Artics pro Wireless, White noise

Permalänk
Medlem

Artics pro Wireless, White noise

Hej, jag har precis för första gången byggt ihop en egen dator och nu har jag stött på ett problem med mitt headset. Det är ett konstant brus/white-noise i lurarna och jag har redan provat att byta usb-port på dockan samt provat olika inställningar i Steelseries Engine.
I vanliga fall hade jag kanske accepterat detta och antagit att det ska vara så, men det konstiga är att när jag förut använde samma headset på min gamla dator så var ljudet perfekt.

En annan sak som gör mig orolig i detta ny-bygge är att jag inte verkar kunna välja bättre ljud än 16-Bit i Windows ljud-panel.
Jag har försökt uppdatera alla drivrutiner och har även installerat "Realtek Audio Console" som inte verkar fungera för mig alls heller.

Är det någon som har nåt tips på vad jag kan göra? Alla tips uppskattas.

MVH
Sandra

Komponenter i datorn är:
Fractal Design Define S2 Vision RGB
AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB
ASUS ROG Strix 750W
EVGA GeForce RTX 3070 XC3 ULTRA 8GB
ASUS ROG Strix LC 360 RGB
ASUS ROG STRIX X570-E GAMING
HyperX 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Fury RGB
Samsung 970 EVO Plus 500GB
Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Avstängd

De hörlurarna är okända för white noise, det hade jag på mina också.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Ibland lär man deaktivera mikrofonen, typ?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Det finns en inställning i hörlurarna som heter volume limiter. När volume limiter är påslagen minskar mängden brus.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jo allt ni säger har jag även hittat i forum samt provat.
Saken är bara den att dom är "kända för white noise" men jag använde dem ju senast i förrgår på min gamla dator och där har det aldrig varit något problem.

Jag får somsagt dessutpm inte några andra alternativ är 16bits ljud på datorn vilket får mig att undra om ljudkortet är installerat som det ska.
Jag hittar inget ljudkort i enhetshanteraren och jag har redan manuellt laddat ner drivrutiner för audio men ingen skillnad..

Permalänk
Medlem

Hade också white noise på mina, enligt Steelseries ska det vara så. Hoppas du får ordning på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlodexx:

Jo allt ni säger har jag även hittat i forum samt provat.
Saken är bara den att dom är "kända för white noise" men jag använde dem ju senast i förrgår på min gamla dator och där har det aldrig varit något problem.

Jag får somsagt dessutpm inte några andra alternativ är 16bits ljud på datorn vilket får mig att undra om ljudkortet är installerat som det ska.
Jag hittar inget ljudkort i enhetshanteraren och jag har redan manuellt laddat ner drivrutiner för audio men ingen skillnad..

Hur har du anslutit lurarna? Via usb, toslink, 3.5mm eller flera av dem?
Kör du strömadaptern eller använder du endast datorns usb-port?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Hur har du anslutit lurarna? Via usb, toslink, 3.5mm eller flera av dem?
Kör du strömadaptern eller använder du endast datorns usb-port?

Har testat olika sladdar men ändå samma brus. Har nu även testat att ansluta på bt via telefonen, helt utanför någonting kopplat pä datorn. Och är ämdå samma brus. Men vid dethär laget har jag börjat vänja mig så är inte så illa.
I veckan får jag dessutom adaptrar så jag kan koppla in headsetet direkt på ljudkortet istället för usb.