Spontanköpte en Asus ZenWiFi XT8 - AX6600 värt att byta från ASUS RT-AC88U

Permalänk
Medlem

Spontanköpte en Asus ZenWiFi XT8 - AX6600 värt att byta från ASUS RT-AC88U

Tycker inte min AC88 varit lika stabil som tidigare Asus-routrar jag haft och slog till på en ny då det var bra medlemspris på webhallen. Ett aber är att den bara har 3 portar och jag behöver minst 5 men det går att lösa med en switch. Hur som haver är det värt att byta? Har inte packat den än.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Skrivet av wounds:

Tycker inte min AC88 varit lika stabil som tidigare Asus-routrar jag haft och slog till på en ny då det var bra medlemspris på webhallen. Ett aber är att den bara har 3 portar och jag behöver minst 5 men det går att lösa med en switch. Hur som haver är det värt att byta? Har inte packat den än.

Är du ute efter bra trådlös täckning så är ju XT8 outstanding om du köper den där du får en nod med. Har du tänkt köra tex OpenVPN som kräver lite så har XT8 fyrkärning 1.5 Ghz CPU medan den andra har tvåkärnig 1.4 Ghz.

Finns ju billiga switchar modell grön som stänger av de portar som inte används.

Vi köpte faktiskt ett paket XT8 men har inte kopplat in noden än då jag inte hunnit (orkat) och vi går från RT-AC3200 (6 st externa antenner) och av det vi märkt så är det bättre klipp med XT8.

Permalänk
Medlem

Ok, det låter ju bra. Frågan är om man ska köpa en till då också. Bor i tvåvåningshus med källare. Vill nog inte använda ac88an som nod ute i huset för den är väldigt stor och ganska ful.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Skrivet av wounds:

Ok, det låter ju bra. Frågan är om man ska köpa en till då också. Bor i tvåvåningshus med källare. Vill nog inte använda ac88an som nod ute i huset för den är väldigt stor och ganska ful.

Har ju som sagt nyss köpt XT8 men har läst en hel del tester samt recensioner och även om typ alla som bor i tvåvånings nog har sin egen planlösning så har alla av de jag läst haft två enheter, en på varje våning och de har varit sjukt nöjda. XT8´s styrka är bra täckning på samma våning. Så har du möjlighet så köp till en till enhet och ha den som nod.

Vi skall flytta till tvåvånings inom snart framtid och det var därför jag valde att förpassa min RT-AC3200 till kommande gästrum för eget "VLAN".

Läser man recensioner så verkar det var en del buggig mjukvara men om man resetar före man flashar och efter man flashat samt knappar in allt manuellt (ej importerar konf-filen) så torde det funka riktigt bra. Vi har inte märkt nå konstigheter alls med XT8.

Permalänk
Medlem

För OpenVPN så spelar kärnor m.m. ingen roll då den är single thread. Det som behövs är AES instruktioner, som t.ex. AC86U har.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

För OpenVPN så spelar kärnor m.m. ingen roll då den är single thread. Det som behövs är AES instruktioner, som t.ex. AC86U har.

Sant (än så länge) men det finns väl fler saker som tar kraft.

Kan även inflika med att jag blev väldigt positivt överraskad över hur sval XT8 är mot vår gamla 3200.

Permalänk
Medlem

Grejen är att jag egentligen inte har några större problem med täckningen idag med ac88an. Den står centralt placerad i trappan ner mot källaren. Det är lite skralt i hörnet längst bort från den på övervåningen men i princip har jag täckning lång ut på gatan och på tomten på baksidan. Det som är problemet är att gamla routern ibland fryser och måste startas om. Allt som behöver lite mer stabil lina speldator, Nvidia shield, Nas och larm går på tråd.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Skrivet av wounds:

Grejen är att jag egentligen inte har några större problem med täckningen idag med ac88an. Den står centralt placerad i trappan ner mot källaren. Det är lite skralt i hörnet längst bort från den på övervåningen men i princip har jag täckning lång ut på gatan och på tomten på baksidan. Det som är problemet är att gamla routern ibland fryser och måste startas om. Allt som behöver lite mer stabil lina speldator, Nvidia shield, Nas och larm går på tråd.

XT8 är ju förbaskat snygg maskin om inte annat.

Du kan ju ställa in så din nuvarande router startar om varje natt. Kanske det hjälper stabiliteten på din router.
Dock så låter det knepigt om den är så pass instabil. På min 3200 körde jag med Merlins mjukvara då den är outstanding (tyvärr så finns inte Merlins mjukvara till XT8 än men hoppas det kommer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

XT8 är ju förbaskat snygg maskin om inte annat.

Du kan ju ställa in så din nuvarande router startar om varje natt. Kanske det hjälper stabiliteten på din router.
Dock så låter det knepigt om den är så pass instabil. På min 3200 körde jag med Merlins mjukvara då den är outstanding (tyvärr så finns inte Merlins mjukvara till XT8 än men hoppas det kommer).

Jag körde Merlin på mina rt66or jag hade förut men när jag skaffade 88an så fanns det inte till den och sen har det inte blivit av att jag kollat vidare på det. Trodde jag kunde köra mina 66or i mesh med 88an men visade sig att det fanns två olika versioner av 66an och jag hade givetvis den som inte kunde stödja mesh. Håller med om att XT8an ser trevligare ut men det är egentligen bara intressant om jag skulle skaffa en andra nod som ska stå ute i huset. Huvudenheten står ändå så pass avskilt. Ja, ja, jag får klura lite till om jag ska behålla den.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Skrivet av wounds:

Jag körde Merlin på mina rt66or jag hade förut men när jag skaffade 88an så fanns det inte till den och sen har det inte blivit av att jag kollat vidare på det. Trodde jag kunde köra mina 66or i mesh med 88an men visade sig att det fanns två olika versioner av 66an och jag hade givetvis den som inte kunde stödja mesh. Håller med om att XT8an ser trevligare ut men det är egentligen bara intressant om jag skulle skaffa en andra nod som ska stå ute i huset. Huvudenheten står ändå så pass avskilt. Ja, ja, jag får klura lite till om jag ska behålla den.

Lycka till med ditt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Lycka till med ditt val.

Tack! 😊

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte AC88 stöd för Ai Mesh? Då kan du använda den som nod (eller för den delen tvärtom, den som huvudrouter och XT8'an som mesh nod).

Jag kör just nu Asus senaste 10 Gbps router och har 3 st XT8 som mesh-noder och är mkt nöjd. Var även nöjd med XT8 själva men noterade mot slutet att vi kunde få avbrott på någon sekund ibland, något som försvann med en ny router.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Skrivet av Björn Endre:

Har inte AC88 stöd för Ai Mesh? Då kan du använda den som nod (eller för den delen tvärtom, den som huvudrouter och XT8'an som mesh nod).

Jag kör just nu Asus senaste 10 Gbps router och har 3 st XT8 som mesh-noder och är mkt nöjd. Var även nöjd med XT8 själva men noterade mot slutet att vi kunde få avbrott på någon sekund ibland, något som försvann med en ny router.

Vad heter denna nya spännande 10-gigs router från ASUS?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonkenPonken:

Vad heter denna nya spännande 10-gigs router från ASUS?

AX89X (https://www.webhallen.com/se/product/322880-ASUS-RT-AX89X-AX6...). Tyvärr bara Dual-band men ger mig möjlighet att använda mitt 10 Gbps-nät från Bahnhof.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Skrivet av Björn Endre:

AX89X (https://www.webhallen.com/se/product/322880-ASUS-RT-AX89X-AX6...). Tyvärr bara Dual-band men ger mig möjlighet att använda mitt 10 Gbps-nät från Bahnhof.

Jäklar vilken fräsig grej. Hoppade nästan till när jag såg bilden på den he he.
Ser ut att va rätt bra rundstrålande Wifi

Permalänk
Medlem

Hej! tänkte att jag frågar här istället för en egen tråd. Enkel fråga, någon som vet om XT8'an stödjer POE?

Permalänk
Skrivet av fosilen:

Hej! tänkte att jag frågar här istället för en egen tråd. Enkel fråga, någon som vet om XT8'an stödjer POE?

Det kan jag säga med 99.999% säkerhet att det gör den inte.