Jag vill kunna välja en utav tre olika alternativ.

Permalänk

Jag vill kunna välja en utav tre olika alternativ.

Dålig förklaring första gången så gjorde om det, detta görs med Java. Tack i förväg och förlåt om det är krånligt men försöker att inte bara fråga efter lösnigen då det är en skoluppgift.

Scanner input = new Scanner(System.in);

int a = input.nextInt();

int b = a * 1; // b är nu värt 1,2 eller 3.

Nu kommer min fråga. Jag vill använda b för att välja ut ett av tre alternativ, om b är värt 1 får jag ut tre om det är värt 2 får jag ut sex, medans de andra två ignoreras.

Jag vill inte producera någon av dessa alternativ utan jag vill kunna säga till programmet att producera ett av detta alternativ beroende på vilket nummer jag skriver in.
alternativ 1.
1+1+1

alternativ 2.
2+2+2

alternativ 3.
3+3+3

Dålig förklaring första gången så gjorde om det
Permalänk
Medlem

Du vill alltså utföra multiplikation med 3?

Output = Input * 3;

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

"Läxhjälp?"

Vad är det för språk, vad har du provat och vilka resultat får du?

Permalänk
Medlem

Mm jag förstår rätt:
Input: 1
Output: 3

Input: 2
Output:6

Input: 3
Output: 9

Om ovan stämmer så ska du mata in ett nummer (som du redan sagt) och sedan köra if-satser eller en switch-sats. Och sedan skriva ut värdena beroende på vad du matar in.

Du har ju skrivit rätt okej pseudo-kod som du bara behöver få över till riktigt kod.

Eftersom output / 3 = input så är det ju enkelt att använda också.

Permalänk
Vila i frid

Du bör nog omformulera din utläggning ifall du vill att någon skall förstå vad du är ute efter. Att lära sig något från en skoluppgift görs bäst genom trial and terror. Om du är lat kan det finnas ett "facit" på sajten stackoverflow.

Permalänk

Minns inte hur anvisningar funkar på Sweclockers men jag uppdaterade inlägget och gjorde det mer tydligt

Permalänk
Vila i frid