Lenovo laptop, går ej boota, hur ta backup?

Permalänk

Lenovo laptop, går ej boota, hur ta backup?

Gofredag!

Min mors dator (Win10) går ej att boota. Jag körde Lenovos inbyggda felsökning och det är fel på hårddisken. Jag startade Ubuntu via USB och kan navigera runt i Windows-mapparna utan problem. Jag behöver ta en backup så hon kan få tillbaks sin släktforskning. Jag vet inte var dom programmen sparar sin data så vill nog egentligen ha allt. Hur gör jag det på ett smart sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pettersoft:

Gofredag!

Min mors dator (Win10) går ej att boota. Jag körde Lenovos inbyggda felsökning och det är fel på hårddisken. Jag startade Ubuntu via USB och kan navigera runt i Windows-mapparna utan problem. Jag behöver ta en backup så hon kan få tillbaks sin släktforskning. Jag vet inte var dom programmen sparar sin data så vill nog egentligen ha allt. Hur gör jag det på ett smart sätt?

Tjaba! Vart bor du?

Visa signatur

/Roger

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Clonezilla eller liknande får ta en fullständig backup (Disk image) som ni jobbar mot och eventuellt klonar till ny disk.

Permalänk
Skrivet av rogervc:

Tjaba! Vart bor du?

Hudiksvall, så några mil från Gotland.

Skrivet av tcntad:

Clonezilla eller liknande får ta en fullständig backup (Disk image) som ni jobbar mot och eventuellt klonar till ny disk.

Jag har kopierat över allt som gick till en extern HDD. Men att försöka göra en hel image vore ju såklart bättre. Bra ide, jag ska prova det. Har inte gjort mer än så hittills.