Är det värt att leta rtx 30*0 serie kort under helgerna.

Permalänk
Medlem

Är det värt att leta rtx 30*0 serie kort under helgerna.

Någon som vet om återförsäljare får in nya kort under helgerna också eller är det helt onödigt att leta runt just och vänta tills på måndag istället?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Det tar troligen veckor eller månader innan du får ett kort.
En del butik har kösystem så är nog bara att ställa sig i kö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Det tar troligen veckor eller månader innan du får ett kort.
En del butik har kösystem så är nog bara att ställa sig i kö.

Så svårt är det inte att få tag på kort gällar bara att vara snabb när det kommer in bara att följa denna tråden så kan du se att korten kommer in väldigt ofta https://www.sweclockers.com/forum/trad/1625960-3060-3070-i-la...

La en beställning när det kom 50st 3060ti kort man vara lite för långsam som hamnande nummer ett i kön istället men letar fortfarande efter ett annat kort medans.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Blunda för priset och scalpers på tex. tradera så kan du ha kort inom snar framtid.
Inget jag föredrar men man få acceptera hur läget ser ut och hur stort behov av kort snart är för soppan som råder tar lång tid att återställa efter att pandemin är förbi vilket inte är inom kort iaf. Sikta på 2022 så blir du inte besviken om du vill se "normal" tillgång men något högre prisbild än fantasierna till MSRP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Blunda för priset och scalpers på tex. tradera så kan du ha kort inom snar framtid.
Inget jag föredrar men man få acceptera hur läget ser ut och hur stort behov av kort snart är för soppan som råder tar lång tid att återställa efter att pandemin är förbi vilket inte är inom kort iaf. Sikta på 2022 så blir du inte besviken om du vill se "normal" tillgång men något högre prisbild än fantasierna till MSRP.

Ville man ha ett 3070 kort kunde man köpa HP prebuilt för ca 13000 och sen sälja datorn utan GPU eller något. Fick ju med 3700x också.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Blunda för priset och scalpers på tex. tradera så kan du ha kort inom snar framtid.
Inget jag föredrar men man få acceptera hur läget ser ut och hur stort behov av kort snart är för soppan som råder tar lång tid att återställa efter att pandemin är förbi vilket inte är inom kort iaf. Sikta på 2022 så blir du inte besviken om du vill se "normal" tillgång men något högre prisbild än fantasierna till MSRP.

JP Morgan förväntar sig 3-4 kvartal för att efterfråga / utbud skall balansera sig och sidan 3-6 månader innan vi ser MSRP så går dessa gissningar in så är vi slutet av 2022 innan priserna är "normala" igen.

Prognos är dock en prognos och mycket kan hända tills dess. Svårt att gissa vad som händer med ekonomi och krypto som kommer ha stor inverkan på efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Ville man ha ett 3070 kort kunde man köpa HP prebuilt för ca 13000 och sen sälja datorn utan GPU eller något. Fick ju med 3700x också.

I en HP prebuilt så förväntar jag mig ett 3070 som förvisso säkert är ett 3070-chip men som grafikkort så mäter det sig förmodligen inte med ett Dual ens. Om jag skall vara lite fördomsfull mot OEM-datorer som HP, Acer, Lenovo, etc så är jag förvånad att dom faktiskt använder PCIe och inte löder fast skiten.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

I en HP prebuilt så förväntar jag mig ett 3070 som förvisso säkert är ett 3070-chip men som grafikkort så mäter det sig förmodligen inte med ett Dual ens. Om jag skall vara lite fördomsfull mot OEM-datorer som HP, Acer, Lenovo, etc så är jag förvånad att dom faktiskt använder PCIe och inte löder fast skiten.

Fair enough. Skulle vara intressant och jämföra ett sådant oem GPU med t.ex olika aib modeller.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb