Fredagspanelen 211: Geforce RTX 3060 och Voodoo 5 6000

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 211: Geforce RTX 3060 och Voodoo 5 6000

Fredagspanelisterna ska denna vecka avhandla fler nya grafikkort med dålig tillgänglighet och skev prissättning samt återupplivandet av en gammal klassiker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska kolla snart

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Intressant hur marknaden sett ut för begagnade grafikkort nu under våren. Helt galna priser! De som måste vara mest bittra måste ju vara de som i panik slängde iväg sina 2080ti för 4500 pix precis efter lanseringen av 3080/3090 och inte ens lyckades få tag på ett nytt kort.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Skulle dom begränsa redan släppta kor för miningt, så kommer dom bli stämda för enorma summor, så finns ingen chans det kommer hända.

Här har ni ganska perfekt beskrivet av Linus Tech Tips om varför nvidia släpper dessa miningkort. Och det har absolut ingenting med att nvidia bryr sig om gamers utan det är $$$ som räknas.

https://www.youtube.com/watch?v=XfIibTBaoMM&feature=emb_imp_w...

Permalänk
Medlem

Kommer det här på provet?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ni måste skaffa voodoo och bencha!

Permalänk
Medlem

Jag har kvar mina 3Dfx och Voodoo2 kort!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Påtal om diskussionen ni hade om grafikkortsnedlåsning för kryptobrytning.
Vi/Jag köper grafikkort för att knäcka lösenordshashar i mitt jobb och följer denna utveckling med stort intresse.
För om denna nedlåsning påverkar prestandan för det området så får det seriösa konsekvenser för inte bara oss utan för många andra som arbetar inom IT-säkerhetsområdet.

Permalänk

Mm, fast NVidia har ju nedgraderat det lägsta kortet i serien för att förhindra kortbrist. IOM det får de ju sålt alla till riktiga gamers. Eller?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Sidde:

Påtal om diskussionen ni hade om grafikkortsnedlåsning för kryptobrytning.
Vi/Jag köper grafikkort för att knäcka lösenordshashar i mitt jobb och följer denna utveckling med stort intresse.
För om denna nedlåsning påverkar prestandan för det området så får det seriösa konsekvenser för inte bara oss utan för många andra som arbetar inom IT-säkerhetsområdet.

Av det som rapporterats hittills är det specifikt Ethereum-algoritmen som känns av och skjuts i sank.

Vill för övrigt minnas att Nvidia gimpade Geforce-kort i CAD-mjukvara för några år sedan för att styra över folk på Quadro. Antingen så har jag fått det helt om bakfoten, eller så tog folk det då med en axelryckning.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

nice att se jonas igen iaf varit för mkt med småskojarna det sista

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

@kenet Strupmikrofon. Tror inte det bara är militären. Testades och användes även så vitt jag vet med pers på motorcyklar. Samt att andra t.ex efter en operation då man var tvungen att göra ett hål i halsen. Vet inte om Steve Hawkins använde sådana någon gång eller om det mer var et skämt i Big Bang Theroy. Läser av rörelsen snarare än den + luft.

Någon kan säker rätta mig här.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Snälla sluta svamla

Precis som alla andra är jag djupt upprörd över att tillgången på grafikkort är bedrövlig, för att uttrycka det milt. Men det är helt fel att sitta och bestämma vad köpare ska göra med sina kort och att firmware-flasha korten så att man inte ska kunna bryta kryptovaluta.

Att ni på Sweclockers sitter och förespråkar att de dessutom ska flasha 3070, 3080 och 3090 på samma sätt, gör mig faktiskt djupt upprörd. Ingen ska väl bestämma vad jag ska göra med mina saker jag köper, oavsett om det är grafikkort, mat eller något annat? Om jag väljer att köpa ett grafikkort av varje modell och därefter hänger upp dessa på väggen så är det väl min sak, eller? Ta istället och fokusera på att AMD och Nvidia har misslyckas med produktionen och borde fokusera på att öka den istället. Då skulle grafikkorten finnas att köpa istället, något de faktiskt kan påverka.

Vilka andra produkter i hemmet skulle ni acceptera att andra bestämmer hur ni använder? (jag menar givetvis användande inom lagens ramar). Vore det ok att TV- och stereotillverkare remote-flashar era produkter så de inte kan spela för högt ljud? Det skulle ju faktiskt kunna störa era grannar eller skada era öron?! Innan ni svarar på det här så försök fundera lite på vad jag säger. Ska producenter bestämma hur VI använder det vi redan har betalat för? Är det rimligt?

Så snälla Sweclockers, istället för att förespråka att tillverkare bestämmer vad vi gör med våra produkter och begränsar dess funktioner på det sätt de själv önskar, förespråka att dessa tillverkare producerar större volymer för att möta efterfrågan och sluta svamla.

Folk spenderar sina pengar hur de vill, när de vill. Jag vill personligen inte ha ett samhälle där storebror berättar för mig att jag bara får spendera mina pengar på ett grafikkort om jag använder kortet på det som de vill.

Sweclockers läsare blir väldigt upprörda när tillverkarna tvingar folk att köpa nya moderkort även om det gamla hade fungerat om bara BIOS:et kunde flashas när nya CPU:er dyker upp på marknaden. Helt artificiell begränsning av moderkorten. Men läsarna accepterar en helt artificiell begränsning av grafikkorten. Varför tycker ni ett av dessa är ok men inte det andra? (Jag är emot artificiell begränsning på båda).

AMD och Nvidia!!! Producera mer och sluta hitta på skenmanövrar för att dölja era misslyckanden.

OBS 1! Nej, jag bryter inte kryptovaluta, har aldrig gjort det och har heller inga planer på att göra det.

OBS 2! Jo, jag är också drabbad så ni behöver inte tro att "jag har fått mitt så jag bryr mig inte". Jag beställde mitt ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC på Inet den 29 september 2020 och fick mitt första mejl med "Vi gör vad vi kan för att leverera din produkt men har inget datum just nu" den 17 februari 2021. (Tack Inet för skitdåligt kundbemötande. Ska det ta 6 månader innan man får någon uppdatering, även om leveransdatumet var 5 januari?).

Uppdaterade med exempel om två artificiella begränsningar som bemöts helt olika
Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av in2it:

Precis som alla andra är jag djupt upprörd över att Ska producenter bestämma hur VI använder det vi redan har betalat för? Är det rimligt?

Jag tycker att det är rimligt att en producent av en produkt har styrmedel för att påverka hur produkten används.

”Redan betalat för” får mig att undra. Kenneth och Jonas får gärna rätta mig om jag mot förmodan har fel men jag tror inte att du ska tolka vad de sagt som om de uppmanar Nvidia att sparka in någons dörr och flasha deras kort mot deras vilja.

Att däremot rulla ut samma lösning som på 3060 i resten av deras lineup och tydliggöra det för all kunder så att det är allmänt känt vore fullkomligt rimligt i mina ögon.

Det är väl ungefär samma som med quadro eller Radeon pro etc. (Även om hårdvaran blivit mer differentierad över tid)

Sen att du inte håller med om det är inte samma sak som att någon svamlat. Ni har bara olika åsikter i en fråga där det inte finns en ”korrekt” åsikt - det är bara smak och tycke.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Så 3060 är alltså dyrare än vad 3070 FE kostade vid lanseringen?

Permalänk

Strupmic använde jag i lumpen 1994-95. Låg på pansar, som skytt på pbv 302. Funkade kanon, var så fascinerad att röster lät som vanligt, minns jag!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tycker att det är rimligt att en producent av en produkt har styrmedel för att påverka hur produkten används.

”Redan betalat för” får mig att undra. Kenneth och Jonas får gärna rätta mig om jag mot förmodan har fel men jag tror inte att du ska tolka vad de sagt som om de uppmanar Nvidia att sparka in någons dörr och flasha deras kort mot deras vilja.

Att däremot rulla ut samma lösning som på 3060 i resten av deras lineup och tydliggöra det för all kunder så att det är allmänt känt vore fullkomligt rimligt i mina ögon.

Det är väl ungefär samma som med quadro eller Radeon pro etc. (Även om hårdvaran blivit mer differentierad över tid)

Sen att du inte håller med om det är inte samma sak som att någon svamlat. Ni har bara olika åsikter i en fråga där det inte finns en ”korrekt” åsikt - det är bara smak och tycke.

Jag betalade för mitt 3080 i september 2020. Är det då rimligt att jag har köpt en produkt som kan utföra vissa saker, t.ex. bryta kryptovaluta och sen går tillverkaren och tar bort den möjligheten (stryper funktionen)?

Orsaken att det inte finns grafikkort att köpa är ju för att t.ex. Nvidia misslyckats med tillverkningen. Ni har ju själv nämnt det i förbigående, att Samsung har problem med sina yields. Nvidia själva har tidigare sagt att det inte fanns problem med yields. Istället för att lösa problemet och få upp produktionen så låtsas Nvidia att de gör något genom att strypa funktionalitet i grafikkorten. Detta görs för att påskina att de faktiskt gör något för att öka tillgången, men tillgången är så usel så det gör varken till eller från om vi gamers får något grafikkort eller inte. Men helt plötsligt ska de hyllas för att "de gör något åt situationen". Smoke and mirrors kallar jag det och det är tråkigt att folk går på det. Så jo, det är svammel som varken gör till eller från när det gäller grafikkort ut till kunderna.

Sen Anton, bara för att någon har gjort något förut så kan det väl knappast kvalificeras som något bra idag, eller? Tänkte på ditt Quadro eller Radeon pro.

Jag tycker om Sweclockers.com och alla er som arbetar där. Jag ser Fredagspanelen varje vecka och tycker ni gör ett jättebra jobb och det är väl bra att du värnar om era anställda, men kritiken är definitivt befogad.

Du Anton har ju själv med dina kollegor suttit och ifrågasatt varför vissa CPU:er inte ska fungera på vissa moderkort när allt som behövs är en firmware update för att lösa problemet. Ibland har tillverkarna t.om. själva aktivt lagt dit koden som gör att det inte ska fungera. De har alltså aktivt gjort något för att stänga av funktionen, precis så som Nvidia gör nu med grafikkorten. Varför tycker du DET är ett problem men inte strypningen av funktionaliteten på grafikkorten? Det vore intressant att höra. För precis som Jonas och Kenneth påpekade så tar det väl en dag eller två innan någon gått förbi drivrutiner och firmware och bryter krytovalutor som aldrig förr. Så egentligen blir det bara vi som inte kodar själva och kanske inte hittar till diverse ryska och kinesiska obskyra sajter, för att hitta hackade firmwares, som eventuellt blir drabbade. Professionella kryptobrytare kommer definitivt inte bli det. Så varför stödjer Sweclockers Nvidias tilltag?

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av in2it:

Jag betalade för mitt 3080 i september 2020. Är det då rimligt att jag har köpt en produkt som kan utföra vissa saker, t.ex. bryta kryptovaluta och sen går tillverkaren och tar bort den möjligheten (stryper funktionen)?

Så varför stödjer Sweclockers Nvidias tilltag?

Som jag skrev: det är inte som om någon förespråkar att nvidia bryter sig in i ditt hem och petar på din produkt.

Det är skillnad vad vi som krönikörer eller forumiter har för åsikter och vilka åsikter sweclockers som helhet står för. Vi är inte en hivemind där alla tycker samma sak. Så jag kan svara för vad jag personligen tycker:

Om nvidia vill tillverka en produkt för gamers, och gamers vill köpa den produkten men miners (som inte är långsiktiga kunder, bra pr, etc) kommer in och ”förstör” så tycker jag det är rimligt att nvidia vidtar åtgärder för att stävja det.

Och med det menar jag åter igen inte att nvidia ska ”nerfa” produkter de redan sålt. Det vore extremt illa

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av in2it:

Ingen ska väl bestämma vad jag ska göra med mina saker jag köper, oavsett om det är grafikkort, mat eller något annat?

Jo fast det görs ju redan på olika marknader. T.ex. chip är strypta olika mycket pga market skimming.

Permalänk
Medlem

@kennet @jonast
Då det kommer usb problem så trodde jag minna hade med en beta AESGI och Windows revision samt att jag testat att köra 8st usb diskar i en storage space vara flera av dem går via billiga deltaco controlers. Gamla diskar så trodde inte det var relevant. Har även ett litet konstigt problem med ett marvel chipp och i/o. I/O verkar vara ledordet i minna fall. Köra igång defrag på samtliga diskar samt opimering på storage space samt säga åt andra program att göra random annropp. Några anropp från torrentfiler på marvelchippet och wops kan det eller diskarna som inte är inblandade försvinna från usb. Med USB koppla in och ut kabeln så brukar det lösa sig. Med marvel chippet. Måste datorn bli strömlös. Tror det är två separata problem. Men känns som IO overload eller något liknande.
Tror det finns två nyare biosar till moderkort att testa så kanske borde göra det. Och kolla med nyare eller äldre. Inte som att jag kommer att ha råd med eller få tag på en 5900x närmsta tiden ändå.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.