Permalänk
Medlem

Ström till CPU?

Hej!

Behöver lite hjälp ang strömförsörjning till CPU/MB.

Min PSU har 3 st 8-pins utgångar (6+2 PCI-E & 4+4 CPU). Mitt nya grafikkort använder 2 st (8+8) och det nya moderkortet jag spanar på ser också ut att kräva 8+8.

Grafikkortet har jag kopplat in med 2 nya sleevade kablar, men har kvar corsairs originalkablar är 8-pins men som förgrenar sig till 2 st 6+2 pins.

1) Kan jag koppla in det nya moderkortet med en sådan förgreningskabel? Eller hur bör man göra?

2) Om någon orkar förklara, vad är syftet med att en kabel kopplas in i 2 kontakter? Får inte ihop det rent tekniskt.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

1. Nej, 6+2 är bara för GPU, inte till CPU. Dubbelkolla om det verkligen kräver 8+8 och inte bara erbjuder möjligheten för hög överklock. Annars kanske du måste köpa en ny PSU. Vad har du idag?

2. Det finns moderkort som bara behöver 4pin, även moderkort som erbjuder möjlighet till en extra 4pin. Det finns grafikkort som bara behöver 6pin, men andra som behöver 8. Så det är väl en kompabilitetsfråga kan jag tänka mig, att inte behöva skicka med massor av olika sladdar.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450