Mobilt bredband, ligger mellan två antenner= rundstrålande MiMo ?

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband, ligger mellan två antenner= rundstrålande MiMo ?

Hej, har en bekant som bor mitt ute i ingenting och jag har kollat upp masterna och det är ungefär 7km till varje mast så det ligger i mitten. Idag körs en riktantenn till ena masten men resultatet är katastrof, går knappt att surfa.

Ska man testa en rundstrålande antenn med MiMo som kan ta emot signaler från flera antenner samtidigt och i så fall vad kan man tänkas behöva för utrustning? Tänker på dBi värden och så vidare.

Min fundering med rundstrålande är att man kanske kan få signaler från båda master så att säga och då få lite bättre hastighet?

Permalänk
Medlem

Det blir ju inte starkare för att du får in två master, den lär ju bara koppla på en av dem ändå.

Riktantenn mot bästa.

Skog i vägen?

Komma upp högre.?

Permalänk
Medlem

Vad är det för antenn och hur lång är antenn sladden?
Finns en hel del antenner med tveksam förstärkning och en lång kabel kan äta upp antennen.
Andra operatörer med bättre master?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det blir ju inte starkare för att du får in två master, den lär ju bara koppla på en av dem ändå.

Riktantenn mot bästa.

Skog i vägen?

Komma upp högre.?

Skog i vägen, kanske kan man förbättra riktningen med antennen.

Skrivet av Prelatur:

Vad är det för antenn och hur lång är antenn sladden?
Finns en hel del antenner med tveksam förstärkning och en lång kabel kan äta upp antennen.
Andra operatörer med bättre master?

Har ingen färdig lösning men tänker att man kan betala för en riktig antenn. idag är det en dual rikt-antenn, hemmagjord dock.