Valve tvingas bistå Apple i Epic Games-dispyten

Permalänk
Medlem

Skulle gärna bojkotta Apple, men tyvärr så är det ju företaget i sig som man ogillar och inte deras produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Skulle gärna bojkotta Apple, men tyvärr så är det ju företaget i sig som man ogillar och inte deras produkter.

Varför ens diskutera bojkott om du inte är intresserad av att vara del av den? Hela poängen med en bojkott är ju att med en viss personlig kostnad stå upp för något. Hade inte varan ifråga varit attraktiv på något sätt är ju bojkotten helt onödig till att börja med.

Med det sagt gillar jag också produkterna och företaget är som de flesta andra. De använder sin styrka där de kan, de köper sig goodwill där de kan och de har dåliga men säkert även bra sidor.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Så spelen som säljs till macOS på steam är egentligen inte till salu? Apple är inte bara telefoner.

Äpplen och päron. Vad hindrar de som vill köpa spel till Mac att köpa dem någon annanstans?

Jag utgår från att den enda anledningen till att Apple kan få ut data från Valve är påståendet från Epic att spelen blivit billigare med flera handlare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueFruit:

Äpplen och päron. Vad hindrar de som vill köpa spel till Mac att köpa dem någon annanstans?

Du skrev att det bara var apple som sålde spel. Det är fel.

Permalänk
Medlem

Vill inte va den, men alla som tycker synd om valve i detta fallet. Det är inte direkt så att dom gör något annat vettigt direkt. Ända valve gör är mer eller mindre underhåll och sen hovar in enorma summa pengar. Någon liten designändring och någon mindre ny funktion då och då.

Valve kan utan tvekan bara ta in xx antar personer, ge dom några dagar och betala dom en extremt fin lön utan att det på värkar dom nämnvärt.

Sen i min mening så borde en sån bagatell som hur man betalar för saker i sin app vara valfritt. Men sen bor vi i en värld där man inte ens får laga sin egna nya bil/maskin utan att behöva betala en saftig summa för att någon ska koppla in en dator och klicka på en knapp för att skiten ska funka igen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så spelen som säljs till macOS på steam är egentligen inte till salu? Apple är inte bara telefoner.

Men detta fallet handlar om app store för iPhone och gissar på att även Ipad räknas med. Vart kan du köpa ett spel/app eller något i en app/spel på en iPhone utan att det går via apple?

Kan svara åt dig, det går inte (inte utan jailbreak osv men det är inte relevant)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Du skrev att det bara var apple som sålde spel. Det är fel.

Till iPhones och iPads kan du bara köpa spel via Apple. Jag har inte nämnt något om Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueFruit:

Till iPhones och iPads kan du bara köpa spel via Apple. Jag har inte nämnt något om Mac.

Då du pratade om PC antog jag att du menade datorer. Jag ber om ursäkt för att jag tolkade fel.

Permalänk
Medlem

Man kan undra sig hur många hundratusentals dollar Valve tvingas spendera för att bistå Apple, om något bör Apple som ett massivt mega-företag stå för kostnaden, inte Valve, dock hoppas man att Valve överklagar.

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

Man kan undra sig hur många hundratusentals dollar Valve tvingas spendera för att bistå Apple, om något bör Apple som ett massivt mega-företag stå för kostnaden, inte Valve, dock hoppas man att Valve överklagar.

Ungefär $150 USD kommer det kosta (timlön för en anställd, vilket borde vara mer än nog för att klicka runt i deras BI tool), dom har antagligen spenderat över $100K i advokatkostnader redan för att slippa det dock, så det är ju lite humoristiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Varför orkar folk bry sig? Alla företag i den här storleksklassen gör vad de behöver för att främja sina intressen. Förstår heller inte varför Valve har en sådan skara fanatiska anhängare, de har inte renare mjöl i påsen än någon annan.

För övrigt slog det mig att både Google, Apple och Valve borde kunna starta kyrka och fastställa att de är religioner, brukar vara fördelaktigt ur skatte och förmånssynpunkt och lärjungar saknas inte. Men de har väl redan bra rutiner för att minimera iaf skattebiten.

Det är väl inte konstigt att folk står på Valves sida i denna fråga eftersom de blir indragna trots att de inte har något med stämningen att göra? Har ingenting att göra med några fanatiska anhängare. Att både Apple och Epic är skitföretag rakt igenom påverkar såklart också.

Vad har Valve gjort som gör att de inte har rent mjöl i påsen menar du?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Vad har Valve gjort som gör att de inte har rent mjöl i påsen menar du?

Rent mjöl i påsen? Du behöver inte göra mer än att skriva Valve i sökfältet på Sweclockers och browsa lite rubriker som kommer upp för att hitta saker som tyder på att det finns mjölbaggar även hos Valve.

Patentintrång

Regionala begränsningar som iaf EU ogillar (här är jag benägen att stå på Valves sida på det stora hela, men prisregleringen är inte alltid rimlig)

Anklagade för konkurrensbrott

Edit: Detta var för övrigt från de senaste två åren, finns säkert fler mjölbaggar längre bak.

Sen tycker jag att deras 30% skatt på allt är välsaltad. Prästerskapet nöjde sig historiskt med 10% och bönderna svor, kommunerna tar 30% för offentlig förvaltning, skola och omsorg, vård, utbildning och socialt skydd och medborgarna svär. Valve tar 30% för distribution och konsumenterna verkar tycka att det är fine.

Sen är det väl grader i helvetet men vad har EPIC gjort mer än att köpa exklusivitet och varför är det så hemskt? Här finns det för övrigt spaltmeter av dialog här på forumet, folk tycker som de tycker. Jag tycker det är helt ok kan tilläggas, kunde inte bry mig mindre.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Rent mjöl i påsen? Du behöver inte göra mer än att skriva Valve i sökfältet på Sweclockers och browsa lite rubriker som kommer upp för att hitta saker som tyder på att det finns mjölbaggar även hos Valve.

Patentintrång

Okej? Patenttroll kräver ersättning för något som absolut inte borde gå att äga patent för. Skulle säga att det är Corsair som är boven här och inte Valve.

Skrivet av DeadMeat1234:

Regionala begränsningar som iaf EU ogillar (här är jag benägen att stå på Valves sida på det stora hela, men prisregleringen är inte alltid rimlig)

Ja, precis som du säger själv, det finns ju en bra anledning till varför Valve gör så här. Sedan kan man säkert argumentera för att det hade kunnat göra bättre i vissa scenarion. Men i grund och botten har det här varit positivt, resultatet blir nu istället dyrare spel för vissa fattigare länder.

Samma som ovan.

Skrivet av DeadMeat1234:

Edit: Detta var för övrigt från de senaste två åren, finns säkert fler mjölbaggar längre bak.

Sen tycker jag att deras 30% skatt på allt är välsaltad. Prästerskapet nöjde sig historiskt med 10% och bönderna svor, kommunerna tar 30% för offentlig förvaltning, skola och omsorg, vård, utbildning och socialt skydd och medborgarna svär. Valve tar 30% för distribution och konsumenterna verkar tycka att det är fine.

Ja det finns absolut ett argument för att 30% är saftigt. Men det finns samtidigt inget krav från Valve att släppa spelet på Steam, (till skillnad mot Apples Appstore). Som utgivare är du helt fri att sälja spelet vart du vill. Sedan får man inte glömma att Steam ger dig som utvecklare extremt mycket. Kolla bara på Svenskutvecklade Valheim som släpptes för ett par veckor sedan och redan sålt flera miljoner ex. Något som inte hade varit möjligt utan Steam.

Skrivet av DeadMeat1234:

Sen är det väl grader i helvetet men vad har EPIC gjort mer än att köpa exklusivitet och varför är det så hemskt? Här finns det för övrigt spaltmeter av dialog här på forumet, folk tycker som de tycker. Jag tycker det är helt ok kan tilläggas, kunde inte bry mig mindre.

Exklusivitet är ju rakt igenom dåligt för alla utom Epic. Man hämmar all form av konkurrens, och försöker istället tvinga in kunder med oetiska medel parallellt som man på sociala media ger sken av att stå upp för konsumenter men i själva verket medvetet lurar de som inte vet bättre. Att du inte bryr dig säger mer om dig än det gör om Epic's usla beteende. Jag skulle kunna säga att jag inte bryr mig om hur Kina behandlar sin befolkning, det gör ju inte saken bättre dock, eller hur?

Både Epic och Apple är två skitföretag som manipulerat marknaden till sin fördel på bekostnad av oss konsumenter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Undrar hur det blir när Apple hamnar i samma sits?

De brukar klarar sig ganska bra så vit jag förstått.
Nu är det ett klastiskt titta andra gör också fel så varför skylla på oss.
Istället för att påpeka vad man själv gör bra.

Juridik.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förstår inte detta alls och det enda jag kan tänka mig att jag saknar information. Då det inte låter som att sådant skulle ske i ett rättssäkert land.

Vilka länder är rättssäkra? Finns alltid någon som är jäv.
Men som ovan nämnt så är det en rättegång om hur företag generellt beter sig. Antitrust.
Då ska de som är inblandade på samma marknad in. Men Apple har säkert tagit med valve som syndabock då de också tar mycket betalt per köp i procent och att epic profiterar på att ha mindre.
Sen att apple vägrar låta anda säljare vara med på deras plattform kan vara en annan del i det hela. Men man tar en bit/anklagelse i sig.

1 har du skor?
2 säljer du tröjor?
3 Har du rimligt pris?
4 Hindrar du andra för att sälja hos dig? Om ja varför?

Man kan fortsätta så i en oändlighet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Vilka länder är rättssäkra? Finns alltid någon som är jäv.
Men som ovan nämnt så är det en rättegång om hur företag generellt beter sig. Antitrust.
Då ska de som är inblandade på samma marknad in. Men Apple har säkert tagit med valve som syndabock då de också tar mycket betalt per köp i procent och att epic profiterar på att ha mindre.
Sen att apple vägrar låta anda säljare vara med på deras plattform kan vara en annan del i det hela. Men man tar en bit/anklagelse i sig.

1 har du skor?
2 säljer du tröjor?
3 Har du rimligt pris?
4 Hindrar du andra för att sälja hos dig? Om ja varför?

Man kan fortsätta så i en oändlighet.

Om det är en rättegång om hur företag generellt beter sig och lagstiftarna vill samla in information för att ändra lagarna så visst. Annars generellt så ska myndigheter inte kunna kräva något från någon som inte har ett skit med saken att göra.
Jag kan inte komma på något brott, där rättsväsendet kan kräva att någon som inte på något sätt har med saken att göra, ska behöva tvingas lämna information om sitt beteende.

Din jämförelse haltar. Vi har antitrustlagar för att motverka monopol, vore det inte för dessa så hade Apple gått i konkurs då Bill Gates ej hade räddat dem. Microsoft har fått mycket skit och böter för deras beteende som härmar andra aktörer.

När det gäller Apple så har de en hög marknadsandel av mobiltelefonerna, i vissa länder runt 50%. Och samhället har gått idag emot att vissa saker måste finnas på både Google och Android om de ska existera, dessa företag har fått en enorm makt och det bör myndigheterna se över. Jag tror de flesta är överens om det, men vi har olika åsikter om hur mycket de ska få göra som de själva vill.
Exakt samma sak är det med youtube, google, facebook etc. Dessa företag ska inte få göra exakt vad de vill som härmar konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om det är en rättegång om hur företag generellt beter sig och lagstiftarna vill samla in information för att ändra lagarna så visst. Annars generellt så ska myndigheter inte kunna kräva något från någon som inte har ett skit med saken att göra.
Jag kan inte komma på något brott, där rättsväsendet kan kräva att någon som inte på något sätt har med saken att göra, ska behöva tvingas lämna information om sitt beteende.

Din jämförelse haltar. Vi har antitrustlagar för att motverka monopol, vore det inte för dessa så hade Apple gått i konkurs då Bill Gates ej hade räddat dem. Microsoft har fått mycket skit och böter för deras beteende som härmar andra aktörer.

När det gäller Apple så har de en hög marknadsandel av mobiltelefonerna, i vissa länder runt 50%. Och samhället har gått idag emot att vissa saker måste finnas på både Google och Android om de ska existera, dessa företag har fått en enorm makt och det bör myndigheterna se över. Jag tror de flesta är överens om det, men vi har olika åsikter om hur mycket de ska få göra som de själva vill.
Exakt samma sak är det med youtube, google, facebook etc. Dessa företag ska inte få göra exakt vad de vill som härmar konkurrens.

Hur många av antitrustlagar är gemensamma i flera länder? USA är inte överens. EU som union är inte överens.
Det är bara en bråkdel av hela jordens befolkning.

Tanken är bra men kan du påstå att de fungerar?

Jag brukar ofta ta upp mina saker som hyperboler men det lyckas jag ofta inte förmedla.
I sak håller jag med dig, så känns ganska dumt att säja emot dig, jag då säger emot mig själv.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Exklusivitet är ju rakt igenom dåligt för alla utom Epic. Man hämmar all form av konkurrens, och försöker istället tvinga in kunder med oetiska medel parallellt som man på sociala media ger sken av att stå upp för konsumenter men i själva verket medvetet lurar de som inte vet bättre. Att du inte bryr dig säger mer om dig än det gör om Epic's usla beteende. Jag skulle kunna säga att jag inte bryr mig om hur Kina behandlar sin befolkning, det gör ju inte saken bättre dock, eller hur?

Både Epic och Apple är två skitföretag som manipulerat marknaden till sin fördel på bekostnad av oss konsumenter.

Tvinga in kunder med oetiska medel? Menar du att kunderna inte har något val utan tvingas köpa av Epic för att de bara är dem som saluför en och en annan titel, det är fritt att avstå, det finns så mycket och så lite tid att bristen på dem inte torde vara ett problem? Det har i princip inte funnits någon konkurrens mot Steam annat än en grå och sumpig marknad för Steam-nycklar. GOG och de andra har inte gjort mycket för att bryta deras monopolställning. För övrigt har väl utvecklarna fått ganska bra betalt för exklusiviteten så nog har det hjälpt någon annan än Epic?

Att jag har en annan åsikt än du i en fråga är inget som motiverar svepande gliringar. Föga uppbyggande för en dialog.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Tvinga in kunder med oetiska medel? Menar du att kunderna inte har något val utan tvingas köpa av Epic för att de bara är dem som saluför en och en annan titel, det är fritt att avstå, det finns så mycket och så lite tid att bristen på dem inte torde vara ett problem? Det har i princip inte funnits någon konkurrens mot Steam annat än en grå och sumpig marknad för Steam-nycklar. GOG och de andra har inte gjort mycket för att bryta deras monopolställning. För övrigt har väl utvecklarna fått ganska bra betalt för exklusiviteten så nog har det hjälpt någon annan än Epic?

Att jag har en annan åsikt än du i en fråga är inget som motiverar svepande gliringar. Föga uppbyggande för en dialog.

Ja om du ska spela spelet är du tvingad att använda dig utav Epic store? Givetvis kan man avstå från att köpa spelet, men det påverkar ju inte det faktum att spelet säljs exklusivt hos Epic. Hur du än vrider och vänder på det så är detta negativt för konsumenten. Antingen använder du EGS eller så missar du potentiella spel. Vilket är sjukt i en annars öppen spelmarknad som PC varit.

Du har helt rätt i att inget annat företag gjort något för att rucka på Steams ledande ställning. Kolla på övriga launchers som finns. Uplay, EGS, Origin osv. Jämfört med Steam är de helt värdelösa. Givetvis kommer Steam stå kvar som herre på täppan när övriga företag bara vill tjäna snabba cash och göra reklam för sina spel snarare än att bygga en lukrativ platform för gamers.

Ja sure, det kan det eventuellt ha gjort. Men det är knappast av välgörenhet som Epic sponsrar utvecklare på det här sättet. Sedan får man se det långsiktigt. Visst du blir garanterad en påse pengar av Epic. Men samtidigt har du mycket färre potentiella kunder och du smutsar ner ditt rykte på samma gång. Långsiktigt för många av dessa utvecklare så är nog det här en extremt dålig deal.

"svepande gliringar"? Hänger inte med på vad det är för svepande gliringar du menar att jag gjort?
Att du kallade de som står upp för Valve för "en skara fanatiska anhängare" är absolut en svepande gliring dock.

tog bort ett ord
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Ja om du ska spela spelet är du tvingad att använda dig utan Epic store? Givetvis kan man avstå från att köpa spelet, men det påverkar ju inte det faktum att spelet säljs exklusivt på hos Epic. Hur du än vrider och vänder på det så är detta negativt för konsumenten. Antingen använder du EGS eller så missar du potentiella spel. Vilket är sjukt i en annars öppen spelmarknad som PC varit.

Du har helt rätt i att inget annat företag gjort något för att rucka på Steams ledande ställning. Kolla på övriga launchers som finns. Uplay, EGS, Origin osv. Jämfört med Steam är de helt värdelösa. Givetvis kommer Steam stå kvar som herre på täppan när övriga företag bara vill tjäna snabba cash och göra reklam för sina spel snarare än att bygga en lukrativ platform för gamers.

Ja sure, det kan det eventuellt ha gjort. Men det är knappast av välgörenhet som Epic sponsrar utvecklare på det här sättet. Sedan får man se det långsiktigt. Visst du blir garanterad en påse pengar av Epic. Men samtidigt har du mycket färre potentiella kunder och du smutsar ner ditt rykte på samma gång. Långsiktigt för många av dessa utvecklare så är nog det här en extremt dålig deal.

"svepande gliringar"? Hänger inte med på vad det är för svepande gliringar du menar att jag gjort?
Att du kallade de som står upp för Valve för "en skara fanatiska anhängare" är absolut en svepande gliring dock.

Origin, Uplay och Battlenet m.m. är ju bara en butik för den egna utgivaren (med enstaka undantag) och en konsekvens av Steams ockeravgifter.
Det är inte tänkt som en fullvärdig konkurrent, bara en lösning för de utgivare omsätter tillräckligt mycket för att det ska vara lönsammare att driva runt en egen marknadsplats istället för att betala steamtax.

Finns det fakta som stöder tesen att en lansering på EGS är skadligt på lång sikt och dåligt för utvecklaren och utgivarens rykte?

Steam monopolet behöver brytas för att sund konkurrens ska kunna ske, lika så apple-monopolet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Origin, Uplay och Battlenet m.m. är ju bara en butik för den egna utgivaren (med enstaka undantag) och en konsekvens av Steams ockeravgifter.
Det är inte tänkt som en fullvärdig konkurrent, bara en lösning för de utgivare omsätter tillräckligt mycket för att det ska vara lönsammare att driva runt en egen marknadsplats istället för att betala steamtax.

Finns det fakta som stöder tesen att en lansering på EGS är skadligt på lång sikt och dåligt för utvecklaren och utgivarens rykte?

Steam monopolet behöver brytas för att sund konkurrens ska kunna ske, lika så apple-monopolet.

Ganska dålig ursäkt för att göra en värdelös launcher som aldrig blir bättre, och hur passar EGS in i den ekvationen egentligen? Den är absolut tänkt som en fullvärdig konkurrent, trots det bryr man sig inte ett jota om att göra launchern konkurrenskraftig utan istället betalar man för exklusiva titlar. Det är raka motsatsen till konkurrens.

EA har ju valt att slopa sin launcher och gå tillbaka till Steam. Så det är ju ganska uppenbart att även de absolut största jättarna tjänar mer på att sälja sina spel där.

Kolla på Borderlands 3. Extremt efterlängtat spel, med en trogen fanbase. 2019 toppade man listan över bäst sålda spel på EGS. Trots det nådde man inte över 2 miljoner sålda ex. Sedan jämför vi med splitternya Valheim utvecklat av en okänd indiestudio. redan efter första veckorna hade man såld över 4 miljoner ex. Hur bra tror du det hade gått för dem ifall de istället tagit den lockande pengapåsen från Epic? Precis det jag menar med "dåligt på lång sikt".

Steam har inget monopol, däremot har de skapat en grym launcher som många gillar. Inget fel med det. Apple däremot har absolut monopol eftersom de inte tillåter att appar säljs på andra sätt än via Appstore. (Lite som Epic på steroider).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Ganska dålig ursäkt för att göra en värdelös launcher som aldrig blir bättre, och hur passar EGS in i den ekvationen egentligen? Den är absolut tänkt som en fullvärdig konkurrent, trots det bryr man sig inte ett jota om att göra launchern konkurrenskraftig utan istället betalar man för exklusiva titlar. Det är raka motsatsen till konkurrens.

EA har ju valt att slopa sin launcher och gå tillbaka till Steam. Så det är ju ganska uppenbart att även de absolut största jättarna tjänar mer på att sälja sina spel där.

Kolla på Borderlands 3. Extremt efterlängtat spel, med en trogen fanbase. 2019 toppade man listan över bäst sålda spel på EGS. Trots det nådde man inte över 2 miljoner sålda ex. Sedan jämför vi med splitternya Valheim utvecklat av en okänd indiestudio. redan efter första veckorna hade man såld över 4 miljoner ex. Hur bra tror du det hade gått för dem ifall de istället tagit den lockande pengapåsen från Epic? Precis det jag menar med "dåligt på lång sikt".

Steam har inget monopol, däremot har de skapat en grym launcher som många gillar. Inget fel med det. Apple däremot har absolut monopol eftersom de inte tillåter att appar säljs på andra sätt än via Appstore. (Lite som Epic på steroider).

Hur grym steam är går att diskurera. Men de har utan tvekan många anhängare.

Jag tycker alla launchers är mer eller mindre skit.
Det var bättre förr när man kunde låna ut eller ge bort spel tröttnat på till en polare.
Men den tiden är ju tyvärr förbi sedan länge.

Att EA släpper några 10år gamla lir på Steam ser inte jag som att de överger origin. De labbar väl lite efter den senaste tidens motgångar och hatstormar kring kvinnorna i battlefield.
Vi får se hur det går.

Om BL hade så många inbitna fans låter det märkligt att de skulle välja bort spelet för att det bytt launcher.

Gearbox lade ju BL3 på is flera år för att chansa och misslyckas Battleborn.
Sen har de ju även den mindre populära BL prequel bakom sig.
En teori är att spelet inte var tillräckligt bra jämförtmed konkurrensen just då, kanske släpptes det för sent.

Hur som helst blir det lite orättvist att jämföra med ett indie spel för 150kr. Det är utan tvekan en framgångssaga, men folk är ju mer benägna att chana med 150kr än 600 (eller vad BL3 nu kostade).

Permalänk
Medlem

Oj oj vilken röra...

Kan ingen stämma Epic för deras världelösa launcher istället xD Försöker man peka installation av spel till mapp där redan spelet finns säger Epic att mappen måste vara tom. GG

(Med reservation att dem äntligen fixat detta)

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Hur grym steam är går att diskurera. Men de har utan tvekan många anhängare.

Jag tycker alla launchers är mer eller mindre skit.
Det var bättre förr när man kunde låna ut eller ge bort spel tröttnat på till en polare.
Men den tiden är ju tyvärr förbi sedan länge.

Att EA släpper några 10år gamla lir på Steam ser inte jag som att de överger origin. De labbar väl lite efter den senaste tidens motgångar och hatstormar kring kvinnorna i battlefield.
Vi får se hur det går.

Om BL hade så många inbitna fans låter det märkligt att de skulle välja bort spelet för att det bytt launcher.

Gearbox lade ju BL3 på is flera år för att chansa och misslyckas Battleborn.
Sen har de ju även den mindre populära BL prequel bakom sig.
En teori är att spelet inte var tillräckligt bra jämförtmed konkurrensen just då, kanske släpptes det för sent.

Hur som helst blir det lite orättvist att jämföra med ett indie spel för 150kr. Det är utan tvekan en framgångssaga, men folk är ju mer benägna att chana med 150kr än 600 (eller vad BL3 nu kostade).

Finns det förbättringspotential? Absolut! Men nu pratar jag jämfört med övriga launchers. Om du listar alla funktioner och positiva egenskaper hos Steam jämfört mot då exempelvis EGS så är det skrattretande hur få funktioner de har. Var väl bara helt nyligen de lanserade en så pass given funktion som varukorg? Tidigare kunde du bara köpa en sak åt gången.

Jo jag fattar nostalgin där med att låna ut spel till kompisar osv. Men personligen ser jag fördelarna med att ha spelet på Steam som extremt mycket mer fördelaktiga. Att jag kan formatera datorn och ha hela mitt spelbibliotek tillgängligt omedelbart är helt oslagbart. Att ha allt samlat på ett och samma ställe, med möjligheten att skapa kategorier för typ couch-coop, FPS, ARPG osv är för mig guld värt. För att inte tala om wishlists och kunna slå till på ett spel när det är 70% rea. Den lilla fördelen att eventuellt kunna låna ut ett gammalt spel väljer jag bort alla dagar i veckan. Det är också en trygghet för utvecklare som inte behöver oroa sig för andrahandsförsäljning.

Huh, alltså alla Origin-spel finns på Steam. Inte bara 10 år gamla spel, de går över med hela sitt bibliotek.

Det är är väl inte märkligt alls? Jag och många av mina vänner älskar Borderlands och var länge extremt hypade över att 3:an var på G. När det visade sig att det skulle släppas exklusivt på EGS så var det ingen som köpte spelet, utan vi väntade tills det kom till Steam istället. Nu är ju såklart inte min upplevelse någon form av bevis för hur andra gjorde, men om man det var verkligen en hatstorm online när nyheterna om detta kom ut. Borderlands blev ju review-bombat osv.

Menmen vi behöver inte argumentera fram och tillbaka mer. Vi tycker olika helt enkelt. Dock kan jag avsluta med att säga, visst 30% är mycket (även om större utvecklare garanterat har egna avtal med Valve). Jag håller med om att det antagligen borde vara lägre. Men jag är 100% emot att tvinga över lojala kunder med exklusivitet. Det är inte vägen framåt. Konkurrens mellan launchers ska ske med funktionalitet, stabilitet, innovation och priser. Exklusivitet är inte konkurrens, oavsett vad Epic påstår.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX