Hur får man 60 Hz kopplat från dator till tv?

Permalänk
Medlem

Hur får man 60 Hz kopplat från dator till tv?

Hej,

Tänkte köra en gammal dator inkopplad till tv:n för att kunna spela lite enklare spel på tv:n men lyckas inte få mer än 30 Hz.

TV:n är en 4K-tv från Philips, saknar tyvärr Displayport. Därav är det kopplat med HDMI-kabel.

Jag har förstått att 4K inte kommer ge mig 60 Hz men det är ändå inte intressant med tanke på att datorn är för klen för att köra spel i 4K.

Kör jag däremot i 1080p bör det väl gå bra att få upp den till 60 Hz? Men hur? Har testat ännu lägre upplösningar också utan resultat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Full:

Hej,

Tänkte köra en gammal dator inkopplad till tv:n för att kunna spela lite enklare spel på tv:n men lyckas inte få mer än 30 Hz.

TV:n är en 4K-tv från Philips, saknar tyvärr Displayport. Därav är det kopplat med HDMI-kabel.

Jag har förstått att 4K inte kommer ge mig 60 Hz men det är ändå inte intressant med tanke på att datorn är för klen för att köra spel i 4K.

Kör jag däremot i 1080p bör det väl gå bra att få upp den till 60 Hz? Men hur? Har testat ännu lägre upplösningar också utan resultat.

Läs i manualen till tvn vilka bildformat den tar emot och se till att utgången på datorn använder ett format som stöds.
Hittar du det inte själv bör du länka till manualerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kolla även så att du har en hdmi kabel som klarar 4k@60hz

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Kan din dator leverera mer än 30Hz i 4k då? Kör du inbyggd grafik eller ett kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Kolla även så att du har en hdmi kabel som klarar 4k@60hz

Skrivet av evirob:

Kan din dator leverera mer än 30Hz i 4k då? Kör du inbyggd grafik eller ett kort?

Det är 1080p som efterfrågas

OnT: Lista gärna vilja prylar du har, dvs grafikkort, modell på TV. Rent spontant skulle du kunna testa att ställa in en en upplösning i kontrollpanelen för grafikkortet, förutsatt att TVn klarar av signalen.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Det är 1080p som efterfrågas

OnT: Lista gärna vilja prylar du har, dvs grafikkort, modell på TV. Rent spontant skulle du kunna testa att ställa in en en upplösning i kontrollpanelen för grafikkortet, förutsatt att TVn klarar av signalen.

Kan meddela att jag precis lyckades lösa felet!

Jag lekte fram och tillbaka med inställningarna både på w10 och AMDs kontrollpanelstjosan så fick jag både schysst bild (eller ja, 1080p) och 60 Hz att fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Det är 1080p som efterfrågas

OnT: Lista gärna vilja prylar du har, dvs grafikkort, modell på TV. Rent spontant skulle du kunna testa att ställa in en en upplösning i kontrollpanelen för grafikkortet, förutsatt att TVn klarar av signalen.

Ah, missade den "lilla" detaljen

Verkar ju ha löst sig nu i alla fall, härligt!