Kan ett dåligt grenuttag ha sönder elektronik? Ska jag köpa ett nytt?

Permalänk
Medlem

Kan ett dåligt grenuttag ha sönder elektronik? Ska jag köpa ett nytt?

Strömadaptern till min Nanoleaf Canvas (LED-paneler som man tejpar fast på väggen) gick sönder (efter 1,5 års använding). Jag hade dragit ur den när jag reste bort. När jag kom hem kopplade jag i den där den brukar sitta i ett grenuttag. Kan det vara grenuttagets fel att den gick sönder, eller hade det lika gärna kunnat hända om jag hade kopplat in den direkt i väggen? Jag minns det som att det ovanligt tydligt blinkade till blått när jag tryckte i den.

Jag kan inte så mycket om el så jag är lite nyfiken. Och lite försiktig med den nya adaptern jag fick på garantin.

Grenuttaget i fråga är i sin tur kopplat i ett annat grenuttag. Man tager vad man haver när sladdarna inte räcker, right? Är det dåligt?

Permalänk
Medlem

Att koppla grenuttag till ett annat grenuttag, är inte bra det funkar så länge det inte är jättemycket watt det rör sig om.

Helst ska man ha en grenuttag utan knapp på, då dom bruka gå sönder och gör att det blir kortis, har hänt mig två gånger.

Fanns det något mer som var inkopplad till samma grenuttag?

Permalänk
Medlem

Så här är det kopplat:

vägguttag ^ | | | +-+ |o|<---bordslampa |o|<---väckarklocka |o|<---mobilladdare till och från |o|<--. +-+ | | | | +-+ |o| |o| |o|<---Nanoleaf Canvas strömadapter |o| +-+ +-+

Med andra ord:

Först ett grenuttag som jag haft längre än Nanoleaf Canvas med bordslampa, väckarklocka och ibland mobilladdare. Där i kopplade jag ett till grenuttag jag hade liggande som förlängningskabel för att kunna koppla in min Canvas.

Ingen av grenuttagen har brytare.

Permalänk
Medlem

Kruxet är snarare hur mycket energi som bildas när man stoppar in kontakten samt tur ut kontakten. Man kan säga att ju mer det låter och gnistrar vid dessa tillfällen, desto större är risken att en primär switchad nätdel lägger av eller t.o.m. skadar elektronik på sekundärsidan.

Permalänk
Medlem

@Veni Intressant! Så vad hade du gjort i det här läget? Bara tänkt ”äsch” och kopplat in som innan, eller köpt nåt nytt och kopplat på nåt annat sätt? (En ny strömadapter kostar typ 200 kr.)

Permalänk
Medlem

skulle säga att största anledningen till elektronik går sönder är strömspikar.

och när du pluggar in en apparat efter att haft den urdragen så blir det en ganska ordentlig strömspik när kondensatorer osv instant laddas upp när den kopplas in igen.

Permalänk
Medlem

Kan jag göra något åt strömspikar när jag kopplar in? Undvika att dra ur?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av lydell:

Kan jag göra något åt strömspikar när jag kopplar in? Undvika att dra ur?

Undvika att dra ur är nog största hjälpmedlet. Sen är det ingen större kapacitans i en liten nätadapter, om den är inte är grovt överbyggd/felbyggd. Så det bör inte bli en speciell strömspik eller slitage. Är det däremot en äldre trafo-adapter så kan det mycket väl vara så att det sliter på adaptern om man pluggar in/ut den på en daglig basis.

Ivarjefall, att dra ur moderna nätadaptrar sliter troligen mer än det hjälper. Är det en adapter med switch-styrning så är förbrukningen försumbar vid standby. Brukar vara under 1 watt. Så att dra ur adaptern för att spara ström är en hjälplös affär. Däremot har jag full förståelse om man gör det i syftet för att minska brandrisken som alltid finns där.

Permalänk
Medlem

@WaspCustoms Tack! Enda anledningarna till att jag dragit ut har varit:

• Före jag rest bort på sommaren, ifall det blir åska.

• Buggar i Nanoleafs firmware som fått panelerna att tända sig mitt i natten eller hänga sig när jag tänkt stänga av på kvällen. Jag köpte panelerna när de var rätt nya på marknaden – nu har de fått ordning på det där.

Permalänk
Medlem

Om du ändå ska köpa nytt grenuttag kan du ju ta ett som är gjort för att kopplas vidare

https://www.ikea.com/se/sv/cat/modul-grenuttag-48969/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lydell:

@Veni Intressant! Så vad hade du gjort i det här läget? Bara tänkt ”äsch” och kopplat in som innan, eller köpt nåt nytt och kopplat på nåt annat sätt? (En ny strömadapter kostar typ 200 kr.)

Hade jag hamnat i samma läge så hade jag gjort något utav följande(olika kombinationer tillåtna), men observera att jag är en sådan som får saker att fungera längre än vad vissa människor lever:

* Kollat att kontakten har rena poler. Om nej, rengjort.
* Kollat att uttaget har rena poler(betydligt jobbigare). Om nej, bytt uttaget(om det så är en förgrening eller annat spelar mindre roll).
* Provat nyttja förgreningsuttag med egen strömbrytare som kan minimera gnistbildningen vid rusningar(t.ex. när man stoppar in en primärswitchad nätdel som har en hög kapacitans).
* Kollat på en annan lösning för att minimera gnistor(t.ex. en egen nätdel till att ladda prylar som jag kan tvinga in i ett mjukstartsläge).

Allting beror egentligen på vad det är för elektrisk pryl vi snackar om och hur utvecklaren(eller dennes projektledare/produktägare) tänkt kring livslängden.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset om rengöring! Jag misstänker att detta kan ha varit problemet. Grenuttaget har varit med väldigt länge och har därför hunnit samla smuts under många år, säkert mer än ett decennium. Grenuttaget är dessutom ”under” sängen, och där blir det ju alltid extra dammigt. Nästa gång jag behöver dra ur och koppla i Nanoleaf Canvas igen ska jag vara noga med att inte få med något damm.

I slutändan gjorde jag så här: Jag letade igenom mina grejer och hittade ett annan grenuttag, som har tillräckligt lång sladd för att alla prylar ska nå till den utan grenuttag-kopplat-till-grenuttag. Det ser dessutom betydligt fräschare ut. Det gamla grenuttaget är närmast svart (plast som borde vara vit är grånad) i hålen som använts mest – bränt damm kanske. Slutligen ”ligger det på sidan” så mindre skräp borde hamna i uttagen via gravitationen.