Permalänk
Medlem

GPU Blackscreen

Halloj, har haft ett problem senaste veckan med att jag får black screen och GPU fläktarna rampar till 100% och blir tvungen att hardboota för att komma ur det. Allt ljud fortsätter i bakgrunden men skärmarna förblir svarta och fläktarna tok snurrar. Det verkar inte vara något problem med temperatur då jag ligger runt 61-63 grader när det väl kraschar och det är alltid i diverse spel det sker.

Det jag testat hittills är att skruva isär GPU och kollat/bytt kylpasta, löste inget. Har rollbackat drivrutiner men har inte löst något heller. Är det någon annan som har haft dessa problem? Börjar bli sjukt irriterande.

Listar lite komponenter

PSU: Seasonic FOCUS GX 750W
GPU: Gigabyte GeForce RTX 2080 SUPER 8GB GAMING OC WHITE
CPU: AMD Ryzen 5 3600X 3.8 GHz 36MB
MOBO: Gigabyte X570 AORUS ELITE

Edit: Har haft kortet sen maj förra året och har aldrig skett förrut, börjat senaste veckan som sagt

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att testa att dra ner klocken en aning och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Kan vara värt att testa att dra ner klocken en aning och se om det gör någon skillnad.

Tänkte du att dra ner under basklock på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Jag har haft liknande problem med mitt Radeon VII. Känns som att det kommer och går lite med uppdateringar av både drivrutiner och spel. Nya spel har kraschat oftare än spel som funnits ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nypnx:

Tänkte du att dra ner under basklock på grafikkortet?

Ja, kortet är ju en aning fabriksklockat så det kan ju vara värt ett försök.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Jag har haft liknande problem med mitt Radeon VII. Känns som att det kommer och går lite med uppdateringar av både drivrutiner och spel. Nya spel har kraschat oftare än spel som funnits ett tag.

Hittade du någon lösning som fick det att fungera? Det har verkligen bara kommit inom ramen av en vecka. Inte haft ett enda problem sen jag köpte det förra våren innan.

Skrivet av macmann1:

Ja, kortet är ju en aning fabriksklockat så det kan ju vara värt ett försök.

Får testa det!

Permalänk
Medlem

har du uppdaterat dina chipset drivers från AMD:s hemsida? Tänkar att de har support för resizable bar - om inte alla komponenter är uppdaterade, så kanske mysko saker sker

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

har du uppdaterat dina chipset drivers från AMD:s hemsida? Tänkar att de har support för resizable bar - om inte alla komponenter är uppdaterade, så kanske mysko saker sker

// LZ

Uppdaterade det vid köp av datorn för cirka 1år sedan, kanske bör göras igen.

Permalänk
Medlem

Har nu kört ett tag och ingen förbättring, kan ha igång unegine valley i flera dagar men i lite mer krävande situationer i spel kraschar det titt som tätt. Gjort full clean install på drivers, kollat kabel anslutningar och bytt port på GPU. Kan det vara psu hårdvaru fel?

Drog ner både core och mem clock med 50. Ska testa om jag drar ner det ytterligare 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nypnx:

Har nu kört ett tag och ingen förbättring, kan ha igång unegine valley i flera dagar men i lite mer krävande situationer i spel kraschar det titt som tätt. Gjort full clean install på drivers, kollat kabel anslutningar och bytt port på GPU. Kan det vara psu hårdvaru fel?

Drog ner både core och mem clock med 50. Ska testa om jag drar ner det ytterligare 100.

Kan vara. Hade en del liknande problem förra året som till slut ledde till utbytt PSU, funkat klockrent efter.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Kan vara. Hade en del liknande problem förra året som till slut ledde till utbytt PSU, funkat klockrent efter.

Får testa det helt enkelt!