Söker pålitlig laptop 7-15 tusen kr

Permalänk
Medlem

Söker pålitlig laptop 7-15 tusen kr

Hej söker en riktigt bra studie data ska förvisso ej göra nåt avancerat med den absolut inga spel (= Eller Cad eller dylikt. Men vill ha en bra upplevelse de kommande åren för surf se videor osv har kollat på Dell xps 13 är den bra? och vad finns det för andra liknande inget apple helst. Tack så mycket

Permalänk
Medlem

Dells XPS-serie anses generellt som en av de absoluta för bärbara windows-datorer med överlag riktigt bra komponenter, låg vikt och lång batteritid. för dina behov kan en sådan nog fungera alldeles ypperligt. Sedan betalar man ju också för nöjet, men låter som om du har en tillräckligt stor budget att spela på.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Microsoft Surface Laptop 3 som studiedator, och är otroligt nöjd! Touchpaden är fantastisk - en utav de bättre som du kan hitta på marknaden idag. Tangentbordet är riktigt skönt att skriva längre uppsatser/hemtentor på, och alcantaratyget är ett stort nöje att vila handflatan på. Skärmen är väldigt behaglig att läsa digitala böcker på med sin 2256x1504 upplösning, och detta gör även filmtittandet bra! Även fast jag har en LG OLED tv så passar denna laptop bra som ett substitut för det när man är på språng. Kan önska att batteritiden vore lite bättre, och förvänta dig inte en maskin du kan spela något mer än icke-krävande spel.
Lycka till med letandet!

Visa signatur

Gigabyte 3070ti Aorus Master | i7 12700kf | Asus Z690-P Wifi D4 | Kingston Fury 32GB DDR4 3600MHz | Noctua NH-D15 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en riktigt bra och pålitlig Windows-dator kan jag rekommendera ThinkPad X1 Carbon-serien. Hade själv en sådan (generation 6), och den var helt klart en av de bättre datorerna jag använt. Specifikt hade den låg vikt, bra skärm, bra tangentbord, glas-trackpad, lång batteritid och var väldigt tyst (knäpptyst när jag streamade film). Just generation 6 hade dock riktigt urusla högtalare, men de ska tydligen vara riktigt bra på generation 7 och nyare.

Om du trots allt väljer att inte begränsar dig själv till Windows skulle jag dock rekommendera en M1 MacBook Air. Det är den bästa bärbara jag ägt, och det enda negativa jag störde mig på var att skärmen var aningen för liten för min smak.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

https://www.notebookcheck.net/The-Best-Laptops-Q4-2020-81-Not...

Du får helt enkelt ignorera de två förstaplatserna på listan som upptas av Apple

Hade gärna rekommenderat Dell XPS 13, men XPS:en är både lite över din budget samt långt ifrån prisvärd. Själv ersatte jag nyligen min Dell XPS 13 9380 med en MacBook Air M1 och har sedan inte tittat tillbaka.

Lenovo Yoga Slim 7-14 med Ryzen 7 verkar annars vara väldigt mycket dator för pengarna.

https://www.notebookcheck.net/The-Ryzen-7-4800U-is-an-Absolut...

Det enda jag har emot Lenovo är deras bristande kvalitetskontroll, så köpet blir lite av ett lotteri. Själv accepterar jag inte döda pixlar, clouding, tryckskador och allmänt undermåliga skärmar. Gav tyvärr upp efter haft två datorer hemma och fått en tredje bortslarvad av distributören.