Hjälp, speldator budget 8.000 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av niille123:

Vet faktiskt inte om det påverkar garantin om man byter monteringsram. Vet att byte av hårddisk osv inte påverkar garantin iallafall, detta enligt Lenovo själva.

Ingen aning, men jag märkte att spelet blev hackigare ju högre temp cpun hade, vilket iofs inte är så konstigt.

Har du tips på någon kylare du tror passar rakt av?

Permalänk
Skrivet av Winbrill:

Har du tips på någon kylare du tror passar rakt av?

Tror inte det finns någon, eftersom Lenovo använder sig av sin egna hemmagjorda "bracket".

Det enda sättet är att ta bort det, den är dit limmad och väldigt lätt att ta bort med hjälp av ett kreditkort och en gaffel. Därefter ersätter du den med ett LGA 1155 fäste. Väldigt konstigt att det krävs ett intel fäste till ett AM4 kort kan tyckas, vet inte varför Lenovo har valt att modda sina moderkort på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niille123:

Har haft datorn ett par dagar nu, och ligger runt 500+ i fps. Det är en riktigt grym dator helt klart, däremot så är den medföljande CPU-fläkten helt värdelös. Installerade en Noctua NH-U12S och cpun gick ner från 75-80 grader till 45-49 när man lirar CS. Även fpsen gick upp från 250 till 500-800.

Om ni köper en CPU fläkt så var vaksamma på att Lenovo använder sitt egna moderkort som gör att de AM4 fästena som följer med inte passar. I mitt fall så följde det med en monteringsram med Noctuafläkten som egentligen är till för socket lga115x som passar till intel.

Om man öppnar andra sidan av chassit så sitter det en monteringsram som jag fick bända bort med hjälp av en gaffel haha (den är fastlimmad). När den väl var borta så monterade jag fast monteringsramen (bracket) som egentligen är till för lga115x, den passade perfekt och efter det så var det inga problem att montera kylaren.

Att 80 grader är godkänt gäller inte i min värld. Köp en bättre kylare så får ni en snabbare och svalare processor. Noctuafläkten var säkert 10 ggr större än originalfläkten och fick precis plats. Originalfläkten gör ingen glad så byt ut den asap!

Blev den även lite tystare?