMG616.
http://images.icecat.biz/img/norm/medium/1506261-2033.jpg

All hjälp välkommen, tack på förhand!

Du kan inte bara ringa på någon granne och fråga om dom använder sin och se om du kan få ta en bild då?

Permalänk
Permalänk
Medlem

har du ingen netgear switch liggandes? Vågar sätta min arm på att den vill ha 12v runt en amp

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Jo det stämmer att den vill ha 12V 1,5A. Kontakten ser ut som Rj45 och har 6 pin, har försökt följa banorna på pcb utan lycka.

De jag pratat med hittills använder ADSL av nån anledning, de flesta grannarna är äldre. Kanske får fortsätta knacka dörr haha!

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

Ring din tjänsteleverantör så kommer de ta det vidare mot nätägaren (om de inte har några på lager och skickar ut en adapter på en gång, är inte särskilt ovanligt att tidigare boende plockar med sig utrustning).

Permalänk
Avstängd

Om du vill lösta detta snabbt, så kontakta dom som hade lägenheten innan dig och fråga om dom har råkat få med sig en strömadapter.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrattattack:

Ring din tjänsteleverantör så kommer de ta det vidare mot nätägaren (om de inte har några på lager och skickar ut en adapter på en gång, är inte särskilt ovanligt att tidigare boende plockar med sig utrustning).

Detta. Du äger inte fiberboxen och ska därmed inte försöka mecka ihop en egen strömlösning.

Är nätägaren seriös så byts säkert boxen ut också. Du har en äldre variant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Om du vill lösta detta snabbt, så kontakta dom som hade lägenheten innan dig och fråga om dom har råkat få med sig en strömadapter.

Dödsbo... Fanns inget kvar dessvärre

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Detta. Du äger inte fiberboxen och ska därmed inte försöka mecka ihop en egen strömlösning.

Är nätägaren seriös så byts säkert boxen ut också. Du har en äldre variant.

Blir det jag som får bekosta en ny fiberbox då? Ska ringa dit igen. Men vill gärna få igång internet fram tills dess...

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

https://www.manualslib.com/manual/779328/Allied-Telesis-At-Im...

Är det så här boxen ser ut på undersidan?

Det verkar vara en speciell kabel, men det kanske går att hitta någonstans.

Det finns tydligen adapter från vanlig 12V 1.5A kontakt till 4-pin, så det kanske går att lösa fort genom att köpa en 12v 1.5A och en adapter.

https://www.capida.se/4-pin-til-5-5x2-5mm-hun-adapter-kabel?g...

Permalänk
Skrivet av ASUSG15:

Blir det jag som får bekosta en ny fiberbox då? Ska ringa dit igen. Men vill gärna få igång internet fram tills dess...

Beror lite på vilken nätägare det är, men i 9 fall av 10 kommer du inte behöva betala för varken tjänstefördelaren eller installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarvsladdad:

https://www.manualslib.com/manual/779328/Allied-Telesis-At-Im...

Är det så här boxen ser ut på undersidan?

Det verkar vara en speciell kabel, men det kanske går att hitta någonstans.

Det finns tydligen adapter från vanlig 12V 1.5A kontakt till 4-pin, så det kanske går att lösa fort genom att köpa en 12v 1.5A och en adapter.

https://www.capida.se/4-pin-til-5-5x2-5mm-hun-adapter-kabel?g...

Kontakten ser ut som Rj45 men låsningen förskjuten åt sidan. Kan leta fram en bild

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Nu ska ju som sagt nätägaren ordna detta men om man vill kolla runt lite själv:
Verkar ha artikelnr 074-000258.
Verkar gå att beställa tex här:
https://www.asap-ittechnology.com/quote/allied-telesis/074000...
Sidan 8 i denna länken:
https://usermanual.wiki/Allied-Telesis/AlliedTelesisAtImg616R...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Blir det jag som får bekosta en ny fiberbox då? Ska ringa dit igen. Men vill gärna få igång internet fram tills dess...

Nej det ska du inte behöva göra. Dock så med lite otur så kan nätägaren bestämma att din box inte behöver bytas ut (för den har inte gått sönder av sig själv ännu) och du får dras med rymdskeppet tills vidare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Nej det ska du inte behöva göra. Dock så med lite otur så kan nätägaren bestämma att din box inte behöver bytas ut (för den har inte gått sönder av sig själv ännu) och du får dras med rymdskeppet tills vidare.

Har pratat med nätägaren igen, de kunde inte gå mig några svar utan skulle återkomma. Det är någon tidigare nätägare som installerat utrustningen så de skulle kolla om de hade strömkablar till dessa... Annars verkar det bli byte från "rymdskeppet" haha! Märker man nån skillnad vid byte till en nyare box?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Det är ju en 100 Mbit/s box så du kanske får en 1 Gbit/s istället.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Har pratat med nätägaren igen, de kunde inte gå mig några svar utan skulle återkomma. Det är någon tidigare nätägare som installerat utrustningen så de skulle kolla om de hade strömkablar till dessa... Annars verkar det bli byte från "rymdskeppet" haha! Märker man nån skillnad vid byte till en nyare box?

Skrivet av Prelatur:

Det är ju en 100 Mbit/s box så du kanske får en 1 Gbit/s istället.

Precis som Prelatur säger så är skillnaden på en nyare box förmodligen att den klarar högre hastigheter. Stabiliteten ska det inte vara någon skillnad på.

Visa signatur