Remaster av System Shock lanseras i sommar

Permalänk
Melding Plague

Remaster av System Shock lanseras i sommar

En demoversion av klassikern finns att tanka hem redan nu, vid sidan av systemkrav som skvallrar om slutprodukten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag önskar att de gör en remaster av Thief... med raytraced shadows!

Permalänk
Medlem

Vad var det som var så bra med detta spel? (menar inte att inte var bra, bara nyfiken)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Ett sånt spel som legat på "borde spela detta" hyllan i över 10 år men aldrig blivit av för jag har så svårt för skräck. Klarade mig med nöd och näppe igenom BioShock (en spirituell uppföljare i samma anda), men det här ser ut att vara närmare Dead Space som jag klarade kanske 2 timmar av innan det bara inte gick längre. Så om jag någonsin spelar det blir det nog orginalet där föråldrad grafik tar lite udden av det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vad var det som var så bra med detta spel? (menar inte att inte var bra, bara nyfiken)

Har inte spelat spelet själv men av det jag sett och läst, Youtube etc, så var det lite utav det första "immersive sim", typ 3D first person view med RPG-element. System Shock hade enligt många en superb story med antagonisten, AI:n SHODAN.

Efter System Shock gjorde utvecklarna, Through the Looking Glass, Thief, som är det första riktiga stealth-spelet. Metal Gear Solid menar vissa var det men det spelet hade inte elementet med att använda mörker/skuggor som en game mechanism. Producenten av System Shock och Thief, Warren Spector, blev head-huntad av den tidigare Quake-utvecklaren John Romero till studion Ion Storm när Through the Looking Glass upplöstes. Vid Ion Storm ledde Warren Spector utvecklingen av Deus Ex, som du säkert känner till, ett fenomenalt spel som influerat många senare spel i spelbranschen, där Deus Ex i sig varit starkt influerat av System Shock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Ett sånt spel som legat på "borde spela detta" hyllan i över 10 år men aldrig blivit av för jag har så svårt för skräck. Klarade mig med nöd och näppe igenom BioShock (en spirituell uppföljare i samma anda), men det här ser ut att vara närmare Dead Space som jag klarade kanske 2 timmar av innan det bara inte gick längre. Så om jag någonsin spelar det blir det nog orginalet där föråldrad grafik tar lite udden av det hela.

Haha trodde jag var rätt ensam om att helt enkelt inte klara sräckspel speciellt bra eller länge.
Det visade sig speciellt bra i första avp spelet som marine. Fysatan när de första aliens bokstavligen flög mot en ur mörkrets vrår. Nämen det är sol ute jag går ut dit istället.
Har en kompis som satt med hörlurar ensam hemma en stormig kväll i mörkret och spelade igenom det. Dåre enligt mig.
Det här kommer jag nog testa men vi får se när jag säger nope nog för mig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Haha trodde jag var rätt ensam om att helt enkelt inte klara sräckspel speciellt bra eller länge.
Det visade sig speciellt bra i första avp spelet som marine. Fysatan när de första aliens bokstavligen flög mot en ur mörkrets vrår. Nämen det är sol ute jag går ut dit istället.

Hehe mm, kommer ihåg det. Spelade demot. Att spela som en alien gick bra men att spela som marine klarade man inte. Men vill ni bli totalt skräckslagen tror jag att det hyffsat nya alien-spelet är något att latja med.

Dold text
Permalänk

Kommer garanterat inte kännas som att spela originalet. Men jag hoppas det är bra ändå!

Permalänk
Medlem

Dra hem demot och testa?

Skrivet av Dinkefing:

Kommer garanterat inte kännas som att spela originalet. Men jag hoppas det är bra ändå!

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Dra hem demot och testa?

Har ej testat originalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kommer garanterat inte kännas som att spela originalet. Men jag hoppas det är bra ändå!

Det känns faktiskt ganska likt som jag minns från originalet förutom att kontrollerna är betydligt bättre och miljöerna mörkare. Har inte testat så långt i nya demot än men körde det förra också. Skulle nog kalla det för en blandning av System Shock 1 och 2 vilket då är ganska bra betyg om det ska vara en förfining av det första spelet.

Jag har backat det och väntat tålmodigt nu rätt länge, ska bli kul att få spela genom det i sin helhet. Jag ägde originalet men kom aldrig genom hela, har för mig att det blev något fel typ 70% in i det och jag orkade inte köra om det.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Första spelet hade för bökigt gränsnitt och hade massa tekniska problem på den dator jag hade då, så jag är rätt sugen på att testa den här remaken

Samtidigt ser man ibland smågrejer som får en att undra: varför är vissa delar av grafiken lite gammaldags pixellerade (pistolen tex i videon) och vissa grejer inte? Det ser inte superkonsekvent ut direkt - känns som man behöver bestämma sig gammalt eller nytt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hmm, kanske ska prova demon. Gillade ettan när det begavs..hissmusik och flechette gun och Shodan-rösten och cyberspace. Dead Space älskade jag på lite senare tid : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Orginal system chock har en hel del att förbättra när det gäller gränssnittet - minst sagt - man kan köpa och ladda ned orginalet från steam och prova själva.

Men storymässigt så är det nog en av de mest minnesvärda spel ändå och man fick smyga runt och slå sönder övervakningskameror och lösa olika pussel och olika hinderbanor för att öppna nya delar, och till skillnad dagens FPS-spel på samma tema och där man översköljs hela tiden med ammo - så var det en av de största bristvarorna i spelet, där man räknade varje patron och noga att inte använda mer värdefull ammo än vad som behövdes för målet för att spara på de bättre och mer sällsynta för mer tuffa mål - gick det att avvända stång/klubba för målet gjorde man det (tex. banka sönder kameror hellre än att skjuta på dem) just för att spara patroner och de teflonbelagda var då de mest eftersökta och väldigt sällsynta och för vissa av bossarna helt nödvändiga om man skulle ha en chans..

ja, jisses - det var nog en av de spelen i tidig 1990-tal man ägnade mycket tid på

Permalänk
Medlem

Var inte SS3 på väg igen?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Set fram emot detta. Har bara spelat tvåan.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Har aldrig kört originella System Shock. Men denna Remaster ser intressant ut.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Ser fram emot detta. Har bara spelat tvåan.

Samma här. 2:an är ett av mina absoluta favoritspel. Kommer ihåg i början av System Shock 2 att jag sprang och gömde mig i ett skåp med skiftnyckeln i högsta hugg eftersom man kunde höra fienderna på avstånd och det lät väldigt oroväckande! SHODAN är nog bästa spelskurken nånsin. När jag börja närma mig slutet av spelet så drog jag ut på det för jag ville inte att det skulle sluta. Tror detta var första spelet där man kunde hitta ljudloggar (som ett sätt att berätta storyn) över vad som hänt med besättningen på skeppet.

Permalänk
Medlem

Spelade inte tvåan förrän typ 2015 och det blev omedelbart ett av mina favoritspel. Har velat köra ettan men kontrollerna har alltid avskräckt mig. Detta blir roligt att testa!

Permalänk
Medlem

Det hade man i ettan också - brottstycken över olika händelser som drev ploten framåt och gav hintar (som kodlåsnummer) - man fick inte slarva med att läsa texter och höra de inspelade konverationerna med ibland fatal slut...

Och kontrollerna i styrningen i 1 var... ...jobbiga på riktigt och när jag provade sist så kunde jag inte alls ihåg komma ihåg hur jag fick det spelbart sist när man spelade det typ 1995 - det finns ett fullskärmsläge (om man är riktigt snäll) men i början känns det som att spela spelet med att kika genom en brevlådeinkast och med kontroller som inte alls gjorde det man tänkte sig...

Permalänk
Medlem

Testade precis demot! Det var stämningsfullt. Lite retroaktigt med något pixlig grafik på nära håll. Har dock aldrig spelat System Shock (ettan). Däremot tvåan körde jag extremt mycket och klarade såklart ut! Ser hursomhelst fram emot detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Hehe mm, kommer ihåg det. Spelade demot. Att spela som en alien gick bra men att spela som marine klarade man inte. Men vill ni bli totalt skräckslagen tror jag att det hyffsat nya alien-spelet är något att latja med.

Usch ska mycket till om jag ska spela det där, usch. Ja alien och predator funkade bra eftersom man var jägaren då och inte den jagade 😁. Dom hade skirmish i det. Var rätt kul att köra lan mot aliens minns jag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag kickstartade detta ... det har gått så lång tid att jag helt glömt bort att det nånsin existerade. De har rivit upp allt från grunden 300-500 gånger... Kommer det verkligen på riktigt nu?

Kickstartade för att jag aldrig spelade det första och det ska vara så jävla bra har jag hört. Äger det, men det är för gammalt för att man ska kunna spela det imo. Har läst nån bok också, det var riktigt bra faktiskt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Första spelet hade för bökigt gränsnitt och hade massa tekniska problem på den dator jag hade då, så jag är rätt sugen på att testa den här remaken

Samtidigt ser man ibland smågrejer som får en att undra: varför är vissa delar av grafiken lite gammaldags pixellerade (pistolen tex i videon) och vissa grejer inte? Det ser inte superkonsekvent ut direkt - känns som man behöver bestämma sig gammalt eller nytt

Den pixeletade grafiken är ett val från utvecklarna, de ville få lite retrolook så texturerna är så. Jag hade nog hellre sett lite renare istället då det som du säger blir konstigt. På nära håll pixligt men på avstånd ser allt modernare ut, men efter ett tag i demot slutade jag nästan att tänka på det. Men bara nästan, det stör min inlevelse lite i vissa sekvenser tyvärr.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Detta är väl ändå remake istället för remaster?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Haha trodde jag var rätt ensam om att helt enkelt inte klara sräckspel speciellt bra eller länge.
Det visade sig speciellt bra i första avp spelet som marine. Fysatan när de första aliens bokstavligen flög mot en ur mörkrets vrår. Nämen det är sol ute jag går ut dit istället.
Har en kompis som satt med hörlurar ensam hemma en stormig kväll i mörkret och spelade igenom det. Dåre enligt mig.
Det här kommer jag nog testa men vi får se när jag säger nope nog för mig.

Kan bara hålla med, AVP gick bara att spela som Xeno, vart t.o.m för läskigt som predator. Sista försöket med skräckspel för mig var väl Doom 3, om det nu kan klassas som skräck, klarade väl 2 timmar... xD

Permalänk
Medlem

jag tror det var SS3 som såg så oerhört "o-lovande" ut... detta å andra sidan såg ju ändå rätt mysigt ut.

Skrivet av Snyft:

Detta är väl ändå remake istället för remaster?

ja, jag skulle säga så.
remaster = förbättrade texturer, lite högre polycount på modeller, lite uppdaterat UI etc. ex. Diablo 2 resurrected.
remake = samma story, kanske lite återanvända ljud, musik. men nästan helt nytt från grunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Kan bara hålla med, AVP gick bara att spela som Xeno, vart t.o.m för läskigt som predator. Sista försöket med skräckspel för mig var väl Doom 3, om det nu kan klassas som skräck, klarade väl 2 timmar... xD

Doom 3 var väll rätt läskigt tycker jag. när man helt fredligt gick runt i mörkret på en måste som var infesterad av demoner, så från ingenstans raglar en zombie fram bakom en och ger en ett slag. var ett par gånger man sket ned sig innan man började kolla alla vrår, tills man sa nope och la ned :).
Jag kan till och med vänta i open world games tills det blir dag för att det är mindre läskigt då :). AI följeslagare är guld värda då dom brukar vara snabbare än mig på att upptäcka saker som smyger i skuggorna. dom ser även ibland igenom väggar som i tex fallout 4 där dom siktar mot taket. då vet man att något är på nästa våning.
men jag lyckades ta mig igenom ravenholm i hl2 minns jag, nästan lite stolt.

Får se om jag kollar på playthrough på system shock sen när det kommer då jag nog inte kommer spela det själv.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Blir nog inget köp för min del, mer intresserad av 2an. VR-läget till denna skulle nog kunna ordineras till folk med förstoppning. Likaså VR-modden till tidigare nämnda Alien-spelet: https://www.vrfocus.com/2021/02/system-shock-2-enhanced-editi...

Skrivet av Aka_The_Barf:

Doom 3 var väll rätt läskigt tycker jag. när man helt fredligt gick runt i mörkret på en måste som var infesterad av demoner, så från ingenstans raglar en zombie fram bakom en och ger en ett slag. var ett par gånger man sket ned sig innan man började kolla alla vrår, tills man sa nope och la ned :).
Jag kan till och med vänta i open world games tills det blir dag för att det är mindre läskigt då :). AI följeslagare är guld värda då dom brukar vara snabbare än mig på att upptäcka saker som smyger i skuggorna. dom ser även ibland igenom väggar som i tex fallout 4 där dom siktar mot taket. då vet man att något är på nästa våning.
men jag lyckades ta mig igenom ravenholm i hl2 minns jag, nästan lite stolt.

Får se om jag kollar på playthrough på system shock sen när det kommer då jag nog inte kommer spela det själv.

DOOM 3 ja... Jag spelade detta på en bärbar laptop i 30 000kr-klassen vid lanseringen och ett par hörlurar. En bit in i spelet hämtar man upp ett vapen, eller något, i ett trångt rum. Är 16-17 år sedan så minnet är lite därefter, men medans det händer tar jag en klunk Cola, ska precis ställa ner glaset när ett monster med motorsåg attackerar mig bakifrån. Missar precis datorn med Colan...

Hade efter detta en längre period där jag undvek att dricka vid datorn. Men sedan väldigt lång tid tillbaks, 10-15 år eller så, har jag oftast minst ett glas (tidigare läsk, idag vatten) samt ofta även kaffe eller ibland te bredvid. Är lite försiktigare när jag dricker, framförallt när jag spelar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Videoapan:

Den pixeletade grafiken är ett val från utvecklarna, de ville få lite retrolook så texturerna är så. Jag hade nog hellre sett lite renare istället då det som du säger blir konstigt. På nära håll pixligt men på avstånd ser allt modernare ut, men efter ett tag i demot slutade jag nästan att tänka på det. Men bara nästan, det stör min inlevelse lite i vissa sekvenser tyvärr.

Jag tycker personligen att det de visat är riktigt snyggt, en läcker blandning av gammalt och nytt. Det jag gillar med just Valheim. Relativt low poly kan bli rätt snyggt.